کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاکستان سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج کرد

17 مرداد 1398 ساعت 1:18


گروه بین‌الملل: دولت پاکستان سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج کرد و مناسبات بازرگانی خود با دهلی نو را به حال تعلیق درآورد. این اقدام واکنش دولت پاکستان به لغو خودمختاری منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر از سوی هند است. دولت پاکستان شامگاه چهارشنبه ۱۶ مرداد (۷ اوت) در واکنش به لغو خودمختاری منطقه جامو و کشمیر از سوی دولت هند، سفیر این کشور در اسلام‌آباد را اخراج کرد. پاکستان همچنین دادوستد بازرگانی خود با هند را به حال تعلیق درآورد. عمران خان، نخست وزیر پاکستان روز چهارشنبه دومین نشست کمیته امنیت ملی را برگزار کرد که موضوع آن تصمیم دولت هند و بحران کشمیر بود.  موضوع کاهش مناسبات دیپلماتیک و تعلیق روابط تجاری با هند از تصمیم‌های این نشست بود.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجی پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که کمیسر عالی هند در اسلام‌آباد به کشورش بازگردانده می‌شود و هم‌زمان سفیر پاکستان در دهلی نو نیز به اسلام‌آباد فراخوانده شده است.
علاوه بر اینها کمیته امنیت ملی پاکستان تصمیم گرفته توافق‌های دو جانبه با هند نیز مورد بازبینی قرار دهد و موضوع لغو حودمختاری ویژه جامو و کشمیر را در شورای امنیت مطرح کند. عمران خان هم‌چنین به ارتش پاکستان دستور داده "هوشیاری" خود را حفظ کند. دولت هند روز دوشنبه طی فرمانی خودمختاری ویژه منطقه جامو و کشمیر را لغو کرد. خودمختاری ویژه آن بخش از کشمیر که در کنترل هند است در ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند تضمین شده است. این خودمختاری شامل مسائل دفاعی و روابط خارجی نمی‌شود. عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نخستین واکنش به اقدام دولت هند، این تصمیم را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت خواند و اعلام کرد تصمیم دهلی نو به تنش بیشتر در مناسبات دو کشور منجر خواهد شد.

منع رفت‌آمد در "سرینگر"
پس از اعلام تصمیم دولت هند، در "سرینگر" مرکز تابستانی جامو و کشمیر مقررات منع رفت‌وآمد برقرار شد. با این‌حال در مناطقی از شهر اعتراض‌هایی به وقوع پیوست و یک معترض که مقررات منع آمدوشد را نقض کرده بود، هنگام فرار از دست پلیس، جان خود را از دست داد. پلیس می‌گوید این جوان هنگام فرار خود را به رودخانه انداخت و سپس غرق شد. این حادثه در بخش قدیمی شهر "سرینگر" رخ داد که در دهه‌های گذشته کانون اعتراض‌ها علیه دولت هند بوده است. به گفته پلیس هند، شش نفر دیگر به دلیل جراحات ناشی از اصابت گلوله و یا زخمی شدن به طرق دیگر، به بیمارستان انتقال یافته‌اند. دولت هند اما اوضاع کشمیر را آرام توصیف کرده و می‌گوید این منطقه از زمان لغو خودمختاری ویژه تا به امروز در مجموع  آرام بوده است. کشمیر از زمان استقلال هند در سال ۱۹۴۷ محل تنش و کشمکش میان دو کشور همسایه دارای سلاح هسته‌ای بوده است. از هنگام جدایی پاکستان از هند، هر دو کشور مدعی حاکمیت بر این منطقه بودند و تاکنون نیز دو بار بر سر کشمیر با یکدیگر جنگیده‌اند.


کد مطلب: 184783

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/184783/پاکستان-سفیر-هند-اسلام-آباد-اخراج

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir