به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۹ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۱۸۵۶۹۶

سهمیه ۳۰درصدی کنکور پزشکی عادلانه نیست

گروه جامعه: یک نماینده مجلس با بیان اینکه کمبود پزشک در کشور به ویژه استان کرمان بیداد می‌کند، گفت: سهمیه 30 درصدی کنکور پزشکی عادلانه نیست.
سهمیه ۳۰درصدی کنکور پزشکی عادلانه نیست
اوایل هفته گذشته خبری مبنی بر تصویب دو فوریت طرح افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی در مجلس منتشر شد.اعلام این خبر، موج گسترده‌ای از واکنش‌ها را به همراه داشت و به سرعت به یکی از سوژه‌های داغ شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها تبدیل شد تا جایی که مخاطبان خبرگزاری فارس نیز با ثبت سوژه‌ای با عنوان «افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی تهدیدی جدی برای سلامت جامعه» خواستار پیگیری این موضوع شدند.موافقان این طرح معتقدند کمبود پزشک در کشور باعث ایجاد انحصار در خدمات، افزایش هزینه‌های درمان و کاهش دسترسی مردم به ویژه در مناطق محروم شده است. برخی نیز بر این باورند که پزشکان به دلیل تعارض منافع ناشی از تعیین ظرفیت رشته‌های پزشکی توسط وزارت بهداشت، با این طرح مخالفت می‌کنند و راضی به افزایش تعداد پزشکان نمی‌شوند.در همین زمینه حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: امیدواریم طرح افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی هرچه سریع‌تر در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. به اعتقاد بنده کمبود پزشک در کشور به ویژه استان کرمان بیداد می‌کند. این موضوع تاثیر زیادی بر بخش بهداشت و درمان استان گذاشته است. از جمله راهکارهای حل این مشکل، استخدام و تربیت نیروی پزشک بومی است که امیدواریم به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت در سفری که به استان داشت، قول تأمین نیروی پزشک را داده بود اما مشکلی که وجود دارد این است که حضور پزشکان در مناطق محروم فقط برای گذراندن دوره طرح پزشکی و کسب تجربه است. این پزشکان بعد از اتمام دوره طرح خود به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند.نماینده مردم کرمان درباره تأکید قانون اساسی به محرومیت‌زدایی گفت: علی‌رغم تأکید قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی به محرومیت‌زدایی، شاهد آن هستیم که مناطق محروم استان کرمان برای تأمین پزشک در مضیقه هستند.نیکزاد پناه با بیان لزوم اختصاص سهمیه پذیرش دانشجوی پزشکی به مناطق محروم، گفت: وزارت علوم و سازمان سنجش با هماهنگی نهادهای دولتی باید نیازسنجی مناسب برای جذب داوطلبان پزشکی را داشته باشند؛ در حال حاضر 30 درصد ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی به صورت استانی در نظر گرفته شده است که این موضوع عادلانه نیست.وی ادامه داد: علت عادلانه نبودن سهمیه 30 درصدی استان‌ها در زمینه ظرفیت رشته‌های پزشکی این است که دانش‌آموزان مراکز استان از امکانات آموزشی بیشتری نسبت به سایر داوطلبان استان برخوردارند و در مناطق محروم، امکانات دانش‌آموزان بسیار کمتر است. در همین راستا، درخواستی مبنی بر اختصاص سهمیه‌ای به داوطلبان گروه علوم تجربی مناطق محروم برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، داریم.
مرجع : فارس