کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عملکرد وزراء وارد کتب درسی نمی‌شود

ایسنا , 3 شهريور 1398 ساعت 16:24

گروه جامعه: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به سوالی درباره برجام و نوشتن از دکتر ظریف، وزیر امورخارجه در کتب درسی گفت: تازه از شما چنین موضوعی را می‌شنوم. قرار نیست درباره وزراء در کتاب درسی مطلبی بنویسیم و تعریف و تحلیل و انتقاد کنیم و تا کنون هم چنین رسمی وجود نداشته است.


حجت الاسلام علی ذوعلم در نشستی خبری ضمن گرامیداشت هفته دولت و شهادت شهیدان رجایی و باهنر که برای تعلیم و تربیت مطلوب کار کردند گفت: امیدواریم آموزش و پرورش همان نگاه را نسبت به تعلیم و تربیت دنبال کند و اگر امروز با کم اهتمامی‌ها و مشکلات روبروییم با تاسی به این دو شهید بزرگوار حل شود.وی در پاسخ به پرسشی درباره توجه به تربیت جنسی در مفاهیم و محتوای آموزشی گفت : در اسناد تحولی، تربیت همه جانبه را باید دنبال کنیم که یکی از عرصه های تربیت، تربیت جنسی و نحوه مواجهه با مسائل است. نگاه غرب را قبول نداریم و مبانی خودمان را در اهداف و ضوابط زندگی داریم. شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرده و طرحی در دست بررسی و تصویب است که اگر ابلاغ شود بر اساس آن ورود خواهیم کرد.ذوعلم درباره برجام و نوشتن از دکتر ظریف، وزیر امورخارجه در کتب درسی گفت: تازه از شما چنین موضوعی را می‌شنوم. قرار نیست درباره وزراء در کتاب درسی مطلبی بنویسیم و تعریف و تحلیل و انتقاد کنیم و تا کنون هم چنین رسمی وجود نداشته است.رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه به بازآرایی کلان در کلیت قواره برنامه درسی در ذیل استاد تحولی نیاز داریم گفت: مرحله همسو سازی کتب درسی را پشت سرگذاشتیم اما هنوز به جمع بندی هایی درباره کاهش یا افزایش حجم کتب درسی نرسیده‌ایم. مهم توجه به اقتضائات یادگیری است.

مشکل کمبود کاغذ برای چاپ کتب سال ۹۹ هنوز رفع نشده 
حداقل چهار ماه از زمانبندی چاپ کتب عقب هستیم
وی همچنین درباره مشکل کمبود کاغذ برای چاپ کتب درسی سال ۹۹ گفت: متاسفانه مشکل ما هنوز به طور کامل حل نشده است. البته تلاش ها در حال انجام است و امیدواریم به ثمر برسد. مکاتبات با نهادهای ذیربط انجام شده است.سعی ما این است که خللی در فرایند چاپ کتب درسی سال ۹۹ ایجاد نشود. همچنان نگران هستیم. درسی سال ۹۹ عقب هستیم. اعلام شد که ارز دولتی تامین می‌شود اما هنوز ابلاغیه‌ای به ما نرسیده است. حداکثر میزان کاغذی که بخش داخلی می توانند در اختیار ما قرار دهند ۳۰۰۰ تن است در حالی که به ۴۵ هزار تن کاغذ نیاز داریم.

نگرانی از فهم زبان فارسی در مناطق دوزبانه
ذوعلم درباره تالیف بومی و آموزش زبان مادری گفت: دانش آموزان مناطق دوزبانه در باب آموزش زبان مادری مشکلی ندارند بلکه نگران‌ هستیم مناطق دوزبانه در فهم زبان فارسی خلائی داشته باشند و دچار عقب ماندگی تحصیلی شوند؛ البته آشنایی با ادبیات بومی و منابع و مفاخر تاریخی و ادبی مناطق اقدام ارزشمندی است و اینکه مدیر دو ساعت از طرح برنامه ویژه را به آشنایی با ادبیات بومی اختصاص دهد کار خوبی است.رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره کارایی و بازنگری در تالیف کتب درسی ادامه داد: تلاش، دانش، تجربه و بازخوردهایی که دریافت می کنیم در تالیف کتب درسی اثرگذارند. طبیعی است که در مسیر اصلاح و تغییر دائمی قرار داشته باشیم.وی با بیان اینکه به جای تربیت علمی سراغ محفوظات علمی رفته‌ایم که یک خلاء جدی است که باید جهت گیری‌ها تغییر کنند، درباره توزیع کتب درسی در مناطق محروم و شکل‌گیری خیرین کتب درسی گفت: ایده شکل گیری تشکل خیرین کتب درسی وجود دارد. خیرین شاخه فنی و حرفه ای نیز از چندماه قبل در آموزش و پرورش دنبال می شود. خیرین کمک محتوایی و ارتقای کیفی را نیز باید دنبال کنیم. در کنار خیرین کالبدی می توانیم در عرصه ارتقای کیفیت، کلاس‌های رایگان و تقویتی و... نیز که اکنون به طور پراکنده انجام می شود یک سازماندهی ملی داشته باشیم.ذوعلم ادامه داد: در سیستان و بلوچستان سال‌هاست کتب درسی رایگان است. امسال هم بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه شد، البته معتقدم کمترین کاری است که برای این مناطق انجام می دهیم. باید یک تلاش ملی جهادی برای کاهش شکاف امکانات آموزشی و رشد عدالت آموزشی صورت گیرد.


کد مطلب: 186057

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/186057/عملکرد-وزراء-وارد-کتب-درسی-نمی-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir