به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۸ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۱۸۵۶۲۲

نرخ ارزهای دیگر به حساب پول جدید

گروه اقتصادی: یک اقتصاددان تاثیرات تغییر در وضعیت ظاهری واحد پولی بر نرخ سایر ارزها در بازار را تشریح کرد و گفت: بر اساس نرخ فعلی دلار، هر دلار ۱۲ واحد پول جدید خواهد بود.
نرخ ارزهای دیگر به حساب پول جدید
جدی شدن اعمال تغییرات در وضعیت ظاهری واحد پولی کشور باعث گمانه‌زنی‌های زیادی درباره علت و تبعات این تصمیم جدید دولت شده است. یکی از مسائلی که در این باره مطرح می‌شود وضعیت مبادلات ارزها در بازار با معیارهای جدید پولی است.در این باره کمیل طیبی - کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه حذف صفرها از پول ملی به تنهایی اثرات اقتصادی محسوسی ایجاد نخواهد کرد، اظهار کرد: این تصمیم جدید دولت جز اینکه باعث ایجاد دردسر جدیدی برای پول ملی شود نتیجه دیگری ندارد. با حذف صفرها اقتصاد شاهد چند نرخ جدید خواهد بود که یکی از این نرخ‌ها نرخ دلار است که بر اساس حذف چهار صفر، هر دلار تقریبا معادل ۱۲ واحد جدید تعیین خواهد شد.این اقتصاددان با اشاره زمان‌بر بودن تغییرات در واحد پولی کشور ادامه داد: تغییرات جدید نیازمند طی کردن یک پروسه زمانی دو تا چهار ساله است تا به این صورت بتواند خود را با اقتصاد کشور هماهنگ کند.

او با اشاره به مستقل بودن پدیده تورم از وضعیت ظاهری واحد پولی بیان کرد: تورم معمولا در بستری بروز خواهد کرد که پیش از آن رکود اقتصادی اتفاق افتاده باشد. این رکود است که در نهایت علاوه بر تورم باعث از بین بردن انگیزه های تولید و سرمایه‌گذاری خواهد شد؛ بنابراین حذف چند صفر از واحد پولی نمی‌تواند هیچ تاثیری بر این چرخه تورمی بگذارد.طیبی همچنین به هزینه‌های ناشی از ایجاد تغییر در واحد پولی کشور هم اشاره کرد و گفت: به لحاظ هزینه‌های محاسباتی این تغییر و تحولات هزینه‌هایی خواهد داشت. از سوی دیگر تغییرات در وضعیت ظاهری اسکناس‌ها و سکه‌ها هم مطرح است که آن هم حتما هزینه‌هایی خواهد داشت.

او با اشاره به احتمال حذف تدریجی اسکناس‌ها و سکه‌ها از چرخه مبادلات اقتصادی نیز اظهار کرد: واقعیت این است که وجود اسکناس‌ها و سکه‌ها علیرغم ارزش پولی که دارند به لحاظ ذاتی وجودشان برای حفظ هویت و کیان پول ملی ضروری است. پیش از این عبدالناصر همتی - رئیس کل بانک مرکزی - با اشاره به برخی انتقادات نسبت به هزینه‌بر بودن حذف چهار صفر و چاپ مجدد اسکناس گفته بود که تبدیل واحد پولی برای ما هزینه‌ای ندارد. زیرا سالانه ۷۰۰ میلیون اسکناس امحا و چاپ مجدد می‌شود. علاوه بر این هفت میلیارد قطعه اسکناس رایج در کشور داریم که با این کار به سه میلیارد قطعه تبدیل خواهد شد. در واقع هزینه امحاء و چاپ جایگزین می‌شود و هزینه خیلی زیادی تحمیل نمی‌شود.رئیس کل بانک مرکزی همچنین اظهار کرده که مسکوکات در کشور از رده خارج شده و کسی پول سکه‌ای را قبول نمی‌کند و بالاترین سکه ما که سکه ۵۰۰ تومانی است قیمتش ۸۲۰ تومان می‌شود؛ یعنی هر چه سکه ضرب می‌کنیم از رده خارج می‌شود تا آن را آب کنند و از آن استفاده دیگری داشته باشند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: قيمت ارزها