به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۱۸۴۸۸۴

بخاطر اظهارات ضدیهودی؛ رییس اینس‌تکس، نیامده انصراف داد!

گروه بین‌الملل: برند اربل که برای ریاست سازوکار اینس‌تکس انتخاب شده بود، از پذیرفتن این پست اعلام انصراف کرده است. او از "دلایل شخصی" سخن گفته، اما گفته می‌شود که برخی اظهارات مناقشه‌برانگیز او باعث این امر شده است.
بخاطر اظهارات ضدیهودی؛ رییس اینس‌تکس، نیامده انصراف داد!
وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که برند اربل، حاضر نیست ریاست سازوکار "اینس‌تکس" که به او پیشنهاد شده بود، را قبول کند. این دیپلمات آلمانی پیش از این سفیر کشورش در ایران و عراق بوده است. اینس‌تکس، سازوکار مالی ویژه‌ای است که آلمان و فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، بنیاد گذاشته‌اند تا علیرغم تحریم‌های ایالات متحده، امکان تجارت با جمهوری اسلامی فراهم شود. سخنگوی وزارت خارجه آلمان شامگاه پنجشنبه (هشتم اوت) علت امتناع برند اربل از پذیرفتن ریاست اینستکس را "دلایل شخصی" اعلام کرد، اما سایر منابع از علل دیگری سخن گفته‌اند.
 
روزنامه آلمانی و پرتیراژ "بیلد" در تحقیق مستقلی که درباره این موضوع انجام داده، گفته است که علت واقعی کناره‌گیری اربل از پستی که به او پیشنهاد شده بود، اظهارات بحث‌انگیز او بوده است. برند اربل در دو مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده و در یوتیوب منتشر شده‌اند، سخنانی بیان کرده که موقعیت او را متزلزل کرده‌اند. سخنان او آشکارا بار ضدیهودی دارند و با تبلیغات جاری در مورد "قدرت خارق‌العاده لابی یهودیان" در آمریکا و سراسر جهان و "بهره‌برداری یهودیان از جنایات نازی‌ها" همخوانی دارد.

او در بخشی از سخنانش "مداخلات غرب" را عامل اصلی وضعیت فاجعه‌بار خاورمیانه دانسته و از بیشتر مواضع جمهوری اسلامی در سیاست خارجی دفاع کرده بود. اربل دو مصاحبه را با کانالی انجام داده که گرایش آشکار ضد یهودی دارد. این کانال در یوتیوب به سرپرستی کن یبسن اداره می‌شود و در پراکندن انواع "تئوری توطئه" و تعصبات ضدیهودی نامور است. وزارت خارجه آلمان در پاسخ به پرسش "بیلد" گفته است که از مفاد دو مصاحبه‌ای که اربل انجام داده بی‌خبر بوده است.
برچسب ها: اینس‌تکس