به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۱۸۴۸۸۵

ژیو وانگ: همسرم تاریخ‌دان است، او را آزاد کنید

گروه بین‌الملل: هووا کو، همسر ژیو وانگ شهروند آمریکایی-چینی زندانی در ایران از مقامات جمهوری اسلامی خواست همسرش را که فقط یک چهره دانشگاهی است، آزاد کنند و افزود: خواستار درک مقام‌های ایرانی و ابراز عطوفت و همدلی آن‌ها هستم.
ژیو وانگ: همسرم تاریخ‌دان است، او را آزاد کنید
هووا گفت: آخرین باری که با همسرم حرف زدم، دیروز و طی ارتباطی تلفنی بود. هووا کو افزود: دیروز سومین سال حبس ناعادلانه او بود. دیروز، روز عشاق (ولنتاین) در فرهنگ چینی هم بود. او می‌داند من به واشنگتن آمده‌ام تا توجه عمومی را به وضعیت او جلب کنم. از من خواسته از تمامی کسانی که در سه سال گذشته از او حمایت کرده‌اند، تشکر کنم. خواسته که از او دفاع کنم و بخواهم که درهای عطوفت به روی او باز شود و همین طور برای پسر کوچک‌مان. تا جمع خانواده ما بار دیگر کنار هم باشد و ما بتوانیم با هم پسرمان را بزرگ کنیم.
 
خانم هووا کو گفت: همسرم فقط یک تاریخدان و بخشی از جامعه دانشگاهی است. اتهامات جاسوسی که به او زده‌اند به هیچ وجه صحت ندارد. من از تمامی طرف‌هایی که کاری از دستشان برمی‌آید، می‌خواهم کمک کنند تا همسرم من آزاد شده و به خانوده‌اش ملحق شود. هووا کو در مورد وضعیت فعلی ژیو وانگ در زندان گفت: او در موقعیت بسیار سختی است پس از سه سال طولانی و گذراندن دوران سخت در زندان در سلول بسیار شلوغی نگه داشته می شود. بیش از ۲۰ نفر دیگر با او هم‌سلول هستند. تخت‌‌خواب‌ها سه طبقه‌اند و نور طبیعی وجود ندارد. از زمانی که در سلول انفرادی بود، بیمار شد. زانوهایش دچار آرتروز شده، مشکل پوستی پیدا کرده، چند بار تهدید شده و در وضعیت دشوار قرار دارد.

همسر ژیو وانگ افزود: امیدوارم بتواند برگردد. خواستار درک مقام‌های ایرانی و ابراز عطوفت و همدلی آن‌ها هستم. ما در چین بزرگ شدیم، کشوری که تاریخی قدیمی دارد و به همین دلیل شوهرم به تحقیق در مورد کشورهای دیگر علاقمند است. او برای اسلام و فرهنگ ایرانی احترام زیادی قائل است. بار دیگر خواستار عطوفت و همدلی می‌شوم. پسر کوچک ما به پدرش احتیاج دارد. برای من بزرگ کردن پسرم به تنهایی دشوار است امیدوارم شوهرم بتواند برگردد تا به من کمک کند.

تاکنون چندین بار مقامات آمریکا خواستار آزادی آقای وانگ و دیگر آمریکایی های زندانی در ایران شده اند. در ایران شهروندان آمریکایی مانند ژیو وانگ و مایکل وایت در زندان هستند. همچنین شهروندان ایرانی-‌آمریکایی مانند سیامک و باقر نمازی هم در زندان به سر می‌برند. از سرنوشت رابرت لوینسون هم که آخرین بار در جزیره کیش دیده شد، هیچ خبری در دست نیست. ماه پیش جمهوری اسلامی، نزار زکا لبنانی دارای اقامت ایالات متحده را بعد از چند سال، از زندان آزاد کرد.