به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۸۶۲۴۳

بدرقه داریوش اسدزاده به آرامگاه ابدی

گروه فرهنگ و هنر: مراسم تشییع پیکر مرحوم داریوش اسدزاده در خانه هنرمندان ایران در حالی برگزار شد که علی دهکردی بازیگر سینما گفت: رفتن‌ او فقط رفتن‌ یک انسان نیست، رفتن او رفتن‌ یک گنجینه است، کسی‌ که در شکل‌گیری تئاتر حرفه ای نقش داشته است.
بدرقه داریوش اسدزاده به آرامگاه ابدی
صبح سه شنبه پنجم شهریورماه جمعی از هنرمندان مقابل خانه هنرمندان ایران گردهم آمدند تا پیکر مرحوم اسدزاده را به سمت خانه ابدی بدرقه کنند.در این مراسم اصغر همت هنرمند عرصه تئاتر در ابتدا خاطراتی را از این بازیگر بیان کرد و اینکه او همیشه در برنامه‌ها و مراسمی‌ که برای هنرمندان برگزار می‌شد شرکت می‌کرد، اما از چند وقت اخیر دیگر حال و احوال خوشی نداشت.علی دهکردی هم به نمایندگی از خانه سینما گفت: ما بزرگ خانواده خود را از دست داده‌ایم ‌و رفتن‌ او فقط رفتن‌ یک انسان نیست، رفتن او رفتن‌ یک گنجینه است، کسی‌ که در شکل‌گیری تئاتر حرفه ای نقش داشته است.وی تاکید کرد: هنرمند مُردنی نیست و نام او همیشه باقی می‌ماند.همت که اجرای مراسم را برعهده داشت در ادامه اعلام کرد که داریوش اسدزاده کتابخانه خود را به خانه تئاتر اهدا کرده است.در بخشی دیگر از این مراسم، ایرج راد با اشاره به اینکه با رفتن داریوش اسدزاده بخشی از تاریخ شفاهی هنر ایران را ازدست داده‌ایم، گفت: او با بزرگان فراوانی مثل عبدالحسین نوشین و سیدعلی نصر کار کرد و خاطرات زیادی از او مکتوب شده که در کنار هزار و ۸۱ کتاب به خانه تئاتر اهدا شده است و خانه تئاتر با دل و جان از آنها حمایت می‌کند.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر گفت: هرگز نشنیدم داریوش اسدزاده درباره خصلت بدی در همکاران و هنرمندان دیگر سخن بگوید و همیشه به نیکی از دیگران صحبت می‌کرد. او آشنایی کامل با هنر بازیگری در ایران و خارج از کشور داشت.‌او افزود: اسدزاده شاخ شمشادی بود که من هرگز او را در قامت پیرمرد ندیدم‌ و رفتن هنرمندانی مثل او بی بازگشت است و امیدوارم برای جوان‌ترها الگویی باشد. اعتبار او اعتبار ما و اعتبار هنرهای نمایشی این مملکت است. در ادامه‌ و پس از اینکه به علاقه داریوش‌ اسدزاده به موسیقی اشاره شد، سالار عقیلی دقایقی با همراهی ساز فلوت آواز خواند.‌فرزند این هنرمند در پایان گفت: او دوست داشت ‌یک قرن زندگی کند و تقریبا به این آرزو دست یافت اما مهمتر این است که ببینیم در این قرن چطور زندگی کرد و باید تبریک گفت به کسانی که در دل او جا داشتند و از او بهره بردند و باید متاسف باشند کسانی که قدر او را ندانستند.در این مراسم اعلام شد که پنجشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ مراسم یادبود و ختم مرحوم اسدزاده در مسجد نور برگزار خواهد شد و سپس حجت‌الاسلام دعایی نماز میت را بر پیکر این هنرمند ‌برای خاکسپاری ‌در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) خواند.‌

محمد جواد حق‌شناس، همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری، محمد احسانی،فاطمه معتمدآریا، داریوش فرهنگ، شهرام گیل آبادی،حسین مسافرآستانه، اکبر رحمتی و حجت‌الاسلام دعایی، مهدی میامی، محمد متوسلانی،کامران ملکی، پیمان شریعتی، مهدی شفیعی، خسرو احمدی، حبیب دهقان نسب و... از جمله حاضران این برنامه بودند.داریوش اسدزاده، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، متولد یکم آذرماه ۱۳۰۲ در کرمانشاه بود. او در ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و سال‌ها در مقام بازیگر، نویسنده و کارگردان در تئاتر تهران(نصر) فعالیت کرد. در دهه ۴۰ و ۵۰ در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد. او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۵ پس از ۱۰ سال اقامت در آمریکا بازگشت و در دو سریال «سمندون» و «خانه سبز» و فیلم‌های سینمایی زیادی مثل «دو نیمه سیب»، «همسر»، «قلاده‌های طلا»، «یتیم‌خانه ایران»، «زمان از دست‌رفته» و «بوی کافور عطر یاس» بازی کرده است. آخرین فیلم او هم «حکایت دریا» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا بوده است. وی یکشنبه سوم شهریور در سن ۹۶ سالگی در خانه خود درگذشت.
مرجع : ایسنا