به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : ۱۸۶۱۸۹
ماکرون: امیدوارم روحانی به زودی با ترامپ ملاقات کند

ترامپ: اگر شرایط آماده باشد حاضر به دیدار با روحانی هستم

ترامپ: اگر شرایط آماده باشد حاضر به دیدار با روحانی هستم
گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور فرانسه ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی، همتای ایرانی وی طی هفته‌های آینده با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند و ما آماده انجام این ملاقات هستیم.
امانوئل ماکرون، گفت: «در دور روز گذشته بحث کردیم. ایران باید رفتار مسئولانه داشته باشد. هرگز نباید سلاح هسته ای داشته باشد.» امانوئل ماکرون با اشاره به سخنان امروز  حسن روحانی، ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی در هفته های آتی با دونالد ترامپ، همتاس آمریکایی خود دیدار کند. رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که نشست گروه هفت و حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در بیاریتز دستاوردی نداشته اما پیشرفت هایی از نظر «فنی» حاصل شده است. امانوئل ماکرون در ابتدای سخنان خود از رویکرد «مثبت» شرکت کنندگان در نشست گروه هفت سخن گفت. نشست سال آینده اجلاس گروه هفت در آمریکا برگزار خواهد شد.

دونالد ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما به دنبال تغییر رژیم ایران نیستیم بلکه به دنبال دستیابی به تضمینی هستیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و موشک‌های بالستیک نداشته باشد. وی در پاسخ به سئوال خبرنگار که آیا با طرح مکرون برای ملاقات با روحانی موافق است، با مکث گفت: اگر شرایط آماده باشد حاضر به گفت‌وگو با مقامات ایران از جمله حسن روحانی هستم اما در حال حاضر شرایط مهیا نیست. 2سال و نیم پیش که من سرکار آمدم وضعیت ایران با هم اکنون بسیار متفاوت بود. آنها بایستی تغییر رفتار بدهند و دست از تروریسم بردارند در غیر این صورت منتظر شدت عمل ما باشند. توافق برجام بسیار مسخره بوده است و 150 میلیارد دلار به ایران داده شد ایرانیان آدم‌های فو‌ق‌العاده‌ای هستند. وی در ادامه گفت: ایران می‌تواند کشور خوبی باشد اما این موضوع بدون سلاح هسته‌ای ممکن خواهد بود.

ترامپ افزود: من آقای روحانی را نمی‌شناسم ولی فکر می‌کنم ایران بخواهد این وضعیت بهبود پیدا کند. وضعیت اقتصادی بسیار بدی دارند و تحریم‌ها کاملا کارساز بوده. فکر می‌کنم شانس بزرگی برای توافق وجود دارد. در حین مذاکرات آتی، دولت‌های جهان قصد دارند به ایران کانالی اعتباری، و نه پول نقد، پیشنهاد دهند که این کانال توسط نفت ایران پشتیبانی می‌شود. ترامپ در ادامه با اشاره به این موضوع که مردم ایران، مردم بزرگی هستند مدعی شد که نمی‌خواهد شاهد سختی کشیدن آنها به دلیل تحریم‌ها باشد. وی اضافه کرد که با این موضوع موافق نیست که به ایران غرامت پرداخت شود و آمریکا به آنها پرداختی انجام نخواهد داد. ترامپ در ادامه گفت که کشورهای متعددی به ایران یک خط اعتباری خواهند داد تا امور خود را اداره کند.

ترامپ اضافه کرد: وضعیت اقتصادی ایران بسیار بد بوده و تحریم‌ها کارساز بوده‌اند و شانس زیادی برای توافق با ایران وجود دارد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ای‌بی‌سی نیوز درباره احتمال دیدار با رئیس جمهور ایران گفت فکر می‌کنم که وی خواستار دیدار باشد. من فکر می‌کنم که آنها خواستار آن هستند که اوضاع هموار شود. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با تاکید بر اینکه چینی‌ها به دنبال توافق با آمریکا بر سر مسائل تجاری هستند، مدعی شد که ممکن است سال آینده، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را به اجلاس گروه 7 دعوت کند. ترامپ در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود به جنگ تجاری میان آمریکا و چین اشاره کرد و گفت که چین هیچ گزینه‌های برای مقابله با فشارهای آمریکا در اختیار ندارد.