به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۷ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۱۸۴۷۹۵

رکود در بازار خرید و فروش خودرو

گروه اقتصادی: بازار خودرو، روزهای باثباتی را پشت‌سر می‌گذارد. به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار همراه با عرضه خودرو به واسطه تکمیل محصولات ناقص و همچنین آرامش در بازارهای سکه و ارز، خودرو نیز در مسیر ثبات در حرکت است.
رکود در بازار خرید و فروش خودرو
هرچند با رسانه‌ای شدن افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو طی هفته گذشته، قیمت‌ها در بازار روند صعودی به خود گرفت، اما با تکذیبیه ایران‌خودرو مبنی‌بر عدم‌افزایش قیمت محصولات این شرکت، عقب‌نشینی محسوسی در قیمت‌ها دیده شد.پیش از این مقامات صنعتی کشور به واسطه افزایش ناگهانی قیمت‌ها از اردیبهشت سال‌جاری، به‌زعم خود برخی از مسیرها را شناسایی و در پی ایجاد محدودیت برای دلالی در بازار خودرو بودند.

رکود در خرید و فروش خودرو
این در شرایطی است که فعالیت سایت‌های پذیرنده آگهی‌های خودرو به‌زعم وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مسیرهای انحراف در قیمت بازار خوانده شده بود. به همین دلیل طی سه ماه گذشته با درخواست این وزارتخانه، پلت‌فرم‌های آنلاین فعالیت خود را محدود کردند. حال این پلت‌فرم‌ها در شرایطی بار دیگر فعالیت خود را آغاز کردند که بازار تحت‌تاثیر عرضه خودرو و همچنین ثبات در دیگر بازارها، روزهای آرامی دارد.به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که فعالیت یا توقف این سایت‌ها که به نوعی مرجع قیمت‌گذاری خودرو در بازار خوانده می‌شوند چندان در روند قیمتی بازار تاثیرگذار نبوده هرچند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی مدیران سایت‌های یادشده، تداوم قیمت‌گذاری در سایت‌های پذیرنده آگهی‌های خودرو باید ساماندهی و با نظارت بیشتر انجام شود تا مورد سوءاستفاده دلالان قرار نگیرد.به این ترتیب مشخص است که عرضه مناسب خودرو تاثیرگذارترین عامل در روند قیمتی محصولات موجود در بازار است و اگر عرضه از سوی خودروسازان با برنامه‌ریزی انجام شود، به‌طور حتم قیمت‌ها نیز طبق خواست رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به ثبات می‌رسد.

بنابراین به‌نظر می‌رسد مقامات صنعتی کشور بهتر است به‌جای اعمال راهکارهای فرعی، مسیر اصلی را که همانا بهبود وضعیت خودروسازان و به دنبال آن تعادل در وضعیت توزیع خودرو به بازار است را دنبال کنند. از سوی دیگر اما فعالان بازار نقل می‌کنند که رکود همچنان میهمان بازار است و خرید و فروش به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.به‌نظر می‌رسد که مشتریان خودروهای داخلی با آگاهی از تداوم قیمت‌گذاری دستوری وزارت صنعت که مانع از افزایش قیمت محصولات خودروسازان از مبدا شده و بازار را نیز متاثر از خود کرده، در انتظار عرضه بیشتر خودرو و در کنار آن کاهش قیمت‌ها هستند.اما بازار خودرو در هفته جاری نیز همراه با رکود در معاملات بود و اکثر خریداران به‌دلیل بازار بلاتکلیف قیمت‌ها دست از خرید کشیده بودند.به این ترتیب در حال‌حاضر پراید ۱۱۱ با قیمت ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ با قیمت ۷۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پژو۲۰۶ صندوق‌دار با قیمت ۹۷ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.علاوه‌بر این پژو۲۰۷ اتوماتیک با قیمت ۱۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
مرجع : دنیای اقتصاد
برچسب ها: بازار خودرو