کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ماکرون: برای گفتگو با ایران مأموریت رسمی ندارم

حضور ظریف در شهر محل برگزاری نشست سران G7

3 شهريور 1398 ساعت 17:48

گروه بین‌الملل: در حالیکه دیروز منابع رسمی در کاخ الیزه از توافق سران کشورهای عضو گروه ۷ برای ارسال پیام به ایران خبر داده بودند، رئیس جمهور فرانسه که در حاشیه نشست سران گروه هفت در منطقه «بیاریتز» در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، این گروه را یک باشگاه غیررسمی توصیف کرد و گفت این گروه به کسی مأموریت رسمی نمی‌دهد.


امانوئل ماکرون در مورد موضع اعضای گروه ۷ در مورد ایران، گفت: هیچ‌یک از اعضای گروه ۷ نمی‌خواهند ایران هرگز تسلیحات اتمی داشته باشد. ثانیا، تمام اعضای گروه ۷ به ثبات در آن منطقه متعهد هستند.
 
یک هواپیمای ایرانی در شهر محل برگزاری نشست سران جی ۷
سایت رادارباکس، که از وضعیت هواپیمایی دنیا خبر می‌دهد، اعلام کرد هواپیمای متعلق به ایران در شهر بیاریتز، محل برگزاری نشست سران هفت‌ کشور صنعتی دنیا در فرانسه فرود آمده است که به نظر می‌رسد حامل نماینده جمهوری اسلامی برای ملاقات با برخی از سران حاضر در این اجلاس می‌باشد. بی‌بی‌سی فارسی، گزارش داده این همان هواپیمایی است که در روزهای گذشته از هلسینکی به استکهلم، از استکهلم به اسلو، و از اسلو به پاریس پرواز کرده است. این مسیرها، همگی مسیرهای سفرهای اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران است.
محمدجواد ظریف وارد فرانسه شده است
یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایران به یورونیوز گفته است که این هواپیما حامل محمد جواد ظریف بوده است. خبرگزاری فرانسه نیز توضیح داده که هواپیمای مورد نظر همان هواپیمایی است که وزیر خارجه ایران در سفر چند روز گذشته خود به اروپا از آن استفاده کرده است. دقایقی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری رویترز نیز به نقل از وبسایت Flightradar24.com نوشت که این هواپیما از نوع ایرباس ای‌۳۲۱ همان هواپیمایی است که ظریف هفته گذشته از آن برای سفر میان اسلو، پایتخت نروژ و پاریس، پایتخت فرانسه استفاده کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه: ظریف به فرانسه رفت اما با هیات آمریکایی مذاکره نخواهد کرد

سخنگوى وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد: «آقای ظریف در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپا و اعضای ۱+۴ و همچنین ابتکاری که بین روسای جمهور ایران و فرانسه در جریان است ساعاتی پیش به دعوت وزیر خارجه فرانسه به شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس جی هفت رفت تا جزئیات این طرح مجدد بررسی شود. آقای ظریف پس از توقف کوتاه در شهر بیاریتز، امشب مجدد به تهران باز‌می‌گردد تا در راس هیئتی سیاسی عازم پکن شود.»

رئیس‌جمهوری آمریکا با وجود رد موافقتش با ارسال پیام سران گروه ۷ به ایران گفت که نمی‌تواند مانع گفتگوی سایرین با ایران شود. دونالد ترامپ، روز یکشنبه و در حاشیه نشست سران هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان در مواجهه با سوال خبرنگاران در مورد توافق جمعی سران گروه ۷ برای ارسال پیامی مشترک به ایران گفت که من بحث و صحبتی در این مورد نداشتم. ترامپ افزود: «ما به اقدامات خود در مورد ایران ادامه می‌دهیم و برنامه خودمان را داریم ولی من نمی‌توانم کسی را از گفتگو منع کنم، اگر کسی(ماکرون و آبه) چنین خواستی دارد می‌تواند با ابتکار فردی خود آن را عملی کند.»
 
در همین حال، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه با تلویزیون ال‌سی‌ای گفت که ما (سران گروه۷) در مورد ایران به این پیام مشترک رسیدیم که این کشور نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و از هرگونه اقدام تنش‌زا در خاورمیانه اجتناب کند.» ماکرون افزود، تمامی اعضاء بر موضع اجتناب از درگیری تفاهم داشتند، ترامپ هم به وضوح همین موضع را داشت چرا که جملگی رهبران جی۷ بر این باورند که تفرقه میان ما به تضعیف تک تک ما منجر می‌شود. رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که ما باید بر اساس پیام مشترک و مورد تفاهم ابتکار عمل در مورد ایران را با گشودن باب مذاکرات تازه با این کشور به دست بگیریم ولی این گونه نیست که من حامل پیام مشخص و رسمی سران گروه ۷ برای ایران باشم. او همچنین گفت که سران گروه ۷ انتظار دارند که در قبال اعطای امتیازاتی به ایران، این کشور فورا به تعهدات هسته‌ای پیشین خود در چارچوب برجام بازگردد. ماکرون محورهای این مذاکرات را موشک‌های بالستیک و اقدام‌های منطقه‌ای ایران اعلام کرد.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز از مذاکرات مثبت خود با رئیس جمهوری فرانسه در آستانه نشست گروه ۷ خبرداده بود ولی محورهای مدنظر ماکرون پیش از بارها از سوی مقامات ایرانی غیرقابل مذاکره اعلام شده‌اند. سرنوشت برجام، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز، جنگ سوریه و بحران یمن مسائلی هستند که ایران را به یکی از محورهای گفتگوهای سران گروه ۷ کشور صنعتی و ثروتمند جهان در جنوب غربی فرانسه بدل کرده، نشستی که از شنبه، ۲۴ ماه اوت آغاز شده و تا روز دوشنبه (فردا) در شهر بیاریتز واقع در جنوب غربی این کشور ادامه خواهد داشت.


 


کد مطلب: 186079

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/186079/حضور-ظریف-شهر-محل-برگزاری-نشست-سران-g7

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir