به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۱۸۵۴۹۴

بطری‌های پلاستیکی جزئی ازاندام می‌شوند!

گروه علمی: محققان اظهار کردند: بطری‌های پلاستیکی می‌توانند به اندام‌های پروتز تبدیل شوند که هزاران پوند هم صرفه اقتصادی دارد.
بطری‌های پلاستیکی جزئی ازاندام می‌شوند!
 محققان دانشگاه دو مونت فورت انگلستان اظهار کردند: این روش جدید نسبت به مدل‌های فیبر کربن یا شیشه مناسب‌تر بوده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهند.تقریبا 45 هزار نفر در بریتانیا به پروتز اندامی نیاز دارند و خدمات سلامت ملی بریتانیا NHS سالانه حدود 60 میلیون پوند برای مراقبت از بیماران دارای قطع عضو یا نقص مادرزادی هزینه می‌کند.بر اساس اطلاعات موجود فقط هفت درصد از یک میلیون بطری آب پلاستیکی که در هر دقیقه در سراسر جهان خریداری می‌شود، بازیافت شده و بقیه آنها به صورت زباله دفن و یا موجب آلوده شدن دریاها می‌شوند.دکتر کارتیکایان کندان که بیشتر تحقیقات خود را صرف طراحی مواد برای جلیقه‌های ضد گلوله کرده است، اظهار کرد: افزایش پلاستیک و پروتز گرانقیمت دو مقوله جهانی است که باید با آنها مقابله کنیم.پیش از این اندام‌های مصنوعی از پلاستیک فشرده (پلی اتیلن با چگالی بالا) ساخته می‌شدند که سنگین و بادوام نبودند. در مقابل، طرح جدید چرخش پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) بازیافت شده 10 برابر قوی‌تر از پلاستیک فشرده پیشین است.

این الیاف پلاستیک بازیافتی قابلیت بافت دارد و به یک سوکت متخلخل متصل می‌شوند که موجب خنک شدن بیمار نیز می‌شود. این روش برای افراد دیابتی که تعریق بالایی دارند بسیار مناسب است. این تنها ویژگی است که هیچ‌کدام از فیبرهای کربن یا فیبرهای شیشه‌ای کنونی ندارند.برای ساختن یک سوکت پروتز تقریبا پنج بطری کوکاکولا یک لیتری مصرف می‌شود. فرآیند تولید با قرار دادن سوکت‌ها در 230 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه امکان‌پذیر است.پروتزهای ساخته شده بر روی دو  بیمار مورد آزمایش قرار گرفت و بیماران از سبک وزن بودن و راحتی حرکت اظهار رضایت کردند. همچنین این بیماران گفتند با استفاده از این پروتز هوا به راحتی در قسمت‌های دیگر پا عبور می‌کند.در حال حاضر این گروه یک آزمایش بین المللی از مواد جدید را پیش رو دارد تا با تایید سازمان بهداشت جهانی استفاده از این روش گسترش یابد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بطری