به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۳۰ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۱۸۵۷۱۶

عرب: پرسپولیس با بازیکنان جدید قوی‌تر شد

گروه ورزشی: پرسپولیس روزهای حساسی را سپری می‌کند. این تیم فردا در افتتاحیه لیگ فصل 98 باید به مصاف تیم پارس جم‌جنوبی برود و هواداران این تیم منتظرند این تیم را بدون برانکو و این‌بار با هدایت گابریل کالدرون آرژانتینی در زمین مسابقه ببینند.
عرب: پرسپولیس با بازیکنان جدید قوی‌تر شد
طبیعی است خیلی‌ها منتظر ناکامی پرسپولیس هستند تا از حالا به دوران اقتدار سه‌ساله این تیم در لیگ برتر و کلا فوتبال ایران پایان بدهند.در این شرایط حساس شایعات زیادی اطراف پرسپولیس مطرح است و این شایعات سوالات زیادی را به ذهن هواداران این تیم می‌آورد. ما سعی کردیم این سوالات را تا حد ممکن با مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در میان بگذاریم و پاسخ‌های او را به اطلاع هواداران تیم برسانیم. گفت‌وگو با ایرج عرب را در ادامه می‌خوانید.

با گذشت مدت زمان زیاد از جدایی برانکو از پرسپولیس هنوز هواداران این تیم بی‌اعتماد به مدیریت باشگاه، مسائلی را مطرح یا دنبال می‌کنند. واقعا دلیل این بی‌اعتمادی را در چه می‌بینید؟
فکر می‌کنم علت این مساله بی‌اطلاعی هواداران تیم از مسائل داخلی و مدیریتی باشگاه است. آنها از همه‌چیز خبر ندارند و درمورد مشکلات اداره یک تیم و باشگاه دولتی اطلاعات کمی دارند. نمی‌دانند ما بدون بودجه دولتی چطور باید درآمدزایی کنیم و برای پرداخت بدهی‌ها با چه مشکلاتی روبه‌رو هستیم. شاید آنها صرفا اطلاعات مختصری از وضعیت خود تیم داشته باشند و به همین دلیل به‌راحتی تحت‌تاثیر جوسازی‌ها قرار می‌گیرند.

این جوسازی‌ها از جانب چه کسانی صورت می‌گیرد؟
بیشتر از جانب افرادی است که در گذشته منافعی در این باشگاه داشته‌اند یا در آینده به دنبال منافعی برای خود هستند. عده‌ای هم ذهن بیمار دارند و می‌خواهند جلوی پای پرسپولیس سنگ بیندازند و مانع ادامه روند موفقیت‌هایش شوند. بهترین راه را هم در ملتهب شدن فضا و تحت‌تاثیر قراردادن ذهن هواداران می‌دانند. درست در شرایطی که فضای باشگاه آرام می‌شود و هیات‌مدیره سعی می‌کند در آرامش پیگیر انجام کارها شود، با پرداختن به موضوعات حاشیه‌ساز یا حتی انتشار اخبار دروغ در صدد برمی‌آیند تا این جو آرام را بر هم بریزند.

با وجود این، چرا باشگاه اطلاع‌رسانی به‌موقع ندارد و جلوی حاشیه‌سازی‌ها را سریع نمی‌گیرد؟
ما همیشه سعی کرده‌ایم اطلاع‌رسانی سریع و دقیق داشته باشیم، اما نمی‌دانیم فردا قرار است چه دروغی برایمان بسازند تا جلوی آن را زودتر بگیریم! ما هر روز با این مشکل روبه‌رو هستیم. به این شکل باید هر روز وقت‌مان را بگذاریم برای تکذیب شایعات و دروغ‌ها. آیا وقت مدیریت باید فقط صرف تکذیب شایعات شود؟ خب با این کار افرادی که شایعات را درست می‌کنند برای درگیر کردن ما به این کارشان بیشتر و بیشتر ادامه می‌دهند.

اما شما مدیر روابط‌عمومی و مدیر رسانه‌ای دارید!
فرقی ندارد. مدیر روابط‌عمومی و مدیر رسانه‌ای هم جزئی از مدیریت باشگاه هستند. آن‌وقت ما باید هر روز یک تیم را برای تکذیب کردن درگیر کنیم. مردم باید مشکلات ما را در این شرایط درک کنند.

راهکار مردم برای درک این شرایط واقعا چیست؟
راه‌حل این است که هواداران به سایت و اینستاگرام رسمی باشگاه توجه داشته باشند. وقتی خبری را می‌خوانند و می‌بینند دروغ است، دیگر به انتشار‌دهنده آن اخبار توجه نکنند.

واقعا کدام خبرها دروغ بوده و منتشر شده؟
گفتند بازیکنان قدیمی تیم همه دارند می‌روند، اما دیدید که نرفتند و ماندند. گفتند در متن قراردادشان شروطی هست که به‌راحتی می‌توانند بروند، اما دیدید که نرفتند و ماندند. گفتند به باشگاه دستور داده‌اند مربی ایرانی یا مربی ارزان‌قیمت خارجی بگیرند، اما دیدید این اتفاق نیفتاد. گفتند بدهی‌ها زیاد است، اما بسیاری از بدهی‌ها پرداخت شد. گفتند تیم را در یک زمین چمن مصنوعی مخروبه تمرین دادیم، درحالی که چنین چیزی را کالدرون اجازه نمی‌دهد و اگر هم بخواهد تیمش را در زمین چمن مصنوعی تمرین دهد، بهترینش را در درفشی‌فر در اختیار داریم و چرا باید در زمین مخروبه تمرین کنیم.

کاری به دستور دادن به باشگاه نداریم، اما شما داشتید یحیی گل‌محمدی را جذب می‌کردید که او یک مربی ایرانی بود.
بله، قصد داشتیم این کار را بکنیم تا تیم زودتر کارهایش انجام شود، اما وقتی نشد ما به دنبال مربی ارزان‌قیمت نرفتیم. وقتی برانکو رفت دنبال مربی‌ای رفتیم که از او کمتر نباشد. آیا کالدرون مربی ارزان‌قیمت بود که نوشتند؟ یا دستیارانش آدم‌های کارنابلد و ارزان بودند؟

به هر حال ایراداتی از سوی هواداران از عملکرد شما مطرح شد.
اشکالی ندارد. هوادار دلسوز تیم است و این حق را دارد که ایرادی را که می‌بیند، بگوید، اما برخی ایرادات را افرادی به ذهن هواداران انتقال دادند که دلسوز تیم نبودند و مسائل دیگری را دنبال می‌کردند؛ افرادی که می‌خواستند جنگ روانی ایجاد کنند و تیم را به حاشیه و بی‌ثباتی بکشانند. اما حقیقتا من با جنگ روانی آشنا هستم. شما هر وقت بخواهید ایرادی در کار پیدا کنید می‌توانید. این اختیار را هم دارید که ایرادات را بگویید، اما نوع گفتن‌ها فرق دارد و ما متوجه آن می‌شویم.با توجه به منفی‌نگری ما ایرانیان قطعا اخبار منفی طالب بیشتری دارد. الان اگر بگویند فلان جنس ارزان شد، هیچ‌کس باور نمی‌کند، اما وقتی می‌گویند همان جنس گران شده، همه می‌پذیرند و اعتراض هم می‌کنند. هرچه مثبت‌تر حرف بزنی، کسی باور نمی‌کند. هواداران ما تلاش‌ها را می‌بینند. توقع داریم این تلاش‌ها را وقتی می‌بینند، باور کنند.

الان بین اعضای هیات‌مدیره اختلاف هست یا نه؟
بین اعضای هیات‌مدیره هیچ مشکلی نیست و همگی همدل و همزبان هستیم.

اما از قول هاشمی گفتند به خاطر مشکل با شما استعفای شفاهی داده و تکذیب هم نکرد!
آقای هاشمی هیچ گلایه‌ای را مستقیم به من انتقال ندادند. نه کتبا گلایه کرده‌اند، نه شفاهی و نه حتی تلفنی. دو سه دفعه‌ای هم که در جلسات هیات‌مدیره حضور نداشتند، اعلام کردند به خاطر گرفتاری‌های کاری و شخصی نتوانستند حاضر شوند. عین واقعیت را به شما گفتم، حال اگر کسی می‌گوید ایشان از من دلخور هستند باید بگویند چطور به این نتیجه رسیده‌ و چنین مساله‌ای را مطرح کرده‌اند. جلسات هیات‌مدیره حتی با غیبت من یا سایرین برگزار شده و اعضا با جدیت پیگیر انجام کارها و حل مسائل و مشکلات بوده‌اند.

پس چرا چنین مسائلی راحت مطرح می‌شود؟
نمی‌دانم! من می‌گویم همه موضوعات مربوط به اختلافات اعضای هیات‌مدیره کذب محض است و ساخته و پرداخته توهمات و ذهن افرادی است که یا با نیت چنین مسائلی را مطرح می‌کنند یا فکر کرده‌اند دارند به پرسپولیس کمک می‌کنند. درست در آستانه شروع بازی‌ها مطرح شدن این مسائل چه کمکی به پرسپولیس می‌کند؟ ما با هزاران مشکل سعی کردیم فضا را آرام کنیم. آقای برانکو رفت و تیم را با مربیان جدید آماده حضور در میدان کردیم.حال این مسائل مطرح می‌شود، می‌خواهید تیم لطمه نبیند؟ خواسته یا ناخواسته به پرسپولیس لطمه می‌زنند. امیدوارم این افراد در اصلاح رفتار خود اقدام کرده و به پرسپولیس و هوادارانش که واقعا عاشقانه به دنبال موفقیت این تیم هستند، لطمه روحی و معنوی و حتی مادی نزنند.

70 نماینده مجلس برای بازگشت گرشاسبی به پرسپولیس نامه‌ای را امضا کرده‌اند. در این مورد چه نظری دارید؟
این موضوعی نیست که من پاسخ بدهم. قطعا من هرچه بگویم به حاشیه‌ها دامن زده می‌شود. باید از خودشان یا وزارت ورزش سوال شود. اینها سوالاتی است که باید مسئولان بالاتر به آن پاسخ بدهند. تغییر هیات‌مدیره، مدیرعامل و مسائلی از این‌دست با وزارت ورزش است.

شما چندبار از سمت خود استعفا دادید؟
یک‌بار؛ آن‌هم مربوط به 2 ماه پیش است. یک استعفای باز که وزارت ورزش حق انتخاب راحتی داشته باشد.

پس موضوع استعفای دوباره شما چیست؟
از 10 روز قبل چنین موضوعی را مطرح کردند. اما من در این مدت هیچ استعفایی ندادم. اخبارش را در سطح وسیع پخش کردند و مشخص بود این کار سازماندهی شده و تخریبی است. افرادی هم ناآگاهانه به این شایعه دامن زدند تا تیم را در آستانه شروع بازی‌ها دچار مشکل کنند. این شایعه هم باعث نگرانی اعضای تیم شد، هم مشکلات اسپانسری برای ما به همراه داشت. تبعات این مشکلات را هم توقع دارند من پاسخگو باشم. البته همیشه به هواداران تیم پاسخ خواهم داد، اما آنها بدانند این داستان‌ها چه پیشینه‌ای دارد.

واقعا با بیرانوند قرارداد مالی خیلی بالا امضا شده؟
ما با بیرانوند قرارداد جدیدی امضا نکردیم. او با پرسپولیس قرارداد داشته و در آن برای هر سال درصدی به رقم اضافه می‌شده. بیرانوند چیزی به قرارداد قبلی‌اش اضافه نکرده و قرارداد جدید هم امضا نکرده. مردانه و با غیرت خودش ماند تا به پرسپولیس کمک کند.

در شروع بازی‌ها تیم از روی سکوها ممکن است تمرکزش را از دست بدهد. گفتید افرادی هستند که با نیت درصدد ایجاد حاشیه در پرسپولیس هستند و این افراد می‌توانند روی سکوها هم اقداماتی انجام دهند. حالا که کانون هوادارانی ندارید، برای این مشکل چه فکری کرده‌اید؟
همان‌طور که می‌دانید کانون هواداران ما به دستور کمیته اخلاق منحل شد و ما از سازمان لیگ خواستیم هرچه سریع‌تر در این مورد تصمیم‌گیری کند. گفتند معاونت فرهنگی ایجاد کنید و ما هم این کار را انجام دادیم و ایشان در جلسات سازمان لیگ شرکت کردند. ما امیدواریم هرچه سریع‌تر آیین‌نامه هواداران و کانون‌های هواداری تنظیم شود تا بتوانیم سکوها را بهتر مدیریت کنیم. انتظار داریم این کار سریع‌تر صورت بگیرد.

می‌دانید با یک نتیجه بد چه چیزی انتظار شما را می‌کشد؟
اجازه بدهید دوباره تکرار کنم. یکی از سخت‌ترین روزهای یک مدیر عبور از دوران‌ گذار است. دورانی که برای ما از رفتن برانکو شروع شده و حالا به حضور کالدرون رسیده است. در این مدت مشکلات زیاد است و تبعاتی هم برای مدیر دارد. ما تلاش کردیم با کمترین آسیب و تنش این روزها را بگذرانیم. ما در پرسپولیس با کالدرون وارد حوزه جدیدی شدیم ولی در حوزه بازیکنان نه‌تنها تیم تضعیف نشده بلکه با جذب نفرات جدید تقویت هم شده است.شاکله تیم قهرمان را حفظ و آن را تقویت هم کرده‌ایم. ورزشگاه کاظمی را آماده کرده‌ایم. تیم را به سیستم جی‌پی‌اس تجهیز کرده‌ایم و فقط به نیت تکرار قهرمانی پا به مسابقات می‌گذاریم. برای رسیدن به شرایط ایده‌آل باید به این تیم فرصت داد. هواداران فهیم پرسپولیس قطعا این فرصت را خواهند داد. می‌دانم عده‌ای منتظرند تیم شکست بخورد.عده‌ای هم به ظاهر در کنار ما هستند، اما در جبهه رقبا تلاش می‌کنند و می‌خواهند مشکلات را بزرگ جلوه دهند. ما امیدواریم هواداران ما وقتی دروغ‌پردازی‌های عده‌ای را دیده‌اند، دیگر به حرف آنها اعتماد نکنند. زود مواضع تند علیه تیم خودشان نگیرند. اطلاعات را از فضای مجازی امن خود دریافت کرده و کمک کنند تیم در مسیر پیشرفت گام بردارد.

این روزها علی پروین و محمود خوردبین و برخی پیشکسوتان پرسپولیس علیه باشگاه و انتخاب وزارت ورزش موضع گرفته‌اند و ظاهرا دنبال تغییرات مدیریتی هستند. دلیلش را می‌دانید؟
فقط می‌گویم در دوران جدایی برانکو و حضور کالدرون این پیشکسوتان پرسپولیس بودند که با نظرهای کارشناسی خود چراغ راه ما شدند و واقعا بدون غرض به ما و تیم خودشان کمک کردند. من همیشه از همراهی و همدلی آنها ممنونم.

ظاهرا مشکلات مالی زیادی دارید و هنوز توافق مالی با برانکو و دستیارانش و بودیمیر صورت نگرفته و بخشی از مبلغ قرارداد کالدرون و دستیارانش و بازیکنان پرداخت نشده.
به صراحت گفته‌ام هیچ نهاد فرهنگی نمی‌تواند با درآمد اندک بر سطح جامعه به لحاظ فرهنگی اثر بگذارد. باید تکلیف باشگاهی مثل پرسپولیس که اثرگذاری فرهنگی در سطح وسیع جامعه دارد، روشن شود. یا باید کاملا دولتی اداره شود و مجلس اجازه بدهد که دولت هزینه‌های این باشگاه را پرداخت کند، یا کاملا از حالت دولتی خارج شود تا مدیرانش با فراغ بال به برنامه‌های درآمدزایی خود بپردازند.این دوگانه بودن دولتی و خصوصی بزرگ‌ترین ضربه را به پرسپولیس زده و با تغییر مدیر هم نمی‌توان جلوی این ضرر و زیان را گرفت. هر کس بیاید هواداران فقط به لحاظ ذهنی مشکلات را موقتا حل شده می‌بینند و بعد مدیر جدید خود را مقابل کوهی از مشکلات خواهد دید. اختیاری هم در زمینه‌های مالی ندارد که بخواهد مشکلات را ریشه‌ای حل کند. اگر هم بخواهد به قوانین بی‌توجه باشد، بعدا باید برود و پاسخگوی اعمالش شود.دیدید برخی آمدند و دلسوزانه هم کار کردند، اما به خاطر بی‌توجهی به قانون مورد سوال قرار گرفتند. اینها واقعیاتی است که هواداران باید بدانند. البته ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات مالی را حل کرده و با افراد به توافق برسیم و نمی‌گذاریم کاری ناتمام بماند. اما هواداران باید بدانند ما با چه مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

ظاهرا دربی پیش‌رو از نظر تماشاگر، 90 به 10 به سود استقلال برگزار می‌شود. با این شرایط چه می‌کنید؟
هنوز هیچ بحثی در این مورد مطرح نشده. همیشه دربی‌ها 50–50 بوده و هیچ بحث جدیدی درموردش نیست. ما فعلا خبری در این خصوص نداریم.

مذاکرات برای در اختیار گرفتن بلیت‌فروشی با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی به کجا رسید؟
با عنایت به اینکه شرکت توسعه هزینه‌هایی را درخصوص آماده‌سازی فروش، کنترل بلیت‌ها و ورود و خروج هواداران و شماره‌بندی صندلی‌ها انجام داده و با توجه به اینکه تیم‌های پرسپولیس، استقلال و تیم ملی از ورزشگاه آزادی استفاده می‌کنند، آنها قرار است برنامه‌های بلیت‌فروشی را در اختیار داشته باشند.پیشنهاد کردیم که اجاره این دستگاه‌ها را در هر بازی در اختیار ما قرار دهند، اما با توجه به اینکه سخت‌افزار و نرم‌افزارهای این کار در اختیار شرکت و سامانه‌های هوشمند تشخیص هویت بود، این کار باید صرفا توسط شرکت توسعه و تجهیز صورت می‌گرفت و با این پیشنهاد موافقت نکردند. لذا ما خواسته‌هایمان را در قالب 20 بند در اختیار آنها گذاشتیم و آنها موافقت کردند و امیدواریم شرکت توسعه در اولین بازی نسبت به اجرایی شدن تعهداتش اقدام کند.

پس قرارداد 7 میلیاردی پرسپولیس با ریحان‌فیلم که جهت بلیت‌فروشی بسته شده بود، چه می‌شود؟
این مساله داخلی باشگاه است و ما به آن خواهیم پرداخت. این مساله هیچ ارتباطی به درآمدزایی باشگاه از طریق بلیت‌فروشی ندارد. این موضوع هم در خود باشگاه و شرکت مذکور حل خواهد شد.

در آستانه بازی با پارس جنوبی حرف خاصی ندارید؟
ان‌شاءالله با حمایت پرشور هواداران، پرسپولیس این فصل را هم با قدرت در لیگ ظاهر خواهد شد. امیدوارم هواداران تیم محبوب خود را همراهی کنند و ما هم تلاش می‌کنیم مشکلات را از پیش‌روی قهرمان برداریم. با حمایت هواداران این تیم باز هم مقتدر و قهرمان باقی خواهد ماند و هیچ رقیبی نمی‌تواند به پرسپولیس ضربه بزند. رمز قهرمانی پرسپولیس همدلی هوادارانش و بازیکنان و اعضای تیم است و این فصل هم از این رمز قهرمانی باید به بهترین شکل استفاده کنیم.
مرجع : فرهیختگان
برچسب ها: پرسپولیس