به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ساعت ۱۹:۳۸
کد مطلب : ۱۸۶۳۳
توسط رئیس کمیسیون انتخابات

اعلام نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان

گروه بين‌الملل: رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که از مجموع کسانی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند، صلاحیت ده نفر از سوی این کمیسیون تائید شده است.
اعلام نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان
يوسف نورستانی در یک کنفرانس خبری گفت صلاحیت افراد (نامزدان) براساس قانون انتخابات افغانستان بررسی شده و علاوه بر آن در مورد تابعیت افراد از وزارت امور خارجه افغانستان اطلاعات لازم را بدست آوردیم." رئیس کمیسیون انتخابات، افغانستان افزود کسانی که صلاحیت شان تائید نشده می توانند با مراجعه به کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی، مساله را پیگیری کنند. کسانی که در فهرست ابتدایی تائید شده اند به این شرح اند:

عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی و نماینده پیشین مجلس.
اشرف غنی احمدزی، مسئول پیشین برنامه انتقال مسئولیت ها از ناتو به نیروهای افغان.
عبدالله عبدالله، وزیر خارجه اسبق و رهبر ائتلاف ملی.
عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع پیشین.
هدایت امین ارسلا، مشاور ارشد پیشین حامد کرزی.
زلمی رسول،وزیر پیشین خارجه
قطب الدین هلال، رئیس پیشین کمیته سیاسی حزب اسلامی به رهبری گلبدالدین حکمتیار.
قیوم کرزی، برادر حامد کرزی
گل آقا شیرزوی والی پیشین ننگرهار
و سردار نادر نعیم، نوه برادر سردار داوود خان.


بر اساس این فهرست، شانزده تن از کسانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، از فهرست نهایی حذف شدند. این فهرست قرار بود روز شنبه اعلام شود اما کمیسیون مستقل انتخابات در پایان روز شنبه اعلام کرد که برای اعلام فهرست ابتدایی نامزدان آماده نیست. نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت: آنها از وزارت خارجه افغانستان در مورد تابعیت کسانی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند، معلومات خواسته بودند وزارت خارجه این معلومات را دیرهنگام در اختیار آنها قرار داده است.

بر اساس قانون اساسی افغانستان کسی که تابعیت دوگانه داشته باشد، نمی تواند خود را بعنوان رئیس جمهوری یا معاون او نامزد کند. بر اساس قانون افغانستان، پس از اعلام فهرست ابتدایی، نوبت به بررسی کمیسیون شکایات می‌رسد و اگر کسی علیه یکی از نامزدان و یا معاونان او شکایت داشته باشد، توسط این کمیسیون بررسی می‌شود. پس از پایان این بررسی ها، فهرست نهایی نامزدان منتشر و زمان دوماهه مبارزات انتخاباتی رسما آغاز می‌شود.

۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۱۹:۵۶
معلومه دیگه حامد کرزی دوباره میشه (152201)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۲۰:۲۶
نه گلم .سیستم جهانی سیاست اینبار هم به افغانستان مثل ایران یه حالی میده البته موقتیه 6 یا 8 سال .بعدش دوباره در ایران احمدی نژاد میاد و اونجا حامد کرزای.به این میگن سیستم سیاست جهانی شل کن سفت کن. (152220)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۲۰:۵۰
تایید صلاحیت نمی شه بابا. (152244)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۲۱:۳۵
قيوم كرزي نه حامد كرزي (152264)
saeed
United States
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۲۳:۱۸
عبدالله خوبه اگه بذارن (152305)