به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۱ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : ۱۸۵۸۶۶

زنجیره انسانی دموکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ

گروه بین‌الملل: سازمان‌دهندگان اعتراضات هنگ‌کنگ در سی‌امین سالروز برپایی "راه بالتیک" تصمیم گرفته‌اند یک زنجیره انسانی در دفاع از آزادی بیان و دموکراسی ایجاد کنند. یوتیوب نیز ۲۱۰ کانال تبلیغاتی وابسته به چین را مسدود کرده است.
تصویری از زنجیره انسانی "راه بالتیک"، ۲۳ اوت ۱۹۸۹
تصویری از زنجیره انسانی "راه بالتیک"، ۲۳ اوت ۱۹۸۹
جنبش دموکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ برای تداوم اعتراضات خود و جلب توجه اذهان عمومی جهان هر بار دست به اقدام جدیدی می‌زند. اعتراضات در هنگ‌کنگ وارد دوازدهمین هفته خود شده است. افزون بر آن، معترضان بر آنند تا ترم تحصیلی دانشگاهی را به مدت دو هفته تعطیل کنند. سازمان‌دهندگان اعتراضات هنگ‌کنگ اعلام کرده‌اند که روز جمعه اول شهریور (۲۳ اوت) در ادامه اعتراضات خود دست به ایجاد یک زنجیره انسانی خواهند زد. معترضان این روز را به مناسبت‌سی‌امین سالروز ایجاد زنجیره انسانی "راه بالتیک" برگزیده‌اند.

۳۰ سال پیش، روز ۲۳ اوت ۱۹۸۹، ساکنان سه جمهوری استونی، لیتوانی و لتونی برای کسب استقلال از اتحاد شوروی اقدام به برپایی زنجیره انسانی کردند که به "راه بالتیک" شهرت یافت. در این زنجیره انسانی یک میلیون نفر از ساکنان جمهوری‌های یاد شده شرکت داشتند. جنبش اعتراضی اخیر هنگ‌کنگ وارد دوازدهمین هفته خود شده است. این اعتراضات در رابطه با طرح استرداد افراد مظنون به چین به راه افتاد و پس از آن گسترش یافت. معترضان در هنگ‌کنگ هدف از تحصن در فرودگاه و همچنین تظاهرات گسترده خیابانی را دفاع از آزادی بیان و دموکراسی اعلام کرده‌اند.  به‌رغم تلاش‌های دولت محلی برای فرونشاندن اعتراضات، هنگ‌کنگ روزهای پایانی هفته گذشته شاهد شرکت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در تظاهرات خیابانی بود. به دنبال آن کری لم، رئیس دولت محلی هنگ‌کنگ از آمادگی خود برای گفت‌وگو با معترضان سخن گفت.

بایکوت کلاس‌های دانشگاه
معترضان اعلام کرده‌اند که کلاس‌های دانشگاهی هنگ‌کنگ را به مدت دو هفته تحریم خواهند کرد. ترم تحصیلی جدید از اوایل ماه سپتامبر شروع می‌شود.سازمان‌دهندگان اعتراضات گفته‌اند که تعطیلی کلاس‌های دانشگاهی با هدف حضور بیشتر دانشجویان در اعتراضات خیابانی صورت می‌گیرد. حضور نظامی گسترده چین در شهر شنژن، واقع در مرز هنگ‌کنگ و تهدید مقامات آن کشور به سرکوب معترضان ظاهرا تاثیری بر تمایل ساکنان هنگ‌کنگ به ادامه اعتراضات نداشته است.
حذف ۲۱۰ کانال در یوتیوب
ظرف روزهای گذشته توییتر و فیسبوک اقدام به مسدود کردن صدها حساب کاربری و صفحات گروهی کرده بودند. مسئولان این شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌بودند که چین به منظور ایجاد دو دستگی در بین معترضان در هنگ‌کنگ و نشر اخبار دروغین این حساب‌ها را راه‌اندازی کرده است. افزون بر آن گفته شده بود که نیروهای وابسته به ارتش سایبری چین با بهره گرفتن از شبکه خصوصی مجازی بر آن بوده‌اند که محل فعالیت خود را پنهان کنند. اکنون مسئولان یوتیوب نیز اعلام کرده‌اند که ۲۱۰ کانال تبلیغاتی را که علیه معترضان هنگ‌کنگ فعالیت داشته، حذف کرده‌‌اند.
برچسب ها: هنگ‌ کنگ