به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۹ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۸۵۶۵۷
معاون سازمان بورس:

سود شرکت‌های بورسی قابل پیش‌بینی می‌شود

گروه اقتصادی: معاون سازمان بورس با اشاره به انتشار گزارش تفسیری مدیریت ناشران بورسی، گفت: در گزارش تفسیری مدیریت می‌توان با ضرب و تقسیم ساده به پیش‌بینی سود هم دست پیدا کرد. در این گزارش برای پیش‌بینی وضعیت شرکت به یک عدد اکتفا نمی‌شود بلکه دامنه‌ای از اعداد برای سود شرکت مورد توجه قرار می‌گیرد.
سود شرکت‌های بورسی قابل پیش‌بینی می‌شود
حسن امیری  در پاسخ به اینکه کیفیت گزارشگری ناشران بورسی در مورد گزارش تفسیری مدیریت چقدر تغییر کرده است و آیا ناشران با این نحوه گزارشگری آشنا شدند؟ اظهار کرد: بین شرکت‌ها از نظر نوع گزارشگری تفاوت وجود دارد. باید یک دوره فرهنگ‌سازی را طی کنیم، البته چند بار در این مورد کلاس‌های آموزشی برگزار شده است. ناشران بورسی کم کم با این نوع گزارشگری آشنا می‌شوند و گزارش بهتری ارائه می‌کنند.وی افزود: بازخوردهایی که بازار از این گزارش‌ها می‌دهد بهترین محک است. وقتی شرکتی گزارشی می‌دهد و اصلاحاتش گرفته و چکش‌کاری می‌شود نحوه گزارشگری بهبود می‌یابد، در عین حال برگزاری دوره‌های آموزشی می‌تواند به این پروسه کمک کند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اضافه کرد: از دید سازمان بورس امسال سال بهبود و ارتقای کیفیت گزارشگری است. می‌خواهیم به سطحی برسیم که گزارش‌های ماهانه به موقع و با کیفیت ارسال شود و محتوای این گزارش وضعیت واقعی شرکت را بیان کند.امیری درباره پیش‌بینی سود گفت: در فرم‌های گزارش تفسیری، اطلاعاتی وجود دارد که با یک ضرب و تقسیم می‌توان به پیش‌بینی سود دست یابیم. مثلا قیمت دلار جزو نکاتی است که باید در آن نظرمدیریت ارائه شود و همین اختلافات است که سبب ایجاد یک بازار فعال می‌شود. یک شخص می‌گوید یک قیمت برای دلار پیش‌بینی می‌کند و شخص دیگر رقم دیگری در نظر می‌گیرد، در نتیجه این تفاوت باعث خرید و فروش‌ها و شکل گیری بازار می شود.وی ادامه داد: این اتفاق مثبت است، چون صرفا برای پیش‌بینی وضعیت شرکت به یک عدد اکتفا نمی‌شود و به دامنه‌ای  از اعداد برای پیش بینی سود شرکت توجه می‌شود، در نتیجه باید وارد مبانی پیش‌بینی‌ها شویم. این موضوع برای سرمایه‌گذاران مفید است.از سال گذشته سازمان بورس اعلام کرد که پیش بینی سود در صورت های مالی شرکت ها الزامی نیست ولی شرکت ها باید در کنار صورت های مالی، گزارش تفسیری مدیریت را هم منتشر کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس