به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : ۱۸۵۴۸۲

توافق نظامیان و مخالفان سودان بر سر قدرت

گروه بین‌الملل: شورای نظامی حاکم بر سودان و ائتلاف گروه‌های سیاسی مخالف حکومت نظامیان این کشور امروز، شنبه توافق‌نامه تاریخی تقسیم قدرت امضا کردند.
توافق نظامیان و مخالفان سودان بر سر قدرت
یک فرمانده بلندپایه نظامی در سودان وعده داده است به این توافق‌نامه که بر اساس آن مخالفان در قدرت سهیم می‌شوند، پایبند بماند. حمد حمدان دقلو، معروف به "حمیدتی" که قدرتمندترین مرد سودان تلقی می‌شود، در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی، تعهد خود به این توافقنامه را اعلام کرد. سودان در پی برکناره‌گیری عمر البشیر رئیس‌جمهور پیشین این کشور، دستخوش ناآرامی‌هایی بوده است. شورای نظامی انتقالی قدرت را در دست گرفته اما در برابر انتقال آن به مخالفان غیرنظامی حامی دموکراسی مقاومت کرده است. هدف از این توافق، پایان دادن به ماه‌ها ناآرامی و حرکت به سمت حکومت قانون است. بر اساس توافق جدید، یک شورای حکومتی متشکل از ۶ غیرنظامی و ۵ نظامی تا زمان انتخابات، این کشور را اداره خواهد کرد. طرفین درگیری توافق کرده‌اند که کنترل این شورا تا بیش از ۳ سال چرخشی باشد. قرار است هفته بعد نخست‌وزیری که توسط غیرنظامی‌ها نامزد شده، منصوب شود.

حمیدتی به زینب بداوی گزارشگر بی‌بی‌سی گفت: "به هر قراردادی که به توافق برسیم، پایبند خواهیم بود." او در همین رابطه افزود: "حتی بدون توافق، باید در همین راستا حرکت کنیم چون نفع کشور در این است. بنابراین، باید به توافق برسیم، به آن بچسبیم و از آن حمایت کنیم." حمیدتی فرمانده "نیروی حمایت سریع" است. این نیرو از شبه‌نظامیان " جنجوی" شکل گرفته که به نسل‌کشی در ناحیه دارفور در غرب سودان متهم هستند.  "نیروی حمایت سریع" به‌دلیل خشونت‌های اخیر مورد سرزنش قرار گرفته، از جمله کشتار ۳ ژوئن که بنا به‌گزارش‌ها طی آن بیش از ۱۲۰ نفر کشته شدند و بسیاری از اجساد در رودخانه نیل انداخته شدند. رهبران این نیرو، برنامه‌ریزی برای کشتار را رد کرده، می‌گویند به دست عناصرسرکش انجام گرفته است. حمیدتی درباره این کشتار به بی‌بی‌سی گفت "طرح و توطئه نظام‌مندی" برای بدنام کردن شهرت "نیروهای حمایت سریع" وجود دارد. به گفته او این نیرو، "حمایتگر" بوده است نه قاتل.

چگونه بحران سودان سرباز کرد؟
ناآرامی در سودان به دسامبر ۲۰۱۸ برمی‌گردد زمانی که دولت عمر البشیر، اقدامات ریاضتی اضطراری را در این کشور اعمال کرد. قطع یارانه‌های نان و سوخت، موجی از تظاهرات را بر سر استانداردهای زندگی رقم زد که در نهایت به پایتخت کشیده شد. با گسترده شدن اعتراضات، مخالفان دولت خواستار کناره‌گیری آقای البشیر شدند. عمر البشیر ۳۰ سال قدرت را در دست داشت.  در آوریل امسال، در پی تحصن مخالفان در بیرون وزارت دفاع، رئیس‌جمهور پیشین به دست ارتش ساقط شد اما معترضان می‌خواستند مطمئن شوند که قدرت سریعا به غیرنظامیان منتقل خواهد شود. شورای نظامی انتقالی به رهبری ژنرال فتاح عبدالرحمان برهان، قدرت را دست گرفت اما این شورا در برابر اینکه سودان به حالت عادی بازگردد، مقاومت کرده است. ارتش در سودان یک نیروی متحد نیست بلکه سازمان‌های شبه‌نظامی و همچنین شبه نظامی‌های متعدد اسلام‌گرا بر آن نفوذ دارند. 
برچسب ها: سودان