کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جدایی‌طلبان جنوب یمن، عدن را اشغال كردند

20 مرداد 1398 ساعت 11:17

گروه بین‌الملل: جدایی‌طلبان جنوب یمن که در ادامه تنش‌ها با نیروهای نظامی وفادار به دولت این کشور روز شنبه سه پاسگاه نظامی را در عدن به تصرف خود درآورده بودند اعلام كردند که پس از محاصره کاخ ریاست‌جمهوری وارد آن شده اند.


خبرگزاری رویترز به نقل از یک فرمانده نظامی متعلق به جناح جدایی طلب اعلام کرد که کاخ ریاست جمهوری در شهر عدن، محل استقرار دولت تحت حمایت جامعه بین المللی به تصرف جدایی طلبان جنوب درآمده است. این فرمانده نظامی در پیامی ویدیویی که توسط جدایی طلبان منتشر شده همچنین اعلام کرده است که این نیروها در جریان عملیات تصرف کاخ ریاست جمهوری با هیچ مقاومتی روبرو نشده اند. از سوی دیگر رویترز به نقل از یک شاهد محلی اعلام کرده است که جدایی‌طلبان اکنون داخل کاخ ریاست جمهوری هستند و کنترل کامل آنرا در دست دارند.

دولت یمن که رئیس جمهوری آن به عربستان گریخته ساعاتی پس از اعلام خبر تصرف کاخ ریاست جمهوری، امارات عربی متحده را به عنوان «مسئول اصلی کودتا در عدن» معرفی و متهم کرد. این اتهام پس از آن مطرح می شود که جدایی طلبان به عنوان بخشی از یک نیروی عملیاتی موسوم به «طناب امنیتی» که در ابوظبی آموزش دیده اند روز شنبه مدعی شدند که بدون مواجه شدن با هیچ مقاومتی کاخ ریاست جمهوری را تصرف کرده و کنترل عدن را در دست دارند. در بیانیه ای که در صفحه توییتر وزارت امور خارجه دولت یمن منتشر شده آمده است: «جمهوری یمن، شورای انتقالی جنوب (که نیروی طناب امنیتی عضو آن هستند) و امارات عربی متحده را مسئول اصلی کودتا بر ضد دولت مشروع و قانونی حاکم بر عدن می داند.»
دولت یمن به رهبری رئیس جمهور عبدربه منصور هادی که حمایت عربستان سعودی را با خود به همراه دارد ساعاتی پیش از آن نیز به اقدام نیروهای جدایی طلب در تصرف پایگاه های نظامی در جنوب عدن واکنش نشان داده و این حرکت را به عنوان یک «کودتای سازمان دهی شده» محکوم کرده بود. وزارت امور خارجه یمن با انتشار توئیتی تاکید کرده است که «آنچه در عدن، پایتخت موقت دولت به واسطه شورای انتقالی جنوب در حال روی دادن است ضربه به نهاد های دولت قانونی و دارای حمایت بین المللی است.»

واکنش ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض
بر اساس تازه ترین خبرها، اتئلاف نظامی تحت رهبری ریاض که از سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی مداخله نظامی مستقیم در یمن را آغاز کرد نیز در واکنش به درگیری متحدان سابق که در یک جبهه با حوثی ها می جنگیدند خواستارآتش بس در عدن و نشست فوری میان طرف های درگیر در این مناقشه شده است. یک سخنگوی اتئلاف نظامی تحت رهبری ریاض با اعلام این مطلب به خبرگزاری عربستان گفته است: «هر کدام از طرف ها که از این درخواست سرپیچی کند با واکنش نظامی روبرو خواهد شد.»
تنش و درگیری های شدید روزهای گذشته میان جدایی طلبان و نیروهای نظامی وفادار به دولت عبدربه منصور هادی در بندر عدن که در آخرین مورد آن دست کم هشت کشته برجای گذاشت اعتراض دبیر کل سازمان ملل متحد را نیز برانگیخت تا جایی که وی با انتشار بیانیه ای از طرف های درگیر در این شهر خواست که اختلافات را از راه «گفتگو» برطرف کنند. جدایی طلبان جنوب یمن و وفاداران به دولت عبدربه منصور هادی تاکنون در جنگ علیه حوثی‌ها با یکدیگر متحد بودند، اما به نظر می‌رسد که رقابت بر سر تقسیم قدرت در آینده، میان آنها شکاف ایجاد کرده است.


کد مطلب: 185021

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/185021/جدایی-طلبان-جنوب-یمن-عدن-اشغال-كردند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir