به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۱۸۴۴۸۸

والدین دعوا می‌کنند، بچه‌ها سیگار می‌کشند

گروه جامعه: یک مشاور خانواده گفت: خانواده‌های متشنج، زمینه را برای گرایش فرزندان به اعتیاد و مواد مخدر فراهم می‌کنند.
والدین دعوا می‌کنند، بچه‌ها سیگار می‌کشند
اصغر کیهان‌نیا با تاکید بر لزوم رویکردهای تربیتی و آگاهی دادن خانواده‌ها به فرزندانشان درباره آثار سوء مصرف مواد مخدر گفت: یکی از وظایف اولیه والدین نسبت به فرزندانشان به خصوص در سنین نوجوانی آن است که وی را با روش‌های مناسب و دوستانه درباره خطرات مواد مخدر آگاه کنند.وی ادامه داد: موضوع مهم بعدی که باید مورد توجه والدین قرار بگیرد پر کردن اوقات فراغت فرزندان به بهترین شکل است. دقت کنید وقتی از پر کردن اوقات فراغت صحبت می‌کنیم منظورمان ثبت نام فرزندان در کلاس‌های زبان و... نیست بلکه باید فعالیت‌های ورزشی نیز مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.این روانشناس و مشاور خانواده با تاکید بر نظارت خانواده‌ها بر دوستانِ فرزندانشان بیان کرد: والدین باید تا حد امکان از وضعیت خانوادگی دوستان فرزندانشان اطلاع داشته باشند. وضعیت فرهنگی و اجتماعی آنان دو مولفه مهم در این نظارت است.

کیهان‌نیا با بیان اینکه برآوردن نیازهای منطقی فرزندان از مهمترین وظایف والدین است، گفت: عدم توجه و اهمیت دادن به این موضوع، فرزندان را دچار تشویش و ناراحتی می‌کند، همچنین کنترل بر تنبیهاتی که برای رفتارهای غلط فرزندان توسط پدر و مادر اعمال می‌شود از جنبه‌های مهم رفتاری والدین است.وی تصریح کرد: نکته مهمی که باید به صورت کلی در نظر داشت آن است که وظیفه پدر و مادر فقط حفظ سلامت بدنی و پوشش فرزندان نیست بلکه باید به نیازهای روحی فرزندان توجه شایسته‌ای داشت. گرم گرفتن والدین با فرزندان و انجام دادن فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی مشترک با آنان در ایجاد رابطه‌ی صمیمانه بسیار موثر است. در تعامل والدین و فرزندان نباید کاری کرد که نتیجه آن ایجاد بحران هویت و عدم احساس امنیت از جانب والدین در فرزندان باشد.این روانشناس و مشاور خانواده در ادامه، مشاجرات والدین در حضور فرزندان را بسیار آسیب‌زا عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث می‌شود فرزندان احساس کنند در خانه سرپناهی ندارند و به عوامل بیرونی پناه ببرند. خانواده‌های متشنج زمینه بسیاری را برای گرایش فرزندان به اعتیاد فراهم می‌کنند.

کیهان‌نیا ادامه داد: آموختن مهارت «نه گفتن» از موارد مهمی است که در مواجه با همسالان باید به فرزندان یاد داد. مسئولیت دادن به فرزندان در منزل و ایجاد حس مشارکت در آنان، باعث صمیمی‌تر شدن فضای منزل و نزدیک شدن والدین و فرزندان با یکدیگر می‌شود.وی یادآور شد: تقویت روحیه دینی و نقش خدا در زندگی افراد نیز از جمله مسائلی است که باید مورد توجه والدین قرار بگیرد. والدین همچنین باید دقت کنند که کنجکاوی فرزندانشان در خصوص مواد مخدر را باید با شیوه‌های سالم پاسخ بگویند.به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، کیهان‌نیا بیان کرد: آموزش خانواده‌ها بسیار مهم است. کتاب‌ها و فیلم‌های بسیاری باید در این زمینه تهیه و تولید شوند و در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد. رشد جمعیت، فقر و مهاجرت و شهرنشینی باعث شده دسترسی به مواد مخدر تسهیل شود. در مقابل این عوامل مسئولان باید به فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها بپردازند. کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود مواد مخدر نیز از وظایف حاکمیت است. آموزش و مهارت‌آموزی در کمپ ها نیز باید مورد توجه باشد تا پس از رهایی از اعتیاد دوباره بازگشت نداشته باشند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آسیب اجتماعی