به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۱۸۵۴۹۹

وقتی "خشونت" در بازی دوستانه هم بیداد می‌کند!

گروه ورزشی: در سال‌های اخیر "خشونت" وصله جدانشدنی فوتبال ایران شده است و به قولی، اخلاق در فوتبال ما گم شده است. فوتبالی‌های ما خودخواه شده‌اند و جوانمردی در زمین چمن رنگ باخته است و بذر اخلاق در زمین‌های فوتبال ایران کم‌تر رشد می‌کند.
وقتی "خشونت" در بازی دوستانه هم بیداد می‌کند!
در این چند ساله انواع بی‌اخلاقی و حرمت‌شکنی در داخل و بیرون زمین دیده شده است و نه تنها پاسخ درخوری داده نشده، بلکه با بی‌توجهی به این اخلاق‌های ناپسند باعث شده، خلق‌ وخوی بد در دل جوانانی که استوک می‌پوشند، رخنه کند و بازیکن از ابتدای شروع فوتبالش تبدیل به یک پرخاشگر شود.بر خلاف ایران، فدراسیون جهانی و کشورهای صاحب نام در فوتبال اروپا خیلی زود در صدد مبارزه با بی‌اخلاقی‌ها برآمدند. حالا دیگر به ندرت نژادپرستی از سوی هواداران یا اعتراض و ضرب و شتم داور را در سطح اول فوتبال دنیا می‌بینیم، چیزهایی که هنوز در فوتبال ما از بین نرفته است و هر سال هم نسبت به سال گذشته بیش‌تر می‌شود. زمانی که داور علیه یک تیم سوت می‌زند، از کاپیتان فلان تیم مطرح گرفته تا بازیکن جوانی که اولین بازی‌های خود را در لیگ برتر سپری می‌کند، به سمت داور حمله‌ور می‌شوند و حتی با لحن بد نیز بر سرش فریاد می‌زنند.

اتفاقی که شاید تا پارسال فقط در بازی‌های رسمی دیده می‌شد اما هنوز لیگ شروع نشده و تیم‌ها در بازی‌های دوستانه قرار دارند، باز هم خشونت و اعتراض به تصمیم داوری دیده می‌شود. مثال برای بازیکنانی که تبحر خاصی در این کار دارند کم نیست و ثمره آن هم می‌شود اتفاقی که در دیدار ایران و ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا افتاد.به عنوان مثال شجاع خلیل‌زاده در دیدار دوستانه اخیر پرسپولیس به خاطر خشونت علیه داور و بازیکن حریف اخراج شد و علی دشتی جوان، بازیکن تازه جذب شده استقلال نیز چند درگیری در دیدارهای دوستانه این تیم برابر تیم‌های مختلف داشت. این ویژگی فقط در بازیکنان سرخابی‌ پایتخت دیده نمی‌شود بلکه دیگر تیم محبوب فوتبال ایران یعنی تراکتور هم از این بازیکن‌ها دارد، مثال جدید آن‌ هم درگیری اکبر ایمانی با هافبک ریزه‌اسپور در دیدار دوستانه تراکتور با این تیم ترکیه‌ای در اردوی ارزروم بود.

امثال این رفتارها در فوتبال ایران کم نیستند و به نظر می‌آبد باید خیلی زود این رفتارها اصلاح شود و باشگاه‌ها نیز این وظیفه را دارند که که جلوی‌ ایجاد و تکرار این رفتارها را بگیرند، مثل بارسلونایی که با قرار دادن بندی در قرارداد لوییز سوارز باعث شد تا مهاجم اروگوئه‌ای دیگر کسی را گاز نگیرد.البته در این راستا فیفا هم رسالت خود را انجام داده و عرضه را به این پرخاشگران سخت کرده است. یکی از وسیله‌های این کار، سخت‌تر کردن قوانین داوری است. به طوری که حتی کوچک‌ترین اعتراض به داوری جریمه سنگینی دارد و داور می‌تواند به راحتی بازیکن را اخراج کند.همین باعث می‌شود تا در مقاطع حساس دست چنین تیم‌هایی که برای قهرمانی می‌جنگند در پوست گردو بماند و امتیازهای فراوان به خاطر همین خشنونت‌های الکی و بدون فایده از کف می‌رود. باشگاه‌ها هنوز وقت دارند که به بازیکنان‌شان آموزش لازم را بدهند و کلاس‌های داوری برگزار شده توسط فدراسیون هم این کمک را به تیم‌ها انجام می دهد. با وجود همه این داستان‌ها، باید دید این خشونت‌ها در طول لیگ قابل تکرار است یا خیر.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: فوتبال ایران