به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۰ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۱۸۵۰۳۲

چه تغذیه‌ای می‌تواند روی زناشویی اثر بگذارد؟

این تصور که صدف‌دریایی باعث تقویت نیروی جنسی می‌شود به ریشه‌های دریایی آفرودیت، الههٔ یونانی عشق باز‌می‌گردد
این تصور که صدف‌دریایی باعث تقویت نیروی جنسی می‌شود به ریشه‌های دریایی آفرودیت، الههٔ یونانی عشق باز‌می‌گردد
گروه علمی: اگر ثابت شود مادهٔ غذایی خاصی قوای جنسی را تقویت و لذت جنسی را بیشتر می‌کند، حتماً خیلی خوب فروش می‌کند.
رژیم غذایی متعادل، فعالیت‌بدنی مناسب و سلامت روانی، زندگی جنسی شما را بهتر می‌کند. اما مواد غذایی خاصی وجود دارند که واقعاً تقویت‌کنندهٔ قوای جنسی طبیعی باشند؟ مواد غذایی که باعث احساس شادمانی می‌شوند از جمله آندروفین‌ها، حاوی مواد غذایی هستند که باعث سلامت میل جنسی می‌شود یا به عبارت ساده‌تر باعث کامیابی و موفقیت می‌شود که بیشتر اوقات آنها را برانگیزنده و مقوی میل جنسی می‌دانند. با هم نگاهی بیندازیم به تاریخچه و پشتوانهٔ علمی این نظریه‌ها و ببینیم هر کدام از این غذا‌ها چه تأثیری بر بهبود زندگی جنسی ما دارند.

آیا خوردن صدف واقعاً اثر دارد؟
می‌گویند کازانووا که شاید معروف‌ترین عاشق تاریخ باشد، هر روز برای صبحانه ۵۰ صدف می‌خورد. البته ارتباط میان صدف و افزایش میل جنسی اثبات نشده است، اما این شایعه از کجا آمده است؟ در اساطیر آمده است که آفرودیت، الههٔ عشق و شور جنسی یونان باستان، از کف سفید‌رنگ امواج و از دل دریا "زاده" شد و به همین دلیل غذا‌های دریایی را تقویت‌کنندهٔ میل جنسی دانسته‌اند. اما خبرهای خوبی برای عاشقان خوردن صدف دریایی هم داریم: این نرم‌تنان ارزشمند سرشار از مادهٔ معدنی روی هستند که مادهٔ غذایی ضروری برای تولید تستوسترون است. تحقیقات نشان می‌دهد که روی در درمان ناباروری مردان مؤثر است و باعث بهبود کیفیت اسپرم می‌شود. منابع خوب دیگر برای تأمین روی علاوه بر صدف دریایی، گوشت قرمز، دانه‌ها (مثل تخم کدو حلوایی، شاهدانه و کنجد)، مغز میوه‌ها (مثل بادام هندی و بادام)، حبوبات (نخود و لوبیا قرمز)، شیر و پنیر است.

آیا شکلات تلخ از شما عاشق بهتری می‌سازد؟
بنا برنظر پژوهشگران، خوردن شکلات تلخ احتمال عاشق شدن را تا سطح بالایی افزایش می‌دهد چون دارای فنتیل‌آمین یا "مادهٔ شیمیایی عشق" است. فنتیل‌آمین که در اولین ماه‌های رابطه در بدن جریان دارد باعث می‌شود که هورمون دوپامین که باعث احساس خوشایند است در بدن آزاد شود و مرکز لذت را در مغز تحریک می‌کند. فقط مقدار خیلی کمی از فنتیل‌آمین در شکلات وجود دارد و تردید داریم که این مقدار پس از خوردن هم‌چنان فعال بماند. کاکائو هم‌چنین دارای آمینو‌اسید تریپتوفان است و می‌گویند باعث افزایش گردش خون و بالا رفتن هورمون سروتونین (یکی دیگر از "هورمون‌های شادی") می‌شود. از چه زمانی رابطهٔ میان شکلات و سکس شروع شد؟ به احتمال زیاد حدود قرن شانزدهم میلادی. هرنان کورتس، سردار اسپانیایی قرن شانزدهم میلادی بود که به سوی امپراتوری‌های مایا و آزتک لشکر کشید و قسمت اعظم سرزمین‌هایی که امروزه مکزیک نامیده می‌شود را تحت سلطهٔ پادشاهی کاستیل درآورد.
او هم‌چنین اولین فرد اروپایی بود که شکلات را یافت. او به پادشاه وقت نوشت "می‌بینم که مایا‌ها معجونی از کاکائو می‌نوشند که "مقاومت آنها را بیشتر می‌کند و با خستگی مقابله می‌کند". اما کاستیلی‌های قدیم فواید پزشکی و دارویی هم برای شکلات یافتند که شاید مایا‌ها نمی‌دانستند اما قطعاً هیچ شواهدی مبنی بر استفاده از شکلات به عنوان محرک قوای جنسی وجود ندارد. منابع دیگر تریپتوفان این مواد غذایی هستند: ماهی آزاد، تخم‌مرغ، گوشت پرندگان، اسفناج، دانه‌های خوراکی، تخمه‌ها و آجیل و سویا.

آیا فلفل تند زندگی جنسی شما را پر‌انرژی می‌کند؟
فلفل تند دارای کپسایسین است که پژوهش‌ها نشان می‌‌دهد باعث افزایش آزاد شدن آندروفین‌ها می‌شود (یکی دیگر از هورمون‌های احساس خوب) که باعث "سرمستی فلفلی" می‌شود. فلفل تند باعث افزایش سوخت‌و‌ساز و دمای بدن و ضربان قلب می‌شود همان حالی که در سکس تجربه می‌کنیم. البته فراموش نکنید که همیشه بعد از آماده کردن و کار با فلفل تند، دست‌‌های‌تان را خوب بشویید!

الکل؛ به مرور زمان میل جنسی هم کاهش پیدا می‌کند
الکل با کاستن از موانع و بازدارنده‌های ذهنی، شور جنسی را افزایش می‌دهد اما چنان که مکبث در حال مستی گفته است "شور و میل جنسی را بر‌می‌انگیزد اما کارآیی آن را از بین می‌برد". بر اثر نوشیدن زیاد الکل ادراک و احساس در مردان و زنان کاهش پیدا می‌کند و به مرور زمان میل جنسی هم کاهش پیدا می‌کند و در مواردی منجر به ناتوانی جنسی می‌شود. علاوه بر آن‌ که بوی مشروب دادن، چندان تحریک کننده نیست.

چگونه می‌توانید احتمال ناکارآمدی جنسی (اختلال نغوظ) را کاهش دهید؟
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خوردن غذا‌های حاوی انواع خاصی از فلانوئید‌ (زردینه‌) ــ ترکیباتی که از گیاهان گرفته می‌شودــ به کاهش احتمال اختلال نعوظ کمک می‌کند. در این پژوهش دریافتند که یک فلانوئید خاص به نام آنتو‌سیانین (که در تمشک و بلوبری وجود دارد) و فلانوئید‌های دیگری که در مرکبات وجود دارد، می‌توانند جلوی بروز اختلال نعوظ و ناکارآمدی جنسی را بگیرند. مصرف بیشتر میوه‌ها باعث کاهش ۱۴درصدی خطر ابتلا به اختلال نعوظ می‌شود؛ اگر همراه با آن ورزش کنیم و مواد غذایی سرشار از فلانوئید مصرف کنیم، میزان کاهش خطر ابتلا به ۲۱ درصد می‌رسد.

پس پیش به سوی ظرف میوه!
بعضی تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای هم برای پیشگیری از اختلال نعوظ مؤثر است و هم کارکرد جنسی را بهبود می‌بخشد چون در این رژیم غذایی از غلات کامل، میوه‌ و سبزی، حبوبات، مغز میوه‌ها( مانند بادام و گردو) و روغن زیتون استفاده می‌شود. منابع دیگر آنتوسیانین میوه‌های خانوادهٔ گیلاس، توت‌سیاه، بلک‌بری(انگور‌فرنگی)‌، کرن‌بری(قره‌قاط)، تمشک، بعضی انگور‌ها، بادمجان و کلم قرمز است.

تقویت‌کننده‌های جنسی در یک نگاه
تقویت‌کننده‌های جنسی به سه دستهٔ اصلی تقسیم می‌شوند: آنهایی که بر میل جنسی یا توان جنسی یا لذت جنسی تأثیر می‌گذارند. از اثر هیچ‌کدام از مواد غذایی به طور علمی و دقیق بر روی انسان خبر نداریم چون سنجش میزان تأثیر این مواد غذایی آسان نیست.
در‌واقع، تنها تقویت‌کنندهٔ نیروی جنسی که کارآیی دارد... بوی میوه‌های رسیدهٔ تخمیر شده است و البته فقط بر مگس سرکهٔ نر اثر دارد. دکتر کریچمن، متخصص بهداشت جنسی می‌گوید که مردم مواد غذایی تقویت‌کنندهٔ جنسی را می‌خورند چون باور دارند که اثر دارد، اگر شما هم فکر می‌کنید ماده‌ٔ غذایی خاصی برای شما مؤثر است، از آن استفاده کنید، چرا که نه؟ بسیاری از مواد‌غذایی که به تقویت‌کننده‌های جنسی معروف شده‌اند، مواد غذایی سالمی هستند اما توصیه می‌کنیم که از کاربرد عصاره‌های گیاهی یا مواد مشکوکی که اطلاعات صحیح ندارد یا هر چیزی که ادعای معجزه دارد، پرهیز کنید.
بیماری‌های نهفته
اگر دچار کاهش میل جنسی شده‌اید، ممکن است دلیل اصلی آن بیماری یا مشکل دیگری باشد، همیشه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
مرجع : بی بی سی