کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشعشعات اتمی شمال روسیه ۱۶برابر بالا رفت

موشک کروز اتمی عامل انفجار مرموز روسیه

23 مرداد 1398 ساعت 15:46

گروه بین‌الملل: اداره هواشناسی روسیه اعلام کرده است که سطح تشعشع رادیواکتیو در اطراف محل انفجار مرگبار یک موشک در پایگاهی در شمال روسیه تا ۱۶ برابر حد طبیعی افزایش داشته است و همزمان فاکس‌نیوز گزارش داده كه به احتمال قوی، انفجار مرتبط با موشک کروز اتمی جدید روسیه است.


این میزان تشعشع در شهر بندری سورودوینسک بعد از انفجار اندازه‌گیری شده است. این انفجار روز پنج‌شنبه گذشته در یک تاسیسات نظامی در ساحل دریای سفید رخ داد. روس‌اتم، سازمان دولتی انرژی اتمی روسیه، گفته است که در حال آزمایش یک موتور سوخت هسته‌ای در آن تاسیسات است. پنج نفر از پژوهشگران مجموعه در این انفجار کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. به گفته سازمان هواشناسی روسیه، خوانش سطح تشعشع در شش ایستگاه اندازه‌گیری در سورودوینسک افزایشی بین ۴ تا ۱۶ برابری نسبت به حد معمول نشان داده است. با وجود این به گفته کارشناسان هسته‌ای این سطح از تشعشع آسیب بسیار اندکی ممکن است به بدن انسان وارد کند. 

یافته‌های جدید اداره هواشناسی با گزارش‌های اولیه حادثه تفاوت دارد. مقام‌های شهر سورودوینسک در حدود پنجاه کیلومتری محل حادثه گفته‌ بودند که سطح تشعشع بعد از انفجار به مدت حدود ۴۰ دقیقه بالاتر از حد طبیعی بوده اما بعدا به سطح معمول برگشته است. اما اکنون گزارش جدید می‌گوید بالا رفتن سطح تشعشع دو ساعت و نیم بعد از انفجار طول کشیده است. این انفجار ساکنان محلی را وحشت‌زده کرد و شماری از آنها برای خریدن یُد درمانی که می‌تواند اثرات تشعشع را محدود کند، به داروخانه‌ها هجوم بردند. روز سه‌شنبه دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، از ارائه جزییات درباره آزمایش‌های بعد از انفجار سر باز زد و تنها به خبرنگاران گفت: حوادث متاسفانه اتفاق می‌افتد!

فاکس‌نیوز: به احتمال قوی، انفجار مرتبط با موشک کروز اتمی جدید روسیه است
شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در گزارشی ضمن بررسی انفجار مرموز اخیر در روسیه، نتیجه‌گیری کرده که این انفجار به احتمال قوی مرتبط با ساخت موشک کروز اتمی جدید روسیه است که ولادیمیر پوتین آن را دستاوردی قدرتمند خوانده بود! این گزارش افزود: «داده‌های بررسی شده توسط سازمان «صلح سبز» نشان می‌‌دهد که درصد تشعشعات رادیو اکتیو در زمان این حادثه حدود ۲۰ برابر سطح عادی این شهر افزایش یافته است و برخلاف اعلام رسمی روسیه، حداقل ۵ نفر کشته بر جا گذاشته است.»

شایان ذکر است که رئیس بخش «تحقیقات اتمی» فدرال روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده که این حادثه در پی آزمایشی در مقیاس کوچک بر روی سوخت موشک روی داده است، اما دو تن از کارشناسان اتمی ایالات متحده روز جمعه گذشته به رویترز گفته‌اند: «انفجار سوخت مایع پیشران موشک باعث تابش پرتوهای رادیواکتیو نمی‌شود و چنانچه افزایش رادیو اکتیو دیده شده، احتمالا مرتبط با موشک کروز دارای سوخت هسته‌ای است.


کد مطلب: 185263

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/185263/موشک-کروز-اتمی-عامل-انفجار-مرموز-روسیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir