به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۹ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۱۸۵۶۷۲

رئیس بانک مرکزی: دیگر تورم ونزوئلایی نداریم

گروه اقتصادی: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تورم در چهار ماه گذشته در بخش نقطه به نقطه کاهنده شده است گفت: شتاب افزایش قیمت ها کم شده است؛ ترس هایی مانند تورم ونزوئلایی در ایران برطرف شد. البته می دانم بیشترین فشار به طبقات متوسط و پایین جامعه وارد می شود ولی ما در تلاش هستیم که به سمت احیا برویم.
رئیس بانک مرکزی: دیگر تورم ونزوئلایی نداریم
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بعد از شوک ارزی و تورمی که در کشورمان به دلیل تحریم بی سابقه و جنگ اقتصادی تمام عیار رخ داد، اتفاقاتی در اقتصاد رخ داد ولی الان ثبات نسبی در کشور حاکم شده است.همتی ادامه داد: قیمت ارز در چند ماه گذشته 18 درصد کم شده و قیمت دلار از 14.5 به 11.5 رسیده است. برخی می گویند قیمت ارز باید رقم مشخصی شود اما برای ثبات قیمتها مهمتر است و فعالان اقتصادی باید بتوانند پیش بینی از آینده داشته باشند.وی ادامه داد: در نرخ ارز دخالت نمی کنیم بلکه دخالت ما در عرضه و تقاضاست، تقاضای کاذب را مدیریت کرده ایم و برای عرضه نیز در بخش عرضه ی ارز حاصل از صادرات تمرکز کردیم.(با بیان اینکه تورم در چهار ماه گذشته در بخش نقطه به نقطه کاهنده شده است): شتاب افزایش قیمت ها کم شده است؛ ترس هایی مانند تورم ونزوئلایی در ایران برطرف شد. البته می دانم بیشترین فشار به طبقات متوسط و پایین جامعه وارد می شود ولی ما در تلاش هستیم که به سمت احیا برویم.در ماه جاری برای اولین بار نرخ مسکن کاهش یافت و رسماً معاملات مسکن کاهشی بود و این نشان میدهد که روند افزایشی نه تنها متوقف شد بلکه برگشت. بنابراین مسکن در کشور زیاد است و با این روال قیمتی در آینده نزدیک قیمت ها در این بخش باید به صورت محسوسی کاهش یابد.

وی افزایش وام خرید مسکن را فعلاً مناسب ندانست و گفت: این طرح نیازمند بررسی است؛ باید براساس برنامه ریزی برای حفظ نقدینگی سیاست در حوزه مسکن را اعمال کنیم.رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت 380 هزار فقره وام ازدواج در 5 ماه گذشته خبر داد و گفت: 120 هزار نفر نیز به زودی دریافت می کنند و 80 هزار نفر نیز در نوبت هستند؛ این 500 نفر چطور وام گرفته اند؟ برخی سیاه نمایی می کنند؛ مشکل در مصوبه مجلس است که نوشته با یک ضامن معتبر! بانک برای اجرای مصوبه مجلس مجبور است که معیارهای ضامن معتبر را سخت بگیرند. اما همین جا از بانک ها خواهش می کنم با یک ضامن وام ازدواج بدهند و سخت گیری نکنند البته دوباره بخشنامه را به بانک ها ابلاغ می کنیم.(درباره دلایل تاخیر در آغاز به کار بازار متشکل ارزی): پیچیدگی هایی دارد که کار را سخت می کند؛ از اول هم نمی خواستیم زمان شروع به کار را اعلام کنیم ولی متاسفانه تاریخی را اعلام کردند. ابتدا می خواستند با دو بانک کار راشروع کنند ولی نمی شود؛ من معتقدم کار باید درست شروع شود و اگر بد شروع شود برای سیستم و دولت خوب نیست. دیگر تاریخ برای شروع نمی گویم! مشکلی در بازار نیست و انشالله بهتر هم می شود.

اگر در هر حوزه ای مشکل داشته باشیم در این مورد بخصوص هیچ مشکلی نداریم؛ امسال واردات 62 درصد بیشتر از سال قبل بوده است؛ 6.2 میلیارد دلار برای دارو و کالاهای اساسی اختصاص داده ایم و تا پایان سال نیز برنامه هایی داریم که به تدریج اجرا می کنیم. نزدیک 14.9 میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات داشته ایم که این رقم قابل قبولی در شرایط تحریم و فشارهای بیرونی است.( در خصوص کسری بودجه دولت و اصلاح ساختار بودجه): به هر حال 30 درصد درآمدهای بودجه نفتی بود و امیدوار هستیم که بخشی از صادرات نفت کشور امسال احیا شود. با این حال در صورتی که صادرات نفت کشور نیز احیا نشود، پیش بینی کرده ایم که کمترین آسیب از محل کسری بودجه به بانک مرکزی وارد شود. در شورای عالی هماهنگی سران قوا نزدیک به 62 هزار میلیارد تومان از سقف بودجه کاهش یافته که این موضوع نیز به تائید رهبر معظم انقلاب رسیده است.سال گذشته 12 درصد از درآمدهای نفتی برای شرایط اضطرار کنار گذاشته و قرار شد در صورتی که نتوانیم درآمدهای نفتی را محقق کنیم، با تائید رهبر معظم انقلاب از این رقم برای جبران کسری بودجه استفاده شود.همتی درباره افزودن پایه های جدید مالیاتی و لغو معافیت های مالیاتی برای جبران کسری بودجه تصریح کرد: در شرایطی هستیم که فشار و تحریم افزایش یافته و درآمدهای نفتی هم کاهش یافته است. تنها 310 هزار میلیارد تومان از بودجه برای حقوق و دستمزد و بیمه است.

این درآمدها امسال محقق نمی شود برای سال آینده خواهد بود. بسیاری از معافیت های مالیاتی نیز مربوط به بخش کشاورزی است و نمی توان آن را لغو کرد.رئیس کل بانک مرکزی از رسانه ها و صدا و سیما خواست تا اطلاعات درست به مردم بدهند و گفت: بحث دیگر برای جبران کسری بودجه، افزایش قیمت بنزین است. اگر قیمت بنزین افزایش قابل توجه داشته باشد، باید آثار تورمی آن را نیز دید.(در خصوص آخرین شرایط اینستکس): باید به این سامانه پول تزریق شود.مشکل ما با یک یا 2 میلیارد دلار حل نمی شود. ما می‌خواهیم درآمدهای نفتی ایران در اینستکس جاری شود یعنی یا نفت ما را بخرند یا پیش خرید کنند. ما خواهان اعتبار قابل توجه در اینستکس هستیم. ارقامی که طرف مقابل می گوید برای ما اهمیتی ندارد. ما اعتبار برای خرید کالاهای اساسی نمی‌خواهیم بلکه طبق برجام باید خرید کالاهای تحریمی نیز در اینستکس دیده شود.(درباره وضعیت بدهکاران کلان بانکی): نام 7 بدهکار دانه درشت را در قالب نامه ای به شورای عالی سران قوا فرستادم. چند سالی است که کمیته فرادستگاهی در این زمینه فعالیت می‌کند. هریک از این افراد بین هزار تا 3 هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی دارند. به صورت جد دنبال وصول بدهی از این دانه درشت ها هستیم.
مرجع : تسنیم
برچسب ها: بانک مرکزی