کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چراییِ افزایش ۲۵۰درصدی تعرفه پزشکان

ایسناپ , 25 مرداد 1398 ساعت 11:31

گروه جامعه: عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: به عقیده من افزایش ظرفیت پزشکی موجب شکستن انحصار متخصصان می‌شود چراکه علت کمبود پزشکان متخصص در کشور، رفتارناپذیر بودن آنان است.


حسینی بیان کرد: در هر بخشی که نظام تعریف‌گذاری در اختیار نظام پزشکی قرار گرفته، نفع تامین شده است. در این زمینه می‌توان به سه برابر شدن تعرفه بیمارستان‌های خصوصی در طی دو سال اشاره کرد. محورهای اصلی تامین منافع مافیای پزشکی و علت ایجاد نابرابری‌ها در نظام پزشکی کشور شامل طرح تحول سلامت بوده، طرحی که توسط معروف‌ترین پزشکان کشور از جناح چپ و راست به سبب وجه اشتراک همه آنان یعنی تخصص آنان در پزشکی ایجاد شده است.

افزایش ۲۵۰ درصدی تعرفه پزشکان در طرح تحول سلامت
وی افزود: از نتایج طرح تحول سلامت می‌توان به 2.5 برابر شدن تعرفه پزشکان و افزایش ۲۵۰ درصدی آن اشاره کرد، این افزایش تعرفه در حالی است که هزینه‌هایی که قرار بود کاهش پیدا کند و پوشش مردمی بیشتر شود، از زیر ۲۰هزار میلیارد تومانی که قبل از اجرای این طرح توسط مردم پرداخت شده بود، به۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: در لیست ارزش‌های نسبی، ارزش‌های نسبی چشم بیش از دیگر موارد افزایش پیدا کرده است. ارزش‌های نسبی در حوزه چشم با ورود تکنولوژی باید بسیار کاهش پیدا کند؛ به طور مثال عمل آب مروارید چشم در گذشته عمل سختی بوده در حالی که امروز در زمانی حدود یک ربع با دستگاه‌ها و تجهیزات انجام می‌شود. طبیعتا منافعی پشت این سازمان وجود دارد چراکه در هیچ یک از نظام‌های سلامت پیشرفته دنیا، پزشکان مسئولیت وزارت بهداشت و یا سازمان تصمیم‌گیری اقتصاد سلامت را بر عهده ندارند.حسینی خاطرنشان کرد: مافیای پزشکی باعث شد تا طرح تحول سلامت ۱۴۵هزار میلیارد تومان هزینه درمانی را در کشور تولید کرده و بخش مهمی از آن را به همان لایه نازک پزشکی تزریق کند؛ یعنی لایه‌ای که ما از آنان به پزشکان متخصص مشهور نام می‌بریم. افزایش تعرفه بیمارستان‌های تخصصی از دیگر نتایج اجرای این طرح بود در حالی که قرار بود با اجرای این طرح، پزشکان به بیمارستان‌های دولتی بروند.

پزشکان متخصص، 4 شغل دارند
وی ادامه داد: یکی از دلایل دیگر من برای شکستن انحصار، اجرا نشدن گایدلاین (راهنماهای استاندارد درمان یا شیوه‌های بالینی برخورد با بیمار) بوده است. یک پزشک متخصص در بیمارستان دولتی و یا دانشگاه حاضر نمی‌شود. هیچ یک ازپزشکان متخصص در کشور کمتر از ۴شغل نداشته و نخواهند داشت؛ بیمارستان خصوصی، بیمارستان دولتی، مطب و آموزش در دانشگاه. طبق قانون یک پزشک متخصص حداکثر می‌تواند آموزش داشته و در دانشگاه دولتی نیز فعالیت داشته باشد که این نیز منصفانه نیست چراکه طبیعتا باید آموزش از درمان جدا باشد.حسینی بیان کرد: پزشکان متخصص رفتارپذیر نیستند؛ یعنی حاضر نیستند که زیر بار رفتار بروند.در صورتی‌که انحصار پزشکی شکسته نشود، پزشک متخصص رفتار پذیر نخواهد شد، گایدلاین (راهنماهای استاندارد درمان یا شیوه‌های بالینی برخورد با بیمار) را اجرا نمی‌کند و در دانشگاه و یا بیمارستان دولتی حضور نمی‌یابد.

پزشکان ۳۴ برابر معلمان حقوق دریافت می‌کنند
عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: چطور می‌شود که طی یک طرح تقاضای MRI ها در یک کشور دو برابر می‌شود؟ مسئله این است که پزشک از افزایش تقاضای القایی سود می‌برد. اگر ادعا کرده‌ام که پزشکان ۳۴ برابر معلمان حقوق دریافت می‌کنند باز هم رقم کمی اعلام کرده‌ام. مسئله این است که یک پزشک متخصص خود را از تمامی اقشار جامعه جدا کرده و ادعا می‌کند که من زحمت می‌کشم، قدرت دارم، می‌توانم از کارت‌خوان استفاده نکنم و در نهایت کمبود حق و حقوق دیگر اقشار به من ارتباطی ندارد.حسینی خاطر نشان کرد: پزشکان همواره ادعا می‌کنند اگر حقوق معلمان کم است پس برای افزایش آن تلاش کنید، چرا روی کاهش حقوق پزشکان تمرکز کرده‌اید؟ در پاسخ به این افراد باید گفت بودجه کشور مقدار مشخصی است و بودجه برداشتی مهندسان کاملا مشخص بوده و سهم چندانی از این بودجه نخواهد بود.وی ادامه داد: خوب است به تغییرات تعرفه پزشکان در ۲۰ سال گذشته نگاهی داشته باشیم. در ابتدا توسط نظام پزشکی افزایش سه برابری، توسط طرح تحول سلامت افزایش دو برابری و... داشته‌ایم. این افزایش‌های جهشی گسترده، باعث این تعرفه‌ها شده است. اگر حتی تصمیمی برای افزایش بیشتر تعرفه‌ها گرفته شود، امکان پذیر نخواهد بود؛ چرا که بیمه‌ها (که تماما از پزشکان متخصص تشکیل شده‌اند) و همچنین تامین اجتماعی ورشکست شده‌اند. بنابراین می‌دانند اگر افزایش تعرفه اعمال شود حقوق معلمان به جای پنج ماه تاخیر با پنج سال تاخیر پرداخت خواهد شد.


کد مطلب: 185357

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/185357/چرایی-افزایش-۲۵۰درصدی-تعرفه-پزشکان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir