کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشعشعات اتمی در انفجار آزمایش موشکی روسیه

19 مرداد 1398 ساعت 20:48

گروه بین المل: در حادثه انفجار آزمایش سوخت جدید موشکی در سورودونیسک روسیه هفت نفر کشته شدند. این انفجار در حین آزمایش پیشرانه سوخت موشکی اتفاق افتاده است. بعد از وقوع این انفجار قرص ید در داروخانه‌های منظقه کمیاب شد.


در شهر سورودونیسک در استان آرخانگلسک، واقع در شمال غربی روسیه روز پنجشنبه هشتم اوت (هفدهم مرداد) در جریان آزمایش پیشرانه موشکی انفجار رخ داد و تعدادی کشته شدند. شمار کشته شدگان ابتدا پنج نفر اعلام شده بود ولی این تعداد بعدا به هفت تن رسید.  شرکت "روس اتم" روسیه اعلام کرده است که پنج تن از کارکنان این شرکت در نتیجه این حادثه کشته شده‌اند. پیش از آن  ولی وزارت دفاع روسیه تایید کرده بود که در این حادثه تنها دو سرباز کشته و تعدادی زخمی شده‌اند.

یک سخنگوی بندر آرخانگلسک تایید کرد که انفجارها در نزدیکی این بندر کشتی‌رانی در بخشی از دریای سفید اتفاق افتاده است. در بندر یاد‌شده تاسیسات مرکزی آزمایش‌های تفنگداران نیروی دریایی روسیه قرار دارد. منابع مختلف خبری گزارش کردند که انفجار در روسیه در حین آزمایش نوعی سوخت جدید اتفاق افتاده است. وزارت دفاع روسیه بلافاصله بعد از وقوع انفجار اعلام کرد که  مواد مضری بعد از این حادثه انتشار نیافته است. یکی از سخنگویان شهر سورودونیسک ولی بعد از انفجار رسما اعلام  کرد که میزان تشعشعات رادیواکتیو افزایش یافته است اما اظهارات این مقام محلی اندکی بعد از صفحات خبرگزاری‌ها پاک شد.

طبق گزارش رسانه‌ها اهالی آرخانگلسک وسورودونیسک بعد از انفجار برای خرید ید به داروخانه‌ها هجوم آوردند. کارشناسان نظامی آمریکا گمان می‌کنند كه انفجار شمال روسیه در حین آزمایش نوع جدیدی از سوخت هسته‌ای موشک‌های کروز رخ داده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها ساکنین محل آزمایش به اندازه کافی قرص ید دریافت کرده‌اند. اما در داروخانه‌های آرخانگلسک و سورودونیسک دو بندر نزدیک محل انفجار قرص‌های ید کمیاب شده است. قرص ید آسیب تشعشعات اتمی بر دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد.
 
براساس گزارش‌ها، اهالی آرخانگلسک و سورودونیسک با دستگاه‌هایی که به صورت خصوصی تهیه کرده‌اند تشعشعات رادیوآکتیو را در محل اندازه‌گیری کرده‌اند. آنها بعد از این اندازه‌گیری‌ها گفته‌اند که میزان تشعشعات رادیوآکتیو افزایش پیدا کرده است. نهادهای بین‌المللی محیط زیست نیز درباره حادثه انفجار روسیه و تشعشعات رادیوآکتیوی ابراز نگرانی کرده‌اند. شعبه روسی "گرین پیس" سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست خواستار بازرسی مجدد وضعیت منطقه شده است.


کد مطلب: 184976

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/184976/تشعشعات-اتمی-انفجار-آزمایش-موشکی-روسیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir