به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۹ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۱۸۵۶۷۷

عمر‌سیم‌بکسل آسانسور به‌چه‌عواملی‌مربوط‌ است؟

عمر‌سیم‌بکسل آسانسور به‌چه‌عواملی‌مربوط‌ است؟
گروه دانش: یکی از اجزای اصلی اسانسور های کششی سیم بکسل است که قدمت تولید آن به ۱۱۰ سال می‌رسد. در حقیقت هنوز هم برای جابجایی و حرکت آسانسور سیم بکسل به عنوان بهترین وسیله شناخته می شود.
اصولا سیم بکسل ها در چند نوع مختلف تولید می شوند. دو نوع چپ گرد و راست گرد هم برای تابیدن رشته های سیم بکسل وجود دارند.

سیم بکسل قابل استفاده برای جابجایی آسانسور
گفتیم که سیم بکسل ها به روش های متفاوتی تولید می شوند نوع seal آن در صنعت آسانسور کاربرد دارد.

رعایت استانداردها در هنگام نصب و استفاده از سیم بکسل
برای افزایش عمر مفید سیم بکسل های استفاده شده در اسانسور ها بهتر است نکاتی را در هنگام حمل آنها و همچنین برای استفاده و نگهداری از آن ها رعایت کرد.
مطابق با نکاتی که توسط کارخانه سازنده سیم بکسل عنوان شده باید متراژ کردن انجام شود. همچنین رعایت استانداردهای لازم و ایمنی در هنگام نصب سیم بکسل آسانسور الزامی است.

انجام تست سیم بکسل آسانسور با کمک تجهیزات و در مقاطع زمانی مناسب نیز ضرورت دارد.
در صورت نبود تجهیزات لازم برای تست گرفتن از سیم بکسل حتما باید کنترل آن توسط فرد با تجربه و متخصص و کارشناس انجام شود.
در صورت رعایت نکات ذکر شده در زمان نصب و همچنین برای نگهداری سیم بکسل قطعاً طول عمر مفید آن افزایش یافته و همچنین در طول دوره کار کرده خود نیز کمتر دچار آسیب دیدگی خواهد شد.
البته تست کردن سیم بکسل در دوره زمانی مشخص و بررسی و بازدید از آن ضرورت دارد.

دلیل استفاده از چهار رشته سیم بکسل برای آسانسور
اصولاً از چهار رشته سیم بکسل برای حرکت و جابجایی آسانسور استفاده می‌شود و به صورت معمول نسبت ۱ به ۱۱ نشان دهنده ضریب ایمنی سیم بکسل آسانسور است که البته این نسبت در مورد بعضی از سیم بکسل ها یک به ۲۱ خواهد بود.
گفتیم که برای حمل آسانسور از چهار رشته سیم بکسل استفاده می شود و دلیل آن هم این است که در صورت پارگی احتمالی دو یا سه رشته بازهم آسانسور قادر به حرکت و جابجایی باشد.

لزوم بازدید بصری از سیم بکسل آسانسور
بازدید بصری از سیم بکسل می تواند به کشف برخی از شکستگی های رخ داده در سیم بکسل آسانسور کمک کند. اما همه شکستگی های به وجود آمده در سیم بکسل ممکن است با چشم قابل شناسایی نباشند. به همین جهت کنترل شکستگی سیم بکسل با استفاده از دستگاه های ویژه ضرورت دارد.

طول عمر سیم بکسل آسانسور
اصولاً برای سیم بکسل آسانسور می توان میانگین عمر مفید را در حدود ۷ الی ۸ سال در نظر گرفت.
پس از گذشت این زمان تعویض سیم بکسل آسانسور الزامی است. البته مدت زمان ارائه شده ممکن است در برخی از موارد به دلایلی از جمله ایجاد کشش و افزایش طول سیم بکسل و همچنین صیقلی شدن آن کوتاه تر شود.
به همین جهت نیاز به تعویض سیم بکسل در فاصله زمانی کوتاه تری وجود داشته باشد.

روشهای افزایش طول عمر سیم بکسل آسانسور
البته باید به این نکته توجه داشت که روغن کاری منظم سیم بکسل آسانسور باعث جلوگیری از بروز پارگی و آسیب دیدگی در آن خواهد شد که می‌تواند منجر به افزایش طول عمر مفید سیم بکسل شود.
استفاده از پالت های چوبی بین قرقره و چراغ‌ها با زمین یا دیوار و قرار دادن
طناب های فولادی در محلی به دور از رطوبت و دارای جریان هوای متعادل و همچنین سرپوشیده برای انبار کردن سیم بکسل ها الزامی است.

علاوه بر این باید بازدید از سیم بکسل ها و روغنکاری آنها در بازه های زمانی خاصی انجام شود. یکی دیگر از عوامل موثر در بالا رفتن عمر مفید سیم بکسل آسانسور نحوه باز کردن آن از روی کلاف یا قرقره است.
در صورتی که قصد خرید سیم بکسل آسانسور را دارید با بازرگانی محمود قراچرلو تماس بگیرید تا از آخرین قیمتها آگاه شوید.