کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مکرون: پیش از اجلاس گروه ۷ با مقامات ایران دیدار می‌کنم

امانوئل مکرون همچنان می‌خواهد وساطت کند

31 مرداد 1398 ساعت 13:48

گروه بین‌الملل: در حالیکه دونالد ترامپ اخیرا با انتقاد از امانوئل مکرون، به او گفته بود از جانب آمریکا با ایران صحبت نکند، اما رئیس‌جمهور فرانسه، بار دیگر اعلام کرد که در آستانه اجلاس گروه ۷ با مقامات ایران دیدار می‌کند تا پیشنهادات خود را برای کاهش تنش‌ها میان تهران و واشینگتن ارائه دهد. مکرون به خبرنگاران گفت: «ساعاتی قبل از اجلاس گروه ۷ با ایرانی‌ها دیداری خواهم داشت تا پیشنهاداتم را توضیح دهم.»


امانوئل مکرون می‌گوید پیش از برگزاری اجلاس سران کشورهای گروه هفت G7 در شهر بیاریتز فرانسه با شماری از مقامات جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور فرانسه روز گذشته (چهارشنبه ۲۱ اوت/ ۳۰ مرداد) هدف از این دیدارها را تشریح پیشنهادهایش برای کاهش تنش میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا اعلام کرد. دور جدید اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان قرار است روزهای شنبه و یک‌شنبه، دوم و سوم شهریور ماه برگزار شود. فرانسه یکی از سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران (برجام) است و بیش از دیگران تلاش می‌کند ابتکار عمل برای حفظ این توافق پس از خروج آمریکا را در دست گیرد. مکرون به نام و سمت مقامات ایرانی که قصد دارد "ساعاتی پیش از اجلاس" با آنها ملاقات کند اشاره‌ای نکرده است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، پیشتر گفته بود که روز جمعه، اول شهریور به پاریس سفر می‌کند و با امانوئل مکرون و ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود دیدار خواهد کرد. آمریکا اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی خارج شد و پس از آن تحریم‌های لغو یا تعلیق شده خود علیه ایران را دوباره اعمال کرد. جمهوری اسلامی در واکنش به این تحریم‌ها که در ماه‌های گذشته تشدید شده در دو مرحله انجام تعهدات خود مطابق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را کاهش داد و تهدید کرده که اگر اروپا برای خنثی کردن تاثیر تحریم‌های آمریکا اقدامی نکند به زودی وارد مرحله سوم می‌شود.

تلاش برای نجات برجام
فرانسه هدف از گفت‌وگو با مقامات ایران را تلاش برای جلوگیری از فروپاشی توافق هسته‌ای و افزایش تنش‌ها در منطقه عنوان می‌کند. این گفت‌وگوها در آستانه دیدار سران و رهبران آمریکا، کانادا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و ژاپن انجام می‌شود. رئیس جمهور فرانسه تا کنون چند بار با همتای ایرانی خود حسن روحانی، برای آنچه جلوگیری از برهم خوردن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و کاهش تنش‌ها خوانده شده تلفنی گفت‌وگو کرده است. آمریکا هدف از تشدید تحریم‌ها را وارد کردن "فشار حداکثری" بر جمهوری اسلامی برای کشاندن این کشور به پای میز مذاکرات و دست یافتن به توافق جدیدی اعلام کرده که به گفته ترامپ خطر دست یافتن تهران به سلاح اتمی را برای همیشه منتفی کند و از جمله به برنامه‌های موشک‌های بالستیک و "بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی" توسط جمهوری اسلامی خاتمه دهد. رهبر جمهوری اسلامی ایران، هر گونه مذاکره با دولت ترامپ را "سم مضاعف" خوانده است.

انتقاد ترامپ ار رئیس جمهور فرانسه
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده حدود دو هفته پیش همتای فرانسوی خود را متهم کرد که در مورد مذاکرات احتمالی میان واشنگتن و تهران "نشانه‌های درهم" می‌فرستد و از این که به نظر می‌رسد او از جانب آمریکا سخن می‌گوید انتقاد کرد. ترامپ هشتم اوت در یک پیام توئیتری نوشت: «می‌دانم که امانوئل نیت خیر دارد، همان طور که بقیه هم همین طور هستند، اما هیچ کسی به جای ایالات متحده صحبت نمی‌کند مگر خود ایالات متحده. هیچ کس اجازه ندارد به هیچ طریق و شکلی ما را نمایندگی کند.» وزارت خارجه فرانسه یک روز بعد به این سخنان ترامپ واکنش نشان داد و بدون اشاره مستقیم به او در بیانیه‌ای تاکید کرد که این کشور قاطعانه و به طور جدی مشغول انجام اقداماتی برای برقراری صلح و امنیت و کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس است و برای چنین تلاش‌هایی به هیچ مجوزی نیاز ندارد.
 
تا کنون درباره جزئیات مذاکرات مکرون با مقامات ارشد ایران و پیشنهادهای او برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن به طور رسمی خبری منتشر نشده است. گفته می‌شود یکی از محورهای اصلی طرح رئیس جمهور فرانسه توقف همزمان اقدامات مناقشه‌برانگیز دو طرف برای یافتن راهی به منظور آغاز مذاکرات است. ظاهرا فرانسه پیشنهاد کرده ایران در مقابل خودداری آمریکا از تشدید تحریم‌ها، کاهش تعهدات خود مطابق برجام را متوقف کند. جمهوری اسلامی می‌گوید اگر کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای به وعده خود برای راه‌اندازی سامانه موسوم به "اینستکس" برای تسهیل مبادلات تجاری و بانکی ایران و کاهش فشار تحریم‌ها عمل کنند حاضر است مانند سابق به برجام پایبند باشد.


کد مطلب: 185807

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/185807/امانوئل-مکرون-همچنان-می-خواهد-وساطت-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir