به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۱۸۴۸۸۳

ترامپ: هیچ کس اجازه ندارد به نمایندگی از آمریکا با ایران حرف بزند

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت کسی اجازه ندارد به جای ایالات متحده آمریکا با ایران صحبت کند و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را متهم کرد به اینکه "نشانه‌هایی درهم" درباره مذاکرات احتمالی برای ایران می‌فرستد.
ترامپ: هیچ کس اجازه ندارد به نمایندگی از آمریکا با ایران حرف بزند
دونالد ترامپ در یکی از توییت‌هایی که در این رابطه منتشر کرده نوشته است: «ایران به طور جدی با مشکل مالی روبروست. آنها سخت در پی گفتگو با آمریکا هستند، اما به آنها علائمی درهم از سوی همه کسانی داده می‌شود که به نظر می‌رسد نماینده ما هستند، از جمله از سوی رئیس جمهور فرانسه مکرون.» ترامپ در توییتی دیگر نوشته است: «می‌دانم که امانوئل نیت خیر دارد، همان طور که بقیه هم همین طور هستند، اما هیچ کسی به جای ایالات متحده صحبت نمی‌کند مگر خود ایالات متحده. هیچ کس اجازه ندارد به هیچ طریق و شکلی ما را نمایندگی کند.»
خبرگزاری رویترز می‌نویسد که از نوشته‌های ترامپ نمی‌شود به فوریت فهمید که اشاره رئیس جمهور آمریکا به چیست، اما گزارشی که در روزهای نخست هفته جاری منتشر شده بود می‌گفت که مکرون همتای ایرانی‌اش حسن روحانی را برای شرکت در نشست گروه جی۷ دعوت کرده بود تا با ترامپ دیدار کند. یک دیپلمات فرانسوی این گزارش را دیروز چهارشنبه نادرست خواند. ۴۵مین اجلاس عالی کشورهای عضو گروه جی۷ از ۲۴ تا ۲۶ اوت در فرانسه برگزار می‌شود. قرار است در این اجلاس به موضوع بحرانی که در هفته‌های اخیر در روابط ایران و آمریکا وجود داشته نیز پرداخته شود. رئيس جمهور و دیگر مقامات دولت آمریکا پیش از این گفته‌اند که ترامپ آماده گفت‌وگو با ایران است و آمریکا خواستار جنگ با ایران نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: خیلی بد است که مردم نمی‌توانند توئیت کنند اما ظریف هنوز در توئیتر فعال است

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از این که توئیتر برای مردم ایران فیلتر شده اما محمدجواد ظریف از آن استفاده می‌کند، اظهار تاسف کرد.
مورگان اورتگاس در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا تحریم ظریف توسط وزارت خزانه داری شامل خدماتی که در آمریکا ارائه می شود، مانند دسترسی او به توئیتر و اینستاگرام، نیز می‌شود یا نه، گفت: «فکر می‌کنم او هنوز هم توئیت می‌کند. مطمئنم. این خیلی بد است که مردم ایران نمی توانند [توئیت کنند]؛ اما بله، او هنوز توئیت می‌کند.» اورتگاس همچنین درباره پیش شرط‌های مذاکره با ایران گفت: «من فکر نمی‌کنم گفته باشیم که حتما باید با شخص خاصی در رژیم صحبت کنیم. خواسته ما از آیت‌الله [خامنه‌ای] و از روحانی و کشورشان این است که با دقت زیاد درباره این که چگونه منطقه را به رعب و وحشت می اندازند فکر کنند و توقف این‌گونه اعمال را در نظر بگیرند.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد اگر سران ایران بخواهند درباره این که چگونه می‌توانند مانند یک کشور عادی رفتار کنند و به عرصه جهانی بازگردند، و نیز این‌که چگونه می توان تحریم‌ها را لغو کرد، حرف بزنند «دقیقا می‌دانند که با چه کسی میتوانند تماس بگیرند. آن شخص پرزیدنت تماس است. او در انتظار تماس تلفنی آنها است.»