کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازداشت بخاطر پژوهش معضلات اجتماعی؟

24 مرداد 1398 ساعت 18:22

گروه جامعه: کامیل احمدی، پژوهشگر مسائل اجتماعی، به زندان منتقل شد، در حالی که هیچ نشانه‌ای از تهدید یا احضار او به بازجویی وجود نداشت.


به گزارش دویچه‌وله، کامیل احمدی سه روز پیش بازداشت شد. شبکه حقوق بشر کردستان درباره این بازداشت نوشت: «نویسنده و پژوهشگر کرد و شهروند ایرانی ـ بریتانیایی روز یکشنبه ۲۰ مرداد، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده است. وی طی سال‌های اخیر پژوهش‌هایی با موضوعات «ختنه زنان»، «کودک همسری»، «ازدواج سفید»، «دگرباشان» و «قومیت‌ها» در ایران انجام داده است.»
شفق رحمانی، همسر کامیل احمدی، به دویچه‌وله می‌گوید: «او بعد از ۴۸ ساعت پس از بازداشت موفق شد با من تماس بگیرد. همسرم در این مکالمه به من گفت خوبم، سالم‌‌‌ام و چند روزی اینجا هستم. در همین حد.»
او اضافه کرد که قبل از بازداشت همسرش هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که این تصور را به وجود آورد که او را خطر بازداشت یا حتی احضار تهدید می‌کند.
پژوهش‌ها و آثار کامیل احمدی حول مسائلی است که در جامعه ایران حاد یا گاه تابو تلقی می‌شوند. شفق رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این تحقیقات علت بازداشت او باشند می‌گوید: «او یک پژوهشگر و جامعه‌شناس است. کارهای او هم صرفا علمی و میدانی است و او نظر خودش را در آنها اعمال نکرده است. قطعا نتایجی که از دل این گونه پژوهش‌ها بیرون می‌آید مخالفان و منتقدانی هم داشته و حمله‌هایی هم حتما به او می‌شد. ولی کارهایی که او کرده کاملا شفاف، علنی و قانونی بوده است. مجوزش از وزارت ارشاد بوده است و همه کتاب‌های او در کتابخانه ملی ثبت شده است. من اصلا نمی‌دانم چرا باید فعالیت‌های کامیل او را هدف اتهام قرار دهد.»
کامیل احمدی در تماس تلفنی به همسرش گفته که تقاضای وکیل کرده است اما خانم رحمانی می‌گوید: «در پروسه‌ای که او بازداشت شده وکلا هیچگونه امکانی برای دسترسی و ملاقات با او نمی‌توانند داشته باشند. متاسفانه وکلا را خود آنها انتخاب می‌کنند و فکر نمی‌کنم آنها هم تاثیر مثبتی روی این روند داشته باشند.»


کد مطلب: 185334

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/185334/بازداشت-بخاطر-پژوهش-معضلات-اجتماعی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir