به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۱۸۵۱۱۸
از تکنولوژی ساندویچ پانل‌ها،دیوار باربر و دیوار غیر باربر بدانید..

چطور ساندویچ پانل را درست نصب کنیم ؟

گروه دانش: اولین موردی که در خصوص نصب پانل اهمیت دارد، چگونگی حمل آن می‌باشد. پانل‌ها باید در فاصله‌ی نزدیک از محل نصب باید تخلیه بشوند. کمترین جابه جایی را باید داشته باشند. برای نصب پانل باید از طریق نقشه و کاملا به صورت حرفه ای اقدام کرد. هیچ گاه نباید ساندویچ پانل‌ها را فشرده یا لوله کرد. مکانی که قرار است ساندویچ پانل در آنجا نصب شود، باید دارای اتصالات نر بوده تا سازه احتکام بیشتری را داشته باشد.
چطور ساندویچ پانل را درست نصب کنیم ؟
هرگز از ناحیه ی لبه ی ورقه‌ها آن‌ها را حمل نکنید. شما باید هر دو لایه را باهم در دست گرفته و سپس اقدام به حمل آن کنید. اگر همه ی ورقه‌ها بسته بندی نشوند، آسیب خواهند دید.
پیش از شروع نصب باید از نحوه ی قرارگیری ستون‌ها و پایه‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورت اشکال در پایه‌ها، سازه مستحکم نخواهد بود.
زاویه ی هریک از پانل‌ها با یکدیگر و هم چنین نسبت به سطح افقی و زمین باید نود درجه باشد.
تمیز و خشک بودن پانل را پیش از درزگیری چک کنید.
اره ی مویی یا اره ی دوار آلیاژی برای یرش پانل‌ها بسیار مناسب می‌باشد. تیغه ی ضخیم به صورت دایره ای برای انجام این کار مناسب نمی باشد.
قطعه‌ها باید جوری به یکدیگر متصل شوند که هیچ فضایی برای ورود و خروج هوا باقی نماند.
هرچه دقت بیشتری برای نصب پانل‌ها صورت گیرد، مقاومت بهتری در برابر عوامل جوی خواهد داشت.

چطور ساندویچ پانل را حمل کنیم؟
ساندویچ پانل‌ها باید حتما تک به تک و به صورت جداگانه حمل شوند. اصول این کار را در این قسمت مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چگونه پانل دیواری را به صورت افقی حمل کنیم؟
حداقل دو نفر برای حمل این پانل‌ها لازم می‌باشد. از قسمت عرض پانل گرفته و به طور عمودی آن را جابه جا کنید. به گوشه‌های کار بسیار اهمیت بدهید و سعی در سالم نگه داشتن آن‌ها بکنید.

چگونه پانل دیواری را به صورت عمودی حمل کنیم؟
اصول این روش حمل اینگونه است: ابتدا باید دو سوراخ در فاصله ی نزدیکی از لبه ی پانل به وجود آورید. علت ایجاد کردن سوراخ‌ها چیست؟ این کار به منظور محکم کردن پانل‌ها به وسیله ی بست‌های محافظ صورت می‌گیرد.

اصول زیر را باید برای نصب صحیح پانل‌ها به کار بگیرید:
برای اینکه بتوانید پانل را در حالت افقی به درستی نصب کنید، در ابتدا باید ستون پشتیبان را سه میلی متر درنظر گرفته و پس از آن تمامی اتصالات و مصالح اولیه ی مورد نیاز را بر روی آن قرار دهید. پانل را در جای مناسبی قرار داده و سپس اقدام به محکمی آن کنید.
پس از آنکه پانل اول را نصب کردید از U شکل بودن سازه و کانال مطمئن شوید. مقدار انحرافی که نسبت به زاویه ی اصلی  در سازه‌ها مجاز می‌باشد حدودا سه میلی متر است.
ادامه ی کار را کاملا بر اساس نقشه پیش ببرید. فاصله ای بیست میلی متری را می‌توانید در میان پانل‌ها رعایت کنید. برای پوشاندن فاصله‌ها چه چیزی مناسب می‌باشد؟ شما می‌توانید ازعایق‌های پشم شیشه یا فوم برای پرکردن این فاصله‌ها استفاده کنید.

چگونه پانل دیواری به صورت عمودی قابل نصب است؟
این روش نیز شبیه به نصب افقی است. زاویه ی قائم باید رعایت شده و بین سازه‌ها فاصله ی 40 و 20 متری بر اساس پایه ریزی اصولی آن باید صحیح می‌باشد. 
اولین کار این است که پروفیل سقف باید در یک جهت نصب شود. سپس اولین پانل را در این موقعیت قرار داده و به وسیله ی بست به لبه‌ها محکم می‌شود. در صورتی که طول پانل پنج متر باشد، می‌توان بدون بالابر آن را نصب کرد.

چگونه ساندویچ پانل‌های سقفی را می‌توان نصب کرد؟
در ایتدا از پایه و ستون کارمطمئن شوید و طبق نقشه اولین پانل را قرار دهید. سپس پانل‌های بعدی باید در امتداد اولین پانل نصب شده قرار بگیرند و هم راستا با آن باشند. در این اتصالات به هیچ عنوان نباید فاصله ای قرار گیرد. اگر این نکات رعایت شود، خسارات به حداقل خود خواهند رسید.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

دیوار باربر چیست؟
دیوار باربر به منظور تقسیم بندی مورد استفاده ی اشخاص قرار می‌گیرد و هر ساختمانی که  نیاز به تقسیم بندی فضا داشته باشد از دیوار باربر بهره می‌برد. بسیاری از افراد راجع به عملکرد دیوار بار اطلاعی ندارند؛ در واقع این دیوارها باید به گونه ای باشند که هم بتوانند وزن خود را تحمل کرده و هم وزن طبقه‌های بالاتر و همینطور سقف‌هایی که روی آن قرار می‌گیرند را تحمل کنند. این دیوارها دسته بندی‌های گوناگونی دارند و به صورت داخلی و خارجی موجود می‌باشند.

مزایای دیوار باربر
این دیوارها دارای کاربرد و مزایای بسیاری می‌باشند که در میان آن‌ها می‌توان به محاسبه ی دقیق سازه‌ها، آسانی در جابه جایی، صرفه جویی در انرژی، عمر بالای ساختمان، هماهنگی با استانداردهای طراحی شده، سهولت عبور و ...اشاره کرد.

انواع دیوار باربر
یکی از انواع دیوار باربر، دیوار حائل بوده که از حرکت‌های جانبی مانند آب، خاک و ... جلوگیری به عمل می‌آورد. این دیوارها خود شامل سه دسته می‌شوند:وزنی، بتن مسلح و بتن مسلح شیت بندار. مصالحی مانند بتن، سنگ، آجر و ... در تهیه ی دیوار حائل دخالت دارند.
دیوار باربر را می‌توان به شیوه‌های گوناگونی قرار داد که بر اساس آن به صورت طولی، عرضی و دو طرفه موجود می‌باشند. سیستم دیوار طولی بدین صورت است در موازات طول ساختمان قرار می‌گیرد و باعث تشکیل شدن نمای اصلی ساختمان می‌شود.

سیستم دیوار عرضی بدین صورت است که نحوه ی قرارگیری آن طوری است که بر طول ساختمان عمود است. در نهایت سیستم دوطرفه هر دو جهت را در برمی گیرد. طول و عرض ساختمان را در مجموعه ای از دیوارهای موازی به خود اختصاص می‌دهد.
ICF یا عایق ماندگار نیز گونه ای دیگر از دیوار باربر می‌باشد. دیوارهای این چنینی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی استفاده می‌شوند و عایق خوبی در گرما و سرما می‌باشند. قالب بندی این عایق شامل سه بخش می‌شود: بلوکی، نواری و پانلی. پرکاربردترین آن‌ها در ساخت و ساز قالب بندی بلوکی و نواری می‌باشد.

استفاده ی این عایق‌ها در ساخت و ساز منجر به مقاومت زیاد در برابر حوادثی مانند زلزله می‌شود. قیمت مناسب و کیفیت خوب از دیگر مزایای این عایق‌ها است. عایق ماندگار به راحتی قابل نصب بوده و کمک شایانی به صرفه جویی انرژی کرده است. مقدار بتن استفاده شده در این سازه‌ها پایین می‌باشد و هزینه‌های میلگرد در ساختمان نیز به طرز قابل توجهی پایین خواهد آمد. هزینه‌های مربوط به قالب بندی و نیروی انسانی نیز کاهش خواهد یافت.
سوپر پانل نمونه ای از این سیستم اما به طور تکامل یافته می‌باشد. المان‌های سیستم بدین صورت است که از پیش ساخته شده و دارای عرض 2/1 متری و طول و ضخامت متفاوت می‌باشد. ارتفاع طبقه ی سازه تعیین کننده ی طول دیوارها می‌باشد.
پیاده کردن این سیستم در دیوار باربر مزایایی به دنبال خواهد داشت. اگر از این سیستم در ساخت و ساز استفاده کنید، می‌توانید سرعت نصب را تا مقدار زیادی بالا ببرید. 60% عملیات در کارخانه انجام می‌شود و بقیه ی کارها با منتقل شدن قطعات به محل موردنظر صورت می‌گیرد.  مزایای دیگر این سیستم در دیوار باربر به شرح ذیل است:

در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود
مقاومت سازه در مقابل عوامل محیطی افزایش می‌یابد
تاسیسات به راحتی عبور خواهند کرد
مصالح ساختمانی به مقدار کمی مورد استفاده قرار گرفته که به دنبال آن مصالح اضافی دور ریخته نمی شود
قدرت و استحکام باربری افزایش می‌یابد
در نهایت وزن ساختمان کم تر می‌شود.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

تعریف دیوار غیر باربر و انواع آن
دیوار غیر باربر از یک لایه بتن و دو لایه روکش تشکیل شده است. لایه ی مورد نظر بتن سبک فومی بوده و روکش مدنظر سیمان الیاقی است. برای جداکردن دیوارهای داخلی ساختمان از دیوار غیر باربر استفاده می‌شود. این پانل‌ها دارای ابعاد 3 متری و ارتفاع 6/0 متری می‌باشند. دیوار غیر باربر طبق نیاز مشتری و با ضخامت‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شود. پس از خواندن این مقاله به طور کلی با مفهوم دیوار غیر باربر آشنا خواهید شد.

الزامات دیوارهای غیر باربر
این پانل‌ها را می‌توان برای دیوارهای جدا کننده ی ساختمان استفاده کرد. تنها دیوارهای داخلی ساختمان مجاز به استفاده ی این پانل‌ها می‌باشند.
هنگام نصب مقدار نیروی وارده بر این دیوارها چک خواهد شد.
اتصال باید به صورتی انجام شود که علاوه بر تایید کردن استقامت در برابر بارهای وارده، از اندرکنش آن‌ها تا حد قابل ملاحظه ای جلوگیری شود.
طبق استاندارد 2800 ایران، پایداری دیوار غیر باربر در برابر نیروهایی مانند زلزله کنترل خواهد شد.
ارتفاع خالص دیوار غیر باربر نباید از 3/2 متر تجاوز کند.
تمام مصالح و قطعاتی که در این سازه استفاده می‌شود دارای استاندارد جهانی بوده و مورد تایید بر اساس مقررات کشورمان می‌باشد.

موضوع دیگر مربوط به صدابندی می‌باشد که بر اساس مقررات ملی ساختمان صورت خواهد گرفت.
در هر زمان که آیین نامه یا مقرراتی در این باره منتشر شود، همه ی کارفرمایان و مسئولین باید به صورت تمام و کمال مصادیق را رعایت فرمایند. در غیر این صورت با آن‌ها برخورد قانئنی خواهد شد.
افرادی که قصد راه اندازی و تولید دیوار غیر باربر می‌باشند باید به بخش‌های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن رفته و اقدام به دریافت گواهینامه ی فنی کنند.

انواع دیوارهای غیر باربر:
-دیوار جداگر داخلی: این دیوارها دارای ویژگی‌های گوناگونی می‌باشند که به صورت زیر است
این دیوارها به صورت انحصاری برای جداکردن فضای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. شالوده به طور مستقیم وزن دیوارها را متحمل می‌شود و یا این کار به واسطه ی کف‌ها صورت می‌گیرد.
این دیوارها ازقطعات گوناگونی ساخته می‌شوند که شامل بلوک سفالی، آجر، قطعه‌های گچی پیش ساخته و ...
ضخامت دیوارهای جداگر بسته به قطعه ی استفاده شده متفاوت است. اگر آجر باشد 11 سانتی متر و اگر بلوک سفالی و گچی باشد 8 سانتی متر خواهد بود.
طول آزادی که در میان دو پشت بند قرار دارد حداکثر باید از ضخامت دیوار غیر باربر 40 برابر بیشتر باشد و یا هرکدام حدود 5متر کمتر باشد.
موارد دیگری را می‌توان جایگزین پشت بند کرد. برای مثال بتن مسلح، اجزای قائم فولادی و ... داخل دیوار قرار گرفته ومهار کف و سقف در هر دو سر اجزا به روشی مناسبی صورت می‌گیرد.
دیوارهای جداگر نمی توانند ارتفاعی بیش از 5/3 متر داشته باشند.

دیوار بیرونی (نما)
هنگامی که موضوع نمای ساختمان مطرح است قضیه کمی متفاوت تر خواهد بود. آجر کار و آجر پشت نما باید به صورت همزمان چیده شود. ضخامتی که برای این آجرها درنظر گرفته می‌شود باید یکسان یا نیمه یکسان باشد. بدین صورت است که مفتول‌های فلزی داخل ملات مهار شده و پشت کار چیده می‌شود. دو قسمت در قسمت نما سر آزاد مفتول‌ها به یکدیگر وصل می‌شوند. فاصله ای که برای اعمال آن‌ها درنظر گرفته شده است نباید بیش از 50 سانتی متر باشد. پیش از تکمیل سطح زیرکار نباید از نماهای مجزا استفاده شود.

دیوارهای جان پناه :
در لبه ی پرتگاه‌ها و یا بام ساختمان‌ها دیواری کوتاه به کار می‌رود که به آن جان پناه می‌گویند. ضخامت دیوار باید 10 یا 20 سانتی متر باشد. ارتفاع آن نیز نباید بیش از 70 و 50 باشد.