به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۱۸۶۱۰۵

یوز ایرانی در لوگوی فدراسیون فوتبال

گروه ورزشی: سال‌هاست هر زمان که به لوگوی فدراسیون فوتبال نگاه می‌کنیم این سوال در ذهن‌مان نقش می‌بندد که چه‌کسی این لوگو را طراحی کرده و اصلا چه‌کسی این لوگو را به‌عنوان نماد رسمی فدراسیون فوتبال کشور پذیرفته است؟ ظاهرا قرار است این لوگو تغییر کند.
یوز ایرانی در لوگوی فدراسیون فوتبال
به‌همین‌خاطر فدراسیون فوتبال ابتدای سال‌جاری برای طراحی لوگوی جدید، فراخوانی را در سایت این فدراسیون منتشر کرد. دپارتمان بازاریابی فدراسیون از کلیه اساتید، طراحان، هنرمندان حوزه گرافیک، هنرجویان و دیگر علاقه‌مندان به شرکت در این فراخوان، دعوت کرده طرح پیشنهادی خود را به این نهاد بفرستند ضمن اینکه به بهترین طرح ارسالی و انتخابی توسط فدراسیون فوتبال جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

وعده تاج محقق شد
در این زمینه، مهدی تاج ابتدای سال ۹۷ یعنی حدود یک‌سال‌ونیم پیش، یعنی قبل از حضور تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی توضیحاتی را ارائه داده بود. رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص نقش یوز ایرانی در پیراهن تیم‌ملی گفته بود: «ما نقش یوز را در قسمتی از پیراهن تیم‌ملی تعیین کردیم، اما آدیداس حاضر نبود تا این طرح روی پیراهن تیم‌ملی چاپ شود.به‌علت اینکه در بحث خنک‌کننده پیراهن تیم‌ملی این نقش به مشکل برمی‌خورد.با توجه به اینکه تیم‌ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام‌جهانی با لوگوی مشخص‌شده و مورد تایید فیفا، روانه مسابقات شد نمی‌توانستیم در این فرصت اندک تا جام‌جهانی لوگوی تیم‌ملی فوتبال ایران را تغییر دهیم و فیفا این اجازه را به فوتبال ایران نمی‌داد.اما قرار است که این تغییرات صورت بگیرد ولی بعد از جام‌جهانی. یک کارگروهی تشکیل خواهد شد و در این خصوص جلساتی را برگزار خواهد کرد. پایان قرارداد ما با آدیداس هم بعد از جام ملت‌های آسیاست و ما بعد از این رقابت‌ها می‌توانیم با اسپانسر دیگری وارد مذاکره شویم و از تولیدکنندگان ایرانی استفاده کنیم.»حالا وعده تاج محقق‌شده و قرار است بعد از رونمایی رسمی از لوگوی جدید تیم‌ملی در سری جدید لباس‌های این تیم برای دور برگشت مرحله انتخابی جام‌جهانی از لوگوی جدید استفاده شود.

تاریخچه لوگوی فدراسیون ایران
فدراسیون فوتبال ایران در سال 1920 تاسیس شد و نماد اولیه آن یک طرح کاملا گرافیکی بود. این طرح از سه عنصر ساخته شده بود. شکل کلی داخل قاب یک «ف» فارسی بود که به شکل منحنی در پایین قاب قرار گرفته که یک مضمون کاملا ایرانی است. نقطه «ف» نیز به یک F انگلیسی و یک توپ فوتبال تقسیم شده است. این قاب و تلفیق دایره و مربع یک احساس مدرن و جهانی را از این لوگو متبادر می‌کند.لوگوی فدراسیون فوتبال ایران بعد از انقلاب یک لوگوی سبک‌تر از منظر گرافیکی است. در این لوگو، فرم و قاب اصلی حفظ شده، اما عناصر گرافیکی کاملا حذف‌ شده و به‌جای آن نقش توپ فوتبال و پرچم با عناوین فارسی و انگلیسی قرار داده شده است.

کار آل‌اشپورت راحت شد
طبق شنیده‌ها در لوگوی جدید فدراسیون فوتبال از سر یوز‌پلنگ ایرانی به‌جای توپ فوتبال استفاده شده که البته این موضوع به‌نوعی کار اسپانسر جدید پوشاک این تیم را هم راحت کرده است.تا پیش از این و آن زمانی که اسپانسر آلمانی دوباره حامی مالی فدراسیون ایران شد، مقرر شده بود تا دوباره طرح یوز ایرانی روی پیراهن ملی‌پوشان طراحی و چاپ شود که درنهایت با حضور یک یوز روی لوگو، دیگر نیازی به طراحی یوز دیگری در جای دیگر این پیراهن نخواهد بود.گفتنی است پارت اول لباس‌های تیم‌ملی آماده و برای فدراسیون فوتبال از دبی ارسال شده و برای این پارت از لوگوی قبلی استفاده می‌شود؛ اما در طراحی جدید این کمپانی برای تیم‌ملی فوتبال ایران، همزمان با رونمایی رسمی از لوگوی جدید، لباس‌های دور برگشت انتخابی جام‌جهانی با شکل و شمایلی جدید از هر حیث عرضه خواهد شد.
مرجع : فرهیختگان