به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۷ ساعت ۰۱:۲۶
کد مطلب : ۱۸۴۷۸۵

ترکیه: با آمریکا درباره شمال‌سوریه توافق کردیم

گروه بین‌الملل: ترکیه می‌گوید با نمایندگان آمریکا درباره شمال سوریه به "توافق" رسیده است. بنابر اطلاعیه وزارت دفاع ترکیه به‌زودی یک "مرکز عملیات مشترک" برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و هماهنگی میان ترکیه و آمریکا ایجاد خواهد شد.
ترکیه: با آمریکا درباره شمال‌سوریه توافق کردیم
خبرگزاری رویترز از آنکارا گزارش داد که مواضع ترکیه و آمریکا  مورد ایجاد منطقه حائل امنیتی در شمال شرق سوریه  به یکدیگر نزدیک شده است. هم‌اکنون هیئتی از آمریکا برای گفت‌وگو در این باره در ترکیه به‌سر می‌برد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز چهارشنبه درباره نتایج گفت‌وگوهای مقام‌های ترکیه با هیئت آمریکایی درباره وضعیت شرق فرات به خبرنگاران گفت: «نشست‌های بسیار مفید و سازنده‌ای با هیئت‌ آمریکایی صورت گرفت.»

وزیر دفاع ترکیه افزود: «در این مذاکرات شاهد نزدیکی بیشتر طرف مقابل به رویکردمان بودیم. مذاکرات با هیئت آمریکایی همچنان ادامه دارد. انتظار داریم در ساعات آتی به اتمام برسد.» آکار هم‌چنین گفت: «خواستار همکاری با متحدان آمریکایی خود هستیم. البته بارها اعلام کرده‌ایم که اگر این امر میسر نشود آنچه لازم است را انجام خواهیم داد.  برنامه‌ریزی ما در خصوص موقعیت استقرار واحدهای‌مان جهت ایجاد منطقه امن به اتمام رسیده. اما گفتیم که باز هم ما خواستار انجام اقدامات به همراه آمریکا هستیم.»

ساعتی پس از اظهارات خلوصی آکار در آنکارا، وزارت دفاع ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات با هیئت آمریکایی در آنکارا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به پایان رسیده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، درباره نتایج مذاکرات دوطرف در این بیانیه آمده است : «درباره تاسیس "مرکز عملیات مشترک" در ترکیه در کوتاه‌ترین زمان به منظور اجرای نخستین تدابیر برای ایجاد منطقه امن و ایجاد هماهنگی میان ترکیه و آمریکا در این راستا به توافق دست یافتیم.» این بیانیه می‌افزاید: «همچنین درباره تبدیل منطقه امن به یک گذرگاه صلح و اتخاذ تدابیر لازم به منظور بازگشت سوری‌هایی که از خانه خود رانده شده‌اند به کشور خود نیز به توافق رسیدیم.»

مذاکرات مقام‌های ترکیه و آمریکا از دیروز (سه‌شنبه) در آنکارا آغاز شده بود. این چندمین بار است که نمایندگان دو طرف درباره منطقه حائل امنیتی در شمال سوریه گفت‌وگو می‌کنند. مذاکرات هفته‌های گذشته آنها نتایجی چندانی در پی نداشته است. ترکیه برای ایجاد منطقه امن حائل در شرق رودخانه فرات اصرار دارد و تهدید کرده است که به‌زودی به این منطقه که در کنترل شبه‌نظامیان کرد سوریه است حمله خواهد کرد. ترکیه شبه‌نظامیان کرد سوریه را همدست پ‌ک‌‌ک می‌داند و اعلام کرده که حضور چنین نیرویی را در مرزهای جنوبی خود تحمل نخواهد کرد.
 
سه روز پیش (یکشنبه ۴ اوت) رجب طیب ادوغان، رئیس جمهوی ترکیه اعلام کرد که ارتش کشورش به زودی به شمال سوریه حمله می‌کند. از چندی پیش نیز واحدهایی از ارتش ترکیه در نزدیکی مرز این کشور با سوریه مستقر شده‌‌اند. در پی اظهارات رئیس جمهوری ترکیه، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا،  با هشدار نسبت به هر گونه حمله به شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه، اعلام کرد: «عملکرد یک‌جانبه (ارتش ترکیه) غیر قابل قبول است.» اسپر تاکید کرد که دولت آمریکا می‌کوشد تا با ترکیه به توافقی برسد تا نگرانی‌های ترکیه مورد توجه قرار گیرد؛ در عین حال هدف آن است که جلوی "حملات یک‌طرفه" گرفته شود.