به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب : ۱۸۵۹۷۳

جزییات ۲۳ سال حبس برای یک نویسنده طنزپرداز

گروه سیاسی: دادگاه انقلاب اسلامی تهران کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزنویس را که از حدود یک سال پیش در زندان اوین به سر می‌برد، به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.
جزییات ۲۳ سال حبس برای یک نویسنده طنزپرداز
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، کیومرث مرزبان را از بابت اتهام "ارتباط با دول متخاصم" به ۱۱ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام "توهین به مقدسات" به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به یک سال و شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام "توهین به رهبری و بنیانگذار" به ۳ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام "توهین به مسئولین" به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.
 محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع کیومرث مرزبان ضمن تایید این خبر گفته است: «احکام صادره به دلیل تعدد جرائم، به میزان یک دوم اشد مجازات به آنان اضافه شده است. با این حال به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۱ سال حبس تعزیری در ارتباط با اتهام "ارتباط با دول متخاصم" قابل اجرا خواهد بود.»

کیومرث مرزبان، ۲۶ ساله و طنزنویس در سال ۱۳۹۶ برای «دیدن مادربزرگ بیمارش» به ایران بازگشت و در زمان ورود با هیچ مشکلی مواجه نبوده است. با این حال مدتی پس از بازگشتش در تاریخ چهارم شهریور ماه از سوی ماموران امنیتی در منزلش بازداشت و روانه زندان اوین شد. ماموران بازداشت‌کننده او، علاوه بر این خانه او را تفتیش و وسایل شخصی مانند لپ تاپ، گوشی تلفن و کتاب‌های او را با خود برده بودند. پس از بازداشت مرزبان، محمدحسین آقاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، نهاد بازداشت‌کننده او را وزارت اطلاعات دولت روحانی اعلام کرد. به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، پس از رسانه‌‌ای شدن بازداشت مرزبان، وب‌سایت تندرو "پایگاه عدالت‌خواهان" به طرح برخی اتهامات علیه مرزبان پرداخت و مدعی شد کیومرث مرزبان به آمریکا برای انعقاد قراردادی با هدف "شبکه‌سازی در ایران" سفر کرده است. در حالی که یک منبع نزدیک به او در گفت‌وگویی با کمپین گفت مرزبان هرگز به آمریکا سفر نکرده است: «او پس از اینکه در سال ۸۸ از کشور خارج شده برای چند سال در کشور مالزی و برای چندین ماه نیز در کشور گرجستان زندگی کرده است. تنها جایی که کیومرث به غیر از ایران دیده، مالزی و گرجستان است و هرگز به آمریکا نرفته بود.»
 
پایگاه "عدالت‌خواهان" در گزارش یاد شده کیومرث مرزبان را "نفوذی محبوب" خوانده بود که «وظیفه اصلی»‌اش برای بازگشت به ایران «ایجاد موج‌های احساسی و سعی در انحراف مواضع سلبریتی‌های کشور با هدف التهاب‌افکنی و ایجاد شکاف اجتماعی در بدنه جامعه بوده است.»
این سایت مدعی شده بود کیومرث مرزبان تحت عنوان دایر کردن کلاس‌های هنری اقدام به ارتباط‌گیری با هنرمندان کشور کرده و از این طریق "التهاب‌افکنی" و "ایجاد شکاف اجتماعی در بدنه جامعه" می‌کرده است. با این حال یکی از دوستان مرزبان به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود: «کیومرث عاشق نویسندگی بود و طی سالهای گذشته، با اینکه خیلی جوان بود، در این زمینه خیلی رشد کرد. هیچ دلبستگی سیاسی به افراد و گروه‌های سیاسی نداشت و تنها دغدغه اصلی‌اش نوشتن و فعالیت‌های ادبی بود. برای ما شگفت‌انگیز است که او دستگیر شده است.»
برچسب ها: کیومرث مرزبان