کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روحانی: آمریکا شکست خورد و ما پیروز شدیم

31 مرداد 1398 ساعت 12:49

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور گفت: ما معتقدیم در هر کشوری، مردم آن کشوری حاکم آن کشور هستند و نه شخص دیگری. ما نظامی هستیم که آغاز نظام خود را با رأی شروع کردیم و تا به امروز هم با رأی مردم نظام را پیش بردیم.


حسن روحانی صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم رونمایی از سامانه موشکی ۳۷۳ به مناسبت روز صنعت دفاعی که با حضور مسئولان عالیرتبه کشوری و لشکری و برخی سفرا و وابستگان نظامی کشورهای خارجی در ایران برگزار شد با تبریک ایام عید سعید غدیر ، میلاد امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(ع) و گرامیداشت هفته دولت و روز صنعت دفاعی، اظهار داشت: امیدوارم روابط ایران با همه کشورهای دوست از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی روز به روز مستحکم‌تر از گذشته شود.

وی با بیان اینکه صنعتگران دفاعی کشور، همواره و هر سال در روز صنعت دفاعی هدیه‌ای ارزشمند و مناسب را به ملت غیور و شریف ایران تقدیم می‌کنند، گفت: سال گذشته از جنگنده کوثر که بدنه و موتور آن تماماً توسط متخصصان کشور در صنایع دفاعی ساخته شده بود، رونمایی شد و پرواز این هواپیمای جنگنده، هدیه صنعت دفاعی کشور به ملت ایران بود. رئیس جمهور افزود: البته صنعت دفاعی در طول سال نیز هدایای دیگری را به ملت تقدیم کرد که از جمله آنها فعالیت زیردریایی‌ها و ناوچه‌های جدید بود که در افزایش قدرت دریایی کشور بسیار حائز اهمیت است.

روحانی با اشاره به سامانه «باور ۳۷۳» که صبح امروز رونمایی شد، گفت: این سامانه که امروز رونمایی شد، سامانه ای است که از سامانه دفاعی اس ۳۰۰ قوی تر و به سامانه دفاعی اس ۴۰۰ بسیار نزدیک است و این کار بسیار ارزشمند و هدیه بسیار بزرگی از سوی نیروهای مسلح و وزارت دفاع ما برای مردم عزیز ما بوده است. وی گفت: آمریکا از سال ۹۶ توطئه جدیدی را علیه ایران آغاز کرد، در ابتدا برنامه ریزی های جنگ روانی و سیاسی بود و سپس جنگ اقتصادی. علامت هایی هم آنها در سال های ۹۶ و ۹۷ دریافت کردند که شاید مشوق آنها بود اما ما همواره طبق آنچه در قرآن آمده است، هیچ گاه در برابر توطئه های دشمنان خود نه غمناک شدیم و نه دل ما گرفته شد، همیشه با روحیه لازم در برابر آن توطئه ها ایستادیم. در سال ۹۶ توسط عوامل خود موفق شدند اغتشاشاتی را در تهران و برخی شهرها راه بیاندازند. تصور آنها این بود که اغتشاش چند ماهه ای را در ایران کلید زدند، اما با تدبیر همه مسئولین، اقدامات نیروهای امنیتی و انتظامی این حرکت ظرف ۵ روز در هم پیچیده شد و این موفقیت بزرگی برای ما بود.
 
وی تصریح کرد: در سال ۹۷ فشار اقتصادی را با خروج از برجام کلید زدند و این به معنای عهد شکنی و پیمان شکنی، زیر پا گذاشتن قانون بین المللی و تروریسم اقتصادی است و امریکا به خیال اینکه می تواند ایران را در اثر این خروج و تحریم در فشار قرار دهد، همه ننگ ها را به جان خرید. این امر بسیار عجیبی است که کشوری ننگ تاریخ را برای خود بخرد در برابر هدفی که فکر می کرد به راحتی به دست می آورد ولی هدف دست نیافتنی است. روحانی با بیان اینکه هیچ وقت آمریکا از لحاظ سیاسی و حقوقی همچون شرایط امروز ضعیف تر، مهجورتر و منزوی تر در طول تاریخ نبوده است، تصریح کرد: شما دیدید که دو روز پیش آمریکا در شورای امنیت رفت، غم و غصه سال آینده خود را اظهار کرد و گفت اگر برجام باقی بماند طبق قطعنامه ۲۲۳۱ سال آینده کلیه تحریم های تسلیحاتی علیه ایران برداشته خواهد شد، بنابراین ایران می تواند علناً سلاح بخرد و بفروشد و تنگناهایی که سال‌ها برای ایران درست کرده بودیم از پیش روی جمهوری اسلامی ایران برداشته خواهد شد.

وی گفت: شما دیدید که وزیر امور خارجه آمریکا در شورای امنیت این مسئله را با چه غم و غصه ای ابراز کرد و علیه برجام و ایران از سخنرانی کرد، یک نفر هم در شورای امنیت با آمریکا در این مورد موافق نبود. از این بیچاره گی بیشتر آمریکا در تاریخ خودش ندیده است. رئیس جهور ادامه داد: اوایل مهر ماه سال گذشته بود که به جای وزیر امور خارجه خود رئیس‌جمهور آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرد و همه ۱۴ عضو آن شورا با آمریکا مخالفت کردند، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل هم حضور پیدا کرد و همه به او لبخند تمسخر آمیز زدند. این موضوع هیچ وقت در تاریخ آمریکا نبوده که رئیس جمهور آن کشور در مجمع عمومی سازمان ملل باشد و همه نمایندگان دنیا که آنجا نشسته اند به چهره او لبخند تمسخرآمیز بزنند.

روحانی با بیان اینکه آمریکا شکست خورده است و ما پیروز این میدان هستیم، تصریح کرد: امروز تمام شاخص‌های داخلی ما اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به ما می گوید که وضع ما امروز نسبت به سال گذشته در همین موقع بهتر است. آرامش مردم بیشتر است، ثبات بازار اقتصادی بیشتر است. این را هم آمار تورم چند ماهه اخیر، هم آمار صادرات غیر نفتی و هم بازار بورس که بیش از ۱۴۰ درصد رشد را در چند ماه اخیر تجربه کرده به ما می گوید.

وی با بیان اینکه فشار اقتصادی تحمیل شده، فشار به مردم و زندگی مردم ما بود، تصریح کرد: در عین حال فرصت های بسیاری هم برای ما به وجود آورد؛اولا در منطقه ما مشخص شد که آمریکا در هیچ برنامه ای در این منطقه موفق نیست. حتی برخی از همسایگان جنوبی ما که مدتی به آمریکا دل خوش کرده بودند به ما می گویند که ما متوجه شدیم که در روز خطر آمریکایی‌ها به جای آنکه از ما دفاع کنند، زودتر از همه خودشان فرار می‌کنند. حوادثی که در ماه های اخیر به وجود آمد نشان داد که اولین فراری از منطقه خود آمریکایی ها هستند. آمریکا در منطقه همه آرزوهای خود را بر باد رفته می‌بیند. این سوال را باید از آمریکایی ها پرسید که شما چه کاری در منطقه انجام دادید، جایگاهتان را در منطقه تقویت کردید؟ می خواستید اسراییل را در شرایط جدید قرار دهید، موفق شدید؟ می خواستید تروریست‌ها را به عنوان ابزار خود نگه دارید که هر زمان نیاز داشتید از آنها استفاده کنید، آیا موفق شدید؟ کجا شما موفق بودید؟ شما گفتید ما از عراق به زودی خواهیم رفت اما دروغ گفتید و نرفتید.

وی گفت: شما چند سال است که می‌گویید از خلیج فارس خارج می شویم و آن را به نوچه خود انگلیس واگذار می‌کنیم اما دروغ گفتید و نرفتید، شما گفتید از افغانستان خارج می شوید اما دروغ گفتید و نرفتید، شما گفتید ما در کشتار مردم مشارکت نداریم اما در تمام فجایع منطقه، شما یا طراحش بودید، یا مجری آن بودید، یا کمک کار متخلفین و متجاوزین بودید، پس شما چه کاری برای منطقه ما کردید؟ از سال 2000 به این طرف چه کردید؟ در افغانستان، لبنان، عراق، فلسطین، سوریه و یمن چه کاری انجام دادید؟ هر روز مشکلی را برای مشکلات این منطقه افزودید. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دعوای اصلی ما با آمریکا نظامی یا اقتصادی نیست بلکه ما مشکل تفکر، دیدگاه، آینده‌نگری، جهان‌بینی و مشکل استراتژیک است، تصریح کرد: ما معتقدیم به عنوان یک مسلمان و یک ایرانی فرهنگ دوست که هر ملتی اولاً باید به فکر منافع ملی و امنیت ملی خود باشد و دوم اینکه حق تجاوز به دیگران را ندارد، یعنی باید به حقوق دیگران احترام گذاشت.

روحانی افزود: آمریکایی‌ها می‌گویند همه دنیا فدای آمریکا و هرچه ما اراده کردیم همان است که این برای دنیای امروز غیر قابل قبول است. دوستان آمریکا هم امروز حرف آمریکا را نمی‌پذیرند و قبول ندارند، آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا و روسیه و چین هم به طریق اولا این حرف را قبول ندارند. وی گفت: تفکر آنها این است که باید همه زمین های عالم را یا به زور بگیرند یا بخرند، که اخیراً پیشنهاد دادند که یک جزیره بزرگ و عظیمی را بالای دانمارک بخرند یا به زور بگیرند. بنابر این تفکر آنها این است که عالم را یا به زور می گیریم یا میخریم و یک هم چنین تفکری در دنیای امروز جایی ندارد. ما در روزگاری به سر می‌بریم که همه ملت‌ها قابل احترام هستند و باید به حقوق همه ملت ها در منطقه و خارج از منطقه احترام بگذاریم.

رئیس جمهور بیان کرد: ما معتقدیم در هر کشوری، مردم آن کشوری حاکم آن کشور هستند و نه شخص دیگری. ما نظامی هستیم که آغاز نظام خود را با رأی شروع کردیم و تا به امروز هم با رأی مردم نظام را پیش بردیم. روحانی ادامه داد: در هیچ انقلابی در دنیا سابقه نداشته است که انقلابی رخ داده باشد و ۴۷ روز بعد مردم آن کشور آزدانه نسبت به نوع آن نظام، ویژگی آن نظام و اسم آن نظام رأی داده باشند و بلافاصله بعد از آن، اولین انتخاباتی که برگزار می شود برای تشکیل مجلس تدوین قانون اساسی جدید در آن کشور بوده باشد. بنابراین مبنای ما رأی مردم و نظر مردم است و این نه تنها در داخل کشور بلکه در همه جای دنیا است که مبنای ما احترام به آراء و افکار مردم است.


کد مطلب: 185790

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/185790/روحانی-آمریکا-شکست-خورد-پیروز-شدیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir