به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۱ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۱۸۵۸۱۴

نصف جمعیت ایران ۷۰ سالگی را نمی‌بینند!

گروه جامعه: بروز مرگ‌های زودرس در جهان و از جمله در ایران، به سطح نگران‌کننده رسیده است؛ به طوری که بر اساس آمار، سالانه ۱۸ میلیون نفر در جهان، بر اثر این بیماری‌ها به کام مرگ می‌روند که ۷۵ درصد این مرگ‌ها نیز در کشورهای کم‌درآمد و دارای درآمد متوسط رخ می‌دهد. به این آمار تلخ باید سال‌های از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز افزود که طی دهه گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته است.
نصف جمعیت ایران ۷۰ سالگی را نمی‌بینند!
اما نکته قابل تامل این آمار، وقوع مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی است که کشورهای کم‌درآمد و دارای درآمد متوسط سهم ۸۰ درصدی آن را به خود اختصاص داده‌اند.

نصف جمعیت ایران ۷۰ سالگی را نمی بینند!
در ایران نیز وقوع مرگ‌های زودرس (زیر ۷۰ سال) و خیلی زودرس (زیر ۵۰ سال) یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های حوزه سلامت است؛ تا آن جا که به گفته دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت، با وجود افزایش سن امید به زندگی هر دو جنس در ایران به ۷۷ سال، اما نصف جمعیت ۸۳ میلیونی کشور، به هفتاد سالگی نمی‌رسند و دچار مرگ زودرس می‌شوند؛ به عبارتی، از مجموع ۳۸۰ هزار مرگ سالانه در ایران، نیمی از آنها زیر ۷۰ سال و زودرس است که از همین میزان مرگ‌های زودرس، ۲۲ درصد، زیر ۵۰ سال و خیلی زودرس است! این درحالیست که میزان مرگ‌های زودرس در کشورهای پیشرفته، ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

سکته‌های قلبی و مغزی عامل نیمی از مرگ‌های زودرس ایران
وی با اشاره به این که بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی، عامل نیمی از مرگ‌های زودرس هستند، افزود: ۳۵ درصد ایرانی‌ها به دلیل سکته قلبی و ۱۵ درصد به علت سکته مغزی می‌میرند و این روند در حال افزایش است.همچنین ۳۵ درصد ایرانی‌هایی که بر اثر سکته قلبی فوت می‌کنند، زیر ۵۵ سال هستند و سن سکته قلبی در ایران ۱۰ سال پایین‌تر از میانگین کشورهای اروپایی است!

وقوع حدود یکصد مرگ زودرس روزانه در تهران با سکته‌های قلبی و مغزی
رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، همچنین به آمار مرگ و میرها بر اثر سکته قلبی و مغزی در تهران اشاره کرد و گفت: روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در پایتخت فوت می‌کنند که نیمی از آنها، کمتر از ۶۵ سال دارند و دچار مرگ زودرس شده اند.وی علت ۳۵ درصد مرگ‌های زودرس در تهران را سکته قلبی و ۱۶ درصد را سکته مغزی اعلام کرد و گفت: سهم مردان در مرگ‌های زودرس تهران، ۵۷ درصد و زنان نیز ۴۳ درصد است.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: سکته قلبی