کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گمانه‌زنی‌ها پیرامون انفجارهای اخیر در عراق

24 مرداد 1398 ساعت 18:27

گروه بین‌الملل: روز ۲۱ مرداد یکی دیگر از انبارهای مهمات متعلق به حشد‌الشعبی برخوردار است، منفجر شد و رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق گفته انفجار ناشی از یک هدف‌گیری هوایی بوده است.


دویچه‌وله گزارش داد: سه انفجار در کمتر از یک ماه. روز دوشنبه ۲۱ مرداد (۱۲ اوت) خبر بروز انفجار در یکی از انبارهای مهمات متعلق به شبه‌نظامیان حشدالشعبی منتشر شد. انتشار این خبر از سوی رسانه‌های محلی و از جمله از سوی تلویزیون ترکیه و فرستنده "کردستان ۲۴" اعلام شد.  روزنامه اسرائیلی "جروزالیم پست" روز پنجشنبه ۲۴ مرداد (۱۵ اوت) با انتشار گزارشی به گمانه‌زنی‌های برخاسته از این انفجار پرداخته است.

خبرنگار این روزنامه می‌پرسد که علت این انفجار چه بوده است؟ آیا آنچنان که مسئولان عراق مطرح کرده‌اند، انفجار در این انبار مهمات به علت گرمای تابستان بوده است؟ یا آن چنان که در تصاویر ماهواره‌ای دیده شده است، علت انفجار حمله هوایی بوده است؟ این در حالی است که برخی از منابع حتی از حمله پهپادی به این انبار خبر داده‌اند. در این گزارش آمده است که این پرسش همچون بسیاری از دیگر پرسش‌های مطرح در عراق پاسخ روشن و دقیقی ندارد.

یک انفجار سه روایت
انفجار روز ۱۲ اوت در جنوب بغداد روی داد. یک انبار مهمات که متعلق به نیروهای شبه‌نظامی حشدالشعبی بود در اثر این انفجار از بین رفت. اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که یک نفر در جریان این انفجار کشته و عده‌ای هم مجروح شده‌اند. رسانه‌های ایران مسئولیت انفجار در انبار "الصقر" را برعهده اسرائیل دانسته‌اند. سایت "خبرآنلاین" در گزارشی که پیرامون انفجار این انبار مهمات منتشر کرده بود، از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن حدود ۳۰ نفر خبر داده بود.

این در حالی است که مسئولان عراق روز ۱۳ اوت، فردای روز انفجار، مدعی شده بودند که علت انفجار گرما بوده است. از این رو، نمایندگان مجلس عراق خواستار برچیدن انبارهای تسلیحاتی شدند که در نزدیکی مناطق مسکونی واقع هستند. در شبکه‌های اجتماعی "قدرت‌های خارجی" مسئول این انفجار معرفی شدند. برخی از منابع با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای روز ۱۴ اوت اعلام کردند که انفجار در اثر حمله هوایی صورت گرفته است. روایت سوم از سوی فرستنده "کردستان ۲۴" اعلام شده است. این فرستنده از حمله پهپادی به انبار "الصقر" خبر داده است. در این میان یک نماینده پارلمان عراق نیز تلویحا تایید کرده که انفجار انبار مهمات پادگان الصقر، ناشی از یک حمله هوایی بود. محمدرضا آل‌حیدر، رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق به "سومریه نیوز" گفته است، "احتمالا آنچه در پادگان الصقر رخ داد یک هدف‌گیری هوایی بود."

سه انفجار در کمتر از یک ماه
سه انبار و پایگاه نظامی حشدالشعبی ظرف یک ماه گذشته مورد حمله قرار گرفته است. روز ۱۹ ژوئیه "کمپ شهدا" واقع در منطقه صلاح‌الدین مورد حمله قرار گرفت. در همان هنگام نیز فرستنده "کردستان ۲۴" علت انفجار در این کمپ را حمله پهپادی دانسته بود. روز ۲۸ ژوئیه نیز کمپ اشرف مورد حمله قرار گرفت. روزنامه "وال‌استریت ژورنال" از حمله هوایی اسرائیل خبر داده بود. این در حالی است که مقامات اسرائیلی درباره این حمله سکوت کرده بودند.


کد مطلب: 185335

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/185335/گمانه-زنی-ها-پیرامون-انفجارهای-اخیر-عراق

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir