به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : ۱۸۴۵۹۰
وزیر بهداشت:

اجاره نمی‌دهم سیاست وارد فضای"سلامت"شود

گروه جامعه: وزیر بهداشت گفت: واگن وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست نمی‌بندم و اجازه نمی‌دهم که سیاست وارد فضای نظام سلامت شود. ما متعهد به تامین، حفظ و ارتقای سلامت مردم هستیم و در این راستا باید تلاش کنیم.
اجاره نمی‌دهم سیاست وارد فضای"سلامت"شود
سعید نمکی در اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، سازمان‌های تابعه و مسئولین روابط عمومی ستادی، با بیان اینکه عامل همه حرکت های بزرگ تاریخ، عشق است، اظهار کرد: عشق، موتور محرکه همه ما در حرکت های بزرگ جهانی، منطقه ای و ملی است، "ای عشق ترانه های دلکش از توست، گیرایی باده‌های بی‌غش از توست، پیش از تو، من از جرقه می‌ترسیدم، این جرات تن زدن به آتش، از توست"وی با بیان اینکه کار روابط عمومی عشق می طلبد، افزود: کار روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که همواره خاموش و بی صدا و پرکار و بی ادعا، در سطح ملی، به خدمت مشغول هستند، ستودنی است.وزیر بهداشت بیان کرد: قبل از هر ویژگی، افراد شاغل در روابط عمومی ها برای اینکه خدماتشان موثر واقع شود، باید افرادی هنرمند باشند، نه اینکه صرفا کارمند یک دستگاه تلقی شوند. انتقال مطالب و مفاهیم به مردم و مدیران مافوق، نیازمند یک روش هنرمندانه است. هنر، زبان لطیف گویش احساس و زبان گفتمان عشق و عاشقی و خمیرمایه هنر، عشق ورزی هنرمند است. لذا، افرادی که در روابط عمومی ها خدمت می کنند، باید هنرمندترین افراد یک سازمان باشند تا لطیف‌ترین و ظریف ترین شیوه های هنرمندانه را برای گفتمان با مردم انتخاب کنند. بنابراین در حوزه روابط عمومی، نیازمند کارمندان بدون هنر و بی‌انگیزه نیستیم.

نمکی خاطرنشان کرد: درخواستم این است که در روابط عمومی وزارت بهداشت، لطیف ترین و ناب ترین اندیشه های هنرمندانه باب شود و خواسته دیگرم این است که روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، روابط عمومی وزیر نباشند، این روابط عمومی ها باید برای مجموعه وزارت بهداشت کار کنند و فعالیت های وزارت بهداشت را به گوش مردم برسانند و از طرفی، دردمندی مردم و کاستی های خدمت رسانی ما به مردم را به ما منعکس کنند تا برطرف کنیم.وزیر بهداشت عنوان کرد: روابط عمومی ها باید ویترین و بیانگر حرکت های مثبت وزارت بهداشت در سطح ملی و همچنین امین مردم در انتقال کاستی های مدیران مافوق باشند. اینکه بدون توجه به کاستی ها و صدای مردم، ویترین آرایی کنیم، گفتمان دوسویه ایجاد نکنیم و فقط فعالیت های خود را بزرگنمایی کنیم، روا نیست.

نمکی افزود: از روابط عمومی دانشگاه ها می‌خواهم که روابط عمومی وزارت بهداشت باشند و از کوچکترین خدمتی که یک بهورز در دورترین نقطه مملکت ارائه می دهد تا خدماتی که وزیر بهداشت و مسئولین جمهوری اسلامی به عنوان وظیفه به مردم ارائه می دهند را با بیانی حقیقی منعکس کنند و از طرفی، اجازه ندهیم که مشکلات مردم به گونه ای حاد شود که ما مسئولین بی‌خبر بمانیم و این موضوع، ابزاری برای دشمنان کشور برای تضعیف حکومت قرار گیرد.وزیر بهداشت با تاکید براینکه روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی نباید آلوده به سیاست زدگی شوند، خطاب به مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، سازمان‌های تابعه و مسئولین روابط عمومی ستادی، تصریح کرد: اجازه ندهید که خدمت رسانی در وزارت بهداشت آلوده به سیاست زدگی شود. امروز، روز وحدت ملی است؛ همگی باید زیر بیرق مقام معظم رهبری در راستای وحدمت ملی تلاش کنیم. بزرگترین آفت این مملکت، تفرق، انزوای گروهی و سیاسی است، باید همگی متحد شویم؛ چراکه دشمنان این مرز و بوم، با یکدیگر متحد شده اند و چنانچه در داخل کشور به دلیل اختلاف عقیده، منش و روش، به نزاع های گروهی و دسته ای دچار شویم و روابط عمومی ها نیز در این شیپور بدمند، جز تضعیف نظام، چیزی عایدمان نمی‌شود.

متولی سلامت مردم هستیم، نباید به سیاست زدگی مبتلا شویم
نمکی گفت: بارها اعلام کرده ام که بنده وزیر بهداشت تمام مردمان این سرزمین، اعم از هر عقیده و مذهبی هستم. ما متولی سلامت مردم هستیم. نباید به سیاست زدگی مبتلا شویم. بارها گفته ام که واگن وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست نمی بندم و اجازه نمی دهم که سیاست وارد فضای نظام سلامت شود. ما متعهد به تامین، حفظ و ارتقای سلامت مردم هستیم و در این راستا باید تلاش کنیم.وزیر بهداشت تاکید کرد: در کشور یک سری اسناد بالادستی مانند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی داریم؛ روابط عمومی دانشگاه ها باید در تبیین این اسناد بالادستی به ما کمک کنند.شایسته است که در این راستا نظرات و پیشنهادات، از سوی مدیران دانشگاهی به ما و از سوی ما به دانشگاه ها منتقل شود.

نمکی با اشاره به موفقیت در راستای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، بیان کرد: امروز نظام سلامت ضرورت ها و اولویت هایی دارد که در اجرای این اولویت ها، دانشگاه های علوم پزشکی با تمام توان خود، وزارت بهداشت را کمک و همراهی می کنند. بسیج ملی کنترل فشارخون یکی از این ضرورت ها است، که اجرای آن با کمک دانشگاه ها، بسیار مطلوب پیش رفت و این همراهی ستودنی است. مقرر بود که در این بسیج، ۲۰ میلیون نفر مورد سنجش فشارخون قرار گیرند، اما این آمار به ۳۰ میلیون نفر رسید. این رکورد به گونه ای بود که دکتر تدروس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، از ایران قدردانی کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چنین بیانیه و قدردانی از ایران، آن هم در اوج تحریم ها که دشمنان کشور منتظرند در انزوای سیاسی فرو رویم و شاخص های سلامتی مان دچار تنزل شود، بسیار اهمیت دارد. دکتر تدروس اعلام کرد که ایران یکی از پیشتازان مقابله با بیمای‌های غیرواگیر است. این افتخار بزرگ، نشان لیاقتی برای شما عزیزان در عرصه نظام سلامت است.وزیر بهداشت بیان کرد: درحال حاضر، بیماری دیابت، بهداشت روان، سرطان ها و حوادث جاده ای جزو معضلات نظام سلامت محسوب می شوند. از طرفی نباید از بیماری های عفونی غافل شد؛ چراکه مملکت گسترده ای داریم و با تنوع اقلیم و فرهنگ ها، با تنوع بیماری ها نیز روبرو می شویم.

تغییر شیوه زندگی مردم، نیازمند روش‌های هنرمندانه در روابط عمومی‌ها
نمکی با تاکید بر تغییر شیوه زندگی مردم، تصریح کرد: چنانچه نتوانیم شیوه زندگی مردم را تغییر دهیم، برنامه‌های ما راه به جایی نمی‌برد. تغییر شیوه زندگی مردم نیازمند روش‌های هنرمندانه در روابط عمومی ها است. شعار امسال ما "هر خانه یک پایگاه سلامت" است و باید در این راستا برنامه‌ریزی کنیم.وزیر بهداشت با بیان اینکه ارتباط با مردم زبان مناسب می‌طلبد، تاکید کرد: روابط عمومی های محلی می توانند زبان گفتمان موثر و شیوه ارتباط ما با مردم را تعریف کرده و مدل های مناسب ارتباطی برای پیشرفت برنامه های ملی را معین کنند. تقاضای من این است که مدل‌های محلی و بومی برای ارتباط با مردم هر منطقه تهیه و تعریف شود.  نمکی اظهار کرد: بسیج های ملی بعدی در راه است؛ لذا لزوم تعریف زبان ارتباط موثر با مردم احساس می شود. وقتی بسیج ملی فشارخون با موفقیت مدیریت شد، مشخص است که روابط عمومی ها، بسیج های بعدی را نیز بهتر مدیریت خواهند کرد. روابط عمومی ها برای تعیین مدل ارتباطی با مردم دست شان باز است. لذا روش های بومی متناسب با استان و اقلیم خود را شناسایی و انتخاب کنند.

روابط عمومی‌ها به تله رانش و کشش‌های ژورنالیستی دچار نشوند
وزیر بهداشت در پایان خطاب به مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، سازمان های تابعه و مسئولین روابط عمومی ستادی، یادآور شد: شما می‌توانید برای پیشبرد اهداف وزارت بهداشت و اطلاع رسانی موثرتر، از ظرفیت های بیرون از مجموعه، مانند اصحاب رسانه نیز کمک بگیرید. گاهی اوقات بی‌جهت بین ما و اصحاب رسانه فاصله ایجاد کرده‌اند، هر انتقادی از سوی اصحاب رسانه، به این معنا نیست که با ما درافتاده‌اند. روابط عمومی‌ها نباید خود را درگیر این رانش‌ها و کشش‌ها کنند؛ چراکه کار نکرده زیاد داریم و وقت زیادی نداریم که هم جوابگوی حاشیه‌ها باشیم و هم اینکه کار مردم را انجام دهیم. لذا روابط عمومی ها نباید به تله رانش و کشش های ژورنالیستی دچار شوند. برخی از این حاشیه‌ها، پاسخگویی لازم ندارد. اما، این نکته نیز حائز اهمیت است که هر انتقادی از سوی اصحاب رسانه به معنای ضدیت با وزارت بهداشت نیست. امیدوارم با همدلی و مشارکت، برای آینده جمهوری اسلامی ایران، گام‌های موثری برداریم.

هر خانه باید یک پایگاه سلامت باشد
به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی همچنین در حاشیه اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و سازمان های تابعه و مسئولین روابط عمومی ستادی وزارت بهداشت اظهار داشت: شعار وزارت بهداشت این است که هر خانه یک پایگاه سلامت باشد چون تا زمانی که سلامت را خانه محور و جامعه محور نکنیم، توفیقی نخواهیم داشت.   وی گفت: باید در هر خانواده، به یک نفر (مادر) به عنوان سلامتیار، آموزش های لازم ارتقای سلامت در حوزه پیشگیری و اقدامات اولیه درمانی و مسائل بازتوانی را ارائه دهیم. به عنوان نمونه تعداد زیادی از بیمارانی که دچار سکته مغزی می شوند، در بخش های ویژه بیمارستان ها بستری می شوند در حالیکه آنها نیازمند مراقبت هستند و نیازی به اقدامات پزشکی خاصی ندارند و با کمک پرستاری در منزل می توانیم این مراقبت ها را انجام دهیم.  وی افزود: امروز به مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و سازمان های تابعه وزارت بهداشت توصیه کردم که پیوند و ارتباط عمیق تری با اصحاب رسانه داشته باشند چون اصحاب رسانه می توانند به همکاران ما کمک کنند.  

وزیر بهداشت در خصوص اقدامات مربوط به مناطق سیل زده، گفت: اقدامات حوزه سلامت با اقدامات سایر حوزه ها مانند مسکن، متفاوت است و همکاران ما در وزارتخانه های مسکن، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی اقدامات خوبی انجام داده اند، اما در حوزه سلامت، همکاران ما در حین سیل و گرفتاری مردم کارهای بزرگی در امدادرسانی، درمان و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، انجام دادند.نمکی افزود: در ایام تعطیلات نوروز بنده ۹ بار به استان‌های سیل‌زده سفر کردم و حیرت انگیز بود که حتی یک مورد اپیدمی با توجه به گستردگی سیلاب‌ها و لاشه‌های متعفن دام و طیور نداشتیم؛ چون همکاران ما شبانه روز تلاش کردند و سازمان جهانی بهداشت نیز حیرت کرده بود که حتی مورد اپیدمی بیماری واگیردار در مناطق سیل زده نداشتیم.  وی خاطرنشان کرد: اقدامات خود را در راستای مرمت و بازسازی خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی آسیب دیده در سیلاب‌های اخیر آغاز کرده‌ایم و امیدواریم که تا پایان شهریور، بازسازی این واحدها به پایان رسد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: وزیر بهداشت