به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۱۸۵۴۷۸

آلزایمر در خواب حمله می‌کند

گروه علمی: افزایش چرت زدن‌های روزانه می‌تواند یکی از علائم اولیه آلزایمر باشد اما گفتن دقیق دلیل آن دشوار است. برخی می‌گویند آلزایمر باعث اختلال در مناطق تقویت کننده خواب مغز می‌شود اما برخی دیگر می‌گویند کمبود خواب باعث آن می‌شود.
آلزایمر در خواب حمله می‌کند
محققان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی و تجزیه و تحلیل بافت‌های مغزی ۱۳ بیمار مبتلا به آلزایمر تعریف جدید را ارائه دادند. به گفته آن‌ها این بیماری مستقیما به مناطقی از مغز حمله می‌کند که باعث بیدار نگه داشتن انسان در طول روز می‌شود. به گفته Jun Oh نویسنده اصلی مقاله: این تعریف بسیار قابل توجه است زیرا تنها یک هسته مغز را از بین نمی‌برد و به کل شبکه حمله می‌کند.Jun Oh و همکارانش معتقدند که افزایش چرت زدن‌های روزانه به دلیل کم خوابی شب گذشته نیست و به خاطر تحلیل رفتن مستقیم نورون‌های تقویت کننده بیداری است. با نگاهی به بافت مغز این تیم دریافت که در سه بخش تقویت کننده بیداری در مغز میزان تولید پروتئین تاو افزایش یافته است. این ۳ بخش شامل Locus Coeruleus، هیپوتالاموس جانبی و هسته توبروما میلاری بوده که به طور شگفت آوری ۷۵ درصد نورون‌های خود را از دست داده بودند.

به گفته متخصص Lea Grinberg، در همان مراحل ابتدایی بیماری تجمع پروتئین‌های تاو سبب تحلیل رفتن این تقویت کننده‌ها شده است. در میان بسیاری از تلفات نوعی نورون در هیپوتالاموس جانبی بود که نوروپپتیدی به نام orexin تولید می‌کند. این نورون نقش مهمی در بیداری دارد. هنگامی که این نوروپپتید در موش‌ها حذف شود علائمی مانند اختلال خواب‌های انسانی از خود نشان می‌دهند. تحقیقات نشان داد که در بیماران مبتلا به آلزایمر orexin عملا نابود شده و همچنین فراوانی نورون‌های تولید کننده آن نیز تا ۷۱ درصد کاهش یافته بود.در حالی که آلزایمر بیشتر با مشکلات حافظه همراه است اما اختلالات خواب یک مشکل شایع بوده و می‌تواند خیلی زودتر ظاهر شود. به همین دلیل دانشمندان به دنبال پیدا کردن ارتباطی دقیق بین چرت زدن بیش از حد و آلزایمر هستند تا بتوانند به تشخیص سریعتر این بیماری کمک کنند.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: آلزایمر