به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۱ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۱۸۵۸۳۹
آیت‌الله محسن غرویان:

بحث یزدی و آملی‌لاریجانی اختلاف طلبگی نبود

بحث یزدی و آملی‌لاریجانی اختلاف طلبگی نبود
گروه سیاسی: یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علمای دین افراد عادی نبوده و رفتار و اظهارات آنها در جامعه انعکاس دارد، گفت: طلاب معتقدند که این اختلاف‌ها، اختلاف طلبگی نیست زیرا بحث طلبگی، بحث علم، فکر و اخلاق است و توهین در آن جایی ندارد.
آیت‌الله محسن غرویان درباره نامه  آیت الله یزدی و واکنش آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار کرد: گفته‌اند که الناس علی دین ملوکهم. رفتار و گفتار عالمان دینی به حساب دین گذاشته می‌شود. اگر این رفتارها مثبت باشد، در جامعه تاثیر مثبت دارد و اگر رفتارها نامناسب باشد، تاثیر منفی در جامعه می گذارد. آیت‌الله جوادی آملی  درباره اختلاف علما فرمودند که این اختلاف‌ها بلای آسمانی است و باید ببینیم این بلا کفاره کدام گناه است. واقعا هم همنیطور است. علمای دین بخصوص علمای برجسته افراد عادی نیستند و رفتار و اظهارات آنها  در جامعه انعکاس دارد. این اتفاقات موجب دل‌آزردگی رهبری و مراجع می شود. آیت‌الله مکارم شیرازی فرمودند این اتفاقات آبروی روحانیت را به خطر می اندازد. این اختلاف‌ها اعتماد مردم را نسبت به علما کم می‌کند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه این اختلاف‌ها نباید علنی می شد، تصریح کرد: رسانه‌ای شدن این اختلاف ها ذهن جامعه را آشفته می‌کند. به هر حال حالا که متاسفانه این اختلاف ها رسانه ای شده است، امید داریم علما و بزرگان پادرمیانی کرده تا اختلاف بیشتر از این ذهن جامعه را درگیر نکند. جامعه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به آرامش نیاز دارد. این اختلاف ها همچون آتشی خطرناک است که می‌تواند بنیان جامعه و نظام را متزلزل کند. طرفین باید سعه صدر داشته و صبور باشند و مصالح کشور و نظام را در راس رفتارهای خود قرار دهند.
آیت‌الله غرویان در پایان درباره عبارات نامناسب بکار گرفته شده در ادبیات آیت الله یزدی و آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: ما هم با شما هم درد هستیم. علمای بزرگ باید معلم اخلاق باشند و از ادبیات اسلامی و اخلاقی استفاده کنند. کدخدایی گفته است که این اختلاف، اختلاف طلبگی است. این اظهارنظر اعتراض طلبه‌ها را به دنبال داشته است. طلاب معتقدند این اختلاف، اختلاف طلبگی نیست ، زیرا  بحث طلبگی، بحث علم، فکر و اخلاق است و توهین در آن جایی ندارد. طلبه‌ها می گویند که اینهمه سال درس بخوانیم تا اینگونه مجادله کنیم؟ توقع این است که علما، معلم اخلاق باشند. این نوع رفتارها تناقضی بین علم و عمل است.