کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دستگاهی برای کمک به مشکلات شنوایی

ایسنا , 30 مرداد 1398 ساعت 13:06

گروه علمی: کمپانی اتریشی "MED-El" اخیرا موفق به توسعه یک پچ ارتعاشی گوش شده است که می‌تواند به هزاران فرد دارای مشکل شنوایی کمک کند.


دستگاه مذکور "Adhear" نام دارد و قادر به انتقال امواج صوتی از طریق استخوان‌های جمجمه به گوش داخلی است.این امواج صوتی از آسیب گوش خارجی و میانی که می‌تواند باعث ناشنوایی شود، می‌گذرد و افراد را از دست برخی از سمعک‌های معمولی راحت می‌کند.شایع ترین نوع ناشنوایی که کاهش شنوایی حسی - عصبی (Sensorineural hearing loss) یا (SNHL) نامیده می شود ، در اثر آسیب به گوش داخلی یا عصب شنوایی(که اطلاعات را از گوش داخلی به مغز برای تبدیل به صدا منتقل می کند) ایجاد می شود.کاهش شنوایی حسی - عصبی یکی از انواع ناشنوایی است که علت آن بروز مشکل در عصب دهلیزی حلزونی‌ (زوج هشتم اعصاب مغزی) است.دومین شکل شایع ناشنوایی، "کم شنوایی انتقالی" (conductive hearing loss) است و زمانی رخ می دهد که صداها نمی توانند از گوش خارجی و میانی به گوش داخلی برسند.کم شنوایی انتقالی معمولاً در اثر عفونت ، پرده گوش سوراخ شده  یا کانال گوش غیرمعمول باریک ایجاد می شود.

سمعک‌های متعارف به برخی از افراد مبتلا به کم شنوایی انتقالی کمک می‌کند ، اما اکثر مردم‌ از دستگاه های هدایت استخوانی استفاده می‌کنند زیرا دستگاه‌های مذکور آنها را قادر می‌سازد تا بدون استفاده از گوش بیرونی یا میانی خود ، صداها را بشنوند. اما ، تاکنون استفاده از بسیاری از این دستگاه ها نیاز به کاشت جراحی داشتند.برخلاف دیگر دستگاه‌ها، دستگاه " Adhear" نیاز به کاشته شدن ندارد و از پچ مثلثی و یک پردازنده صوتی تشکیل شده است. این پچ مقاوم در برابر آب در پشت گوش قرار گرفته و پردازنده آن که تقریباً به اندازه یک پاک کن کوچک است ، به آن وصل میشود.امواج صوتی توسط دو میکروفون در پردازنده جمع می‌شوند و به لرزش تبدیل می‌شوند. سپس اینها از پچ و در امتداد استخوان های جمجمه تا گوش داخلی عبور می کنند.با حرکت دادن یک چرخ کوچک در کنار پردازنده ، می توان میزان صدا را تنظیم کرد. کاربران می‌توانند در شب یا هنگام دوش گرفتن دستگاه‌ها را برداشته و تنها پچ مقاوم در برابر آب را در پشت گوش خود قرار دهند.این وسیله را علاوه بر افراد دارای کاهش شنوایی انتقالی و کاهش شنوایی حسی - عصبی افرادی که یک گوش آنها ناشنوا است نیز می‌توانند استفاده کنند. پژوهشگران برای آزمایش، این دستگاه را بر پشت گوش ۱۰ فرد قرار دادند و مشاهده کردند این پچ به طور قابل توجهی شنوایی افراد را بهبود بخشیده است.


کد مطلب: 185746

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/185746/دستگاهی-کمک-مشکلات-شنوایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir