به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۸۵۸۰۵
همزمان با ورود نیروهای بشار اسد به شهر ویران‌شده خان‌شیخون

دهها هزار سوری در حال فرار از شهرهای استان ادلب

گروه بین‌الملل: بالغ بر ۱۰۰ هزار شهروند سوریه با خودرو و یا پای پیاده از شهر خان‌شیخون که در زیر بمباران ممتد جنگنده‌های روسی به یک مخروبه تبدیل شده و نیروهای بشار اسد وارد ویرانه‌های آن شده‌اند به سمت مرزهای ترکیه در حال فرار هستند.
دهها هزار سوری در حال فرار از شهرهای استان ادلب
ده‌ها هزار سوری با خودرو و دیگر وسایل نقلیه از ادلب به سمت مرزهای ترکیه فرار کردند. با تسلط نیروهای دولتی بر شهر خان شیخون، بزرگترین شهر در جنوب ادلب، شمار آوارگان بیشتر می‌شود. مدیر اداره بهداشت ادلب و نهادهای بین‌المللی امدادرسانی اعلام کرده‌اند که در ظرف سه هفته گذشته، از ابتدای ماه اوت بیش از ۷۰ هزار غیرنظامی از ادلب گریخته‌اند. نیروهای امدادگر گفتند که بسیاری از افراد غیرنظامی شب‌ها را در داخل خودرو یا بیرون از خانه سپری می‌کنند. حملات توپخانه و هوایی جنگنده‌های روسی و سوری در روزهای اخیر به مواضع شورشیان در ادلب، آوارگان جنگی و غیرنظامیان را به خون کشانده و مجبور کرده است که خانه و کاشانه خود را رها کنند و به سمت ترکیه بگریزند.

سازمان ملل متحد هنوز آمار دقیق افرادی که از ادلب  گریخته‌اند را منتشر نکرده اما تأیید کرده است که از ادلب خبرهای خوبی نمی‌رسد و تعداد زیادی گریخته‌اند. سازمان ملل متحد ماه گذشته (ژوئیه) اعلام کرده بود که از ماه آوریل بیش از ۴۰۰ هزار نفر از غیرنظامیان ادلب در پی حملات ارتش سوریه آواره شده‌اند. بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز از زمان آغاز این حملات در اواخر آوریل تاکنون بیش از ۹۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند که ۲۳۵ کودک در میان آنها دیده می‌شوند. بخش عمده آوارگان به مناطق روستایی در شمال یا به شهر ادلب و مناطق نزدیک مرز ترکیه گریخته‌اند. استان ادلب که از بیش از هشت سال پیش تحت کنترل مخالفان رژیم است، آخرین منطقه‌ای است که در دست شورشیان است.

خبرگزاری آناتولی روز چهارشنبه ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) گزارش داده است که نیروهای رژیم اسد با حمایت هوایی جنگنده‌های روسیه شهر خان شیخون، مورک و کفرزیتا در استان ادلب سوریه را به طور کامل تحت محاصره قرار داده‌اند. در ادلب که آخرین سنگر مخالفان بشار اسد است سه میلیون نفر زندگی می‌کنند که نیمی از آنها آواره و کسانی هستند که در طول جنگ داخلی در به در شده‌اند. ادلب با ترکیه هم‌مرز است و ترکیه اکنون نگران است که صدها هزار آواره سوری به این کشور پناه آورند. کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید در میان کشورهای جهان ترکیه با پذیرش سه میلیون و ۷۰۰ هزار آواره و پناهجو در صدر قرار دارد. بیشتر این آوارگان شهروندان سوریه هستند که از جنگ ویران‌گر و خانمان‌سوز فرار کرده‌اند.