به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۳۰ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۱۸۵۷۷۱

درخواست پمپئو؛ اتخاذ سیاست جدید علیه ایران

گروه بین‌الملل:  وزیر امور خارجه آمریکا در اجلاس شورای امنیت، بار دیگر ایران را خطری جدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و جهان خواند. سفیر آلمان در سازمان ملل از سیاست‌های ‌مخرب و خودخواهانه کشورهای دیگر در منطقه انتقاد کرد.
درخواست پمپئو؛ اتخاذ سیاست جدید علیه ایران
یکی از محورهای اصلی اجلاس "صلح و امنیت خاورمیانه" شورای امنیت سازمان ملل، موضوع ایران و نقش این کشور در منطقه بود. سخنرانی دو سیاستمدار درباره امنیت و صلح در خاورمیانه از اهمیت خاصی برخوردار بود. سخنرانی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و سخنرانی آندریاس میشائیلیز، سفیر آلمان در سازمان ملل متحد. خبرگزاری رویترز روز ۲۹ مرداد (۲۰ اوت) با انتشار گزارشی از نیویورک به مباحث مطرح شده در اجلاس شورای امنیت درباره صلح و امنیت در خاورمیانه پرداخته است. در این اجلاس، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز حضور داشته است. پمپئو بار دیگر نقش ایران در منطقه را مخرب خواند و از کشورهای عضو شورای امنیت خواست تا جلوی شرارت‌های ایران را بگیرند.  وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و مسافرتی سازمان ملل متحد علیه ایران شد. این تحریم‌ها اکتبر سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد.

پمپئو در سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست تا سیاست جدیدی علیه ایران در پیش بگیرد و با سیاست آمریکا در این زمینه همراهی کند. او خطاب به نمایندگان سایر کشورهای عضو در شورای امنیت سازمان ملل گفت که رفع تحریم‌های تسلیحاتی و مسافرتی پیشبینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، به معنای آن خواهد بود که ایران بتواند بیش از پیش خود را مسلح ساخته و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بتواند آزادانه سفر کند. وزیر امور خارجه آمریکا از کشورهای دیگر خواست تا برای "مشکلات قدیمی" چاره‌ای جدید بیابند و رویکرد خود را متناسب با آن تغییر دهند. پمپئو همچنین به بی‌ثباتی و مناقشه در لیبی و سوریه اشاره کرد.

پمپئو در سخنرانی خود گفت از آوریل سال جاری و اعلام سیاست آمریکا درباره متوقف کردن صادرات نفتی ایران، رهبر جمهوری اسلامی به "دیپلماسی اخاذی" روی آورده و با توقیف نفتکش‌ها در تنگه هرمز و آزمایش موشک‌های بالستیکی، بر آن است کشورهای دیگر را وادار به پذیرش خواست‌های خود بکند. وزیر امور خارجه آمریکا به ساعت منتشر شده بر روی سایت وزارت خارجه اشاره کرده و گفته است که شمارش معکوس برای رفع تحریم‌های تسلیحاتی و مسافرتی ایران از سوی سازمان ملل آغاز شده است. پمپئو گفت: «جامعه جهانی فرصت کافی دارد ببیند که هرگاه ایران مهار نشود چقدر طول می‌کشد تا این کشور به یک شرارت جدید دست بزند و متوجه شود که برای مانع شدن از وقوع چنین چیزی چه سیاستی باید در پیش گیرد.»

سخنرانی نماینده آلمان
خبرگزاری آلمان (dpa) نیز با انتشار گزارشی از نیویورک در همین ارتباط به سخنان نماینده آلمان در شورای امنیت سازمان ملل پرداخته است. آندریاس میشائیلیز، سفیر آلمان در سازمان ملل از تلاش‌ها و اقدامات یک‌جانبه و خودخواهانه برخی از کشورها در خاورمیانه انتقاد کرده است. سفیر آلمان در سازمان ملل گفته است: «ما شاهد گرایش فزاینده بازیگران خارجی در خاورمیانه هستیم که عمدتا سیاستی خودخواهانه و مخرب را دنبال می‌کنند.» سفیر آلمان گرچه در رویکرد انتقادی خود به نام کشور خاصی اشاره نکرد، اما خبرگزاری آلمان در ادامه گزارش خود نوشت که میشائیلیز در حضور مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا این موضوع را بیان کرده است. سفیر آلمان در سخنان خود گفته است که اوضاع نابسامان و همچنین پدیده بی‌ثباتی در خاورمیانه تنها زمانی بهبود می‌یابد که همه کشورهایی که از خارج از منطقه در مناقشات نقش دارند، منافع ملی خود را تابع صلح و امنیت در خاورمیانه کنند.