کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهزاد نبوی اصلاح‌طلبی را بازتعریف كرد: فقط شرکت بی قید و شرط در انتخابات!

6 شهريور 1398 ساعت 15:08


گروه سیاسی: بهزاد نبوی (فعال سیاسی) در پاسخ به واكنش‌ها به سفارش خاتمی به حضور قطعی در انتخابات آتی در اظهاراتی متفاوت با مواضع سیاسی گذشته خود گفت: بنظر من صحبت آقای خاتمی حداقل مطلبی بود که می‌توانست در مورد انتخابات بگوید. مواضع من که خیلی صریح‌تر از ایشان، حضور بی قید و شرط در انتخابات را مشخص می‌کرد و اگر بخواهد به ایشان این انتقادات وارد شود، انتقادات به من به مراتب بیشتر خواهد بود. من گفته‌ام انتخابات پرشور باشد و ما بی‌قید و شرط در انتخابات شرکت کنیم!
نبوی در گفتگو با انصاف‌نیور ادامه داد: البته، اولا انتقادات عمدتا از سوی اصلاح طلبان و ثانیا اکثر انتقادات بخاطر نشناختن مشی اصلاح طلبی است. شرایط خیلی بدتر از امروز بود و ما در انتخابات دور دهم شرکت کردیم؛ اصلاح‌طلب‌ها با آگهی اینترنتی و درخواست داوطلب، لیست تهران‌ را بستند. آقای خاتمی چیزی نگفت که قابل انتقاد باشد. حتی از نظر من به شکلی مطلب را مطرح کردند، که اندکی هم روی شرکت مردم اثر منفی می‌گذارد. ایشان گفته‌اند که مردم باید فداکاری و در انتخابات شرکت کنند. به نظر من مردم باید برای تعیین سرنوشت خودشان در انتخابات شرکت کنند. من معتقدم حضور مردم در انتخابات فداکاری و روی مین رفتن نیست! مردم باید در انتخابات شرکت کنند تا حداقل وضع کشور بدتر و بحرانی‌تر نشود.
مشکل دوم که اشاره کردم این است که بسیاری از ما نمی‌دانیم اصلاح طلبی یعنی چه؟! به اعتقاد من تنها راه تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب با حفظ چارچوب نظام را مشی اصلاح طلبانه یا حرکت اصلاح طلبانه می‌گویند. حرکت اصلاحی حرکتی است قانونی، مسالمت آمیز و تدریجی و تنها ابزار قابل تصور حرکت اصلاحی برای تغییر قانونی و مسالمت آمیز وضع موجود به وضع مطلوب، صندوق رای است.
بنابراین راهبرد همیشگی اصلاح طلبان باید حضور پای صندوق رای و شرکت در انتخابات باشد؛ مگر اینکه به‌طور کلی سیاست‌ورزی ناممکن شود. فرض کنید تمام اصلاح طلبان را بازداشت کنند –نه مثل ۸۸ که برخی را بازداشت کردند و برخی آزاد بودند– یا اینکه همه‌ گروه‌های اصلاح طلب را منحله و غیرقانونی اعلام کنند –بازهم نه مثل ۸۸ که بخشی از آنها امکان فعالیت داشتند- و بالاخره اینکه اختناقی وجود داشته باشد که شما جرئت نکنید لیست بدهید. فقط در چنین شرایطی است که ما ناچار به عدم شرکت در انتخابات هستیم.
ضمنا تقاضای من از اصلاح طلبان این است که حضور در انتخابات را با رای مردم پیوند نزنند. یعنی وقتی احساس می‌کنند که مردم پای صندوق نمی‌آیند و ما رای نمی‌آوریم برای عدم شرکت در انتخابات به عذر و بهانه متوسل نشوند. این دو بهم ربطی ندارند، یعنی چه رای بیاوریم و چه رای نیاوریم براساس مشی اصلاح طلبانه اگر موانع پیش گفته وجود نداشته باشد ما مجبوریم و لازم است در انتخابات شرکت کنیم.»

گفتنی اینكه، بهزاد نبوی كه قبلا یكی از فعالان رادیكال طیف اصلاح‌طلب محسوب می‌شد طی یكی دو ساله اخیر به ویژه پس از اعتراضات دی ماه 96 مواضعی كاملا متفاوت درباره مسائل سیاسی كشور اتخاذ نموده بنحویكه برخی فعالان سیاسی، مواضع جدید او را با مواضع جناح راست «اصولگرا» كاملا منطبق و همسو می‌دانند و تنها دغدغه او حضور تعدادی از افراد طیف اصلاح‌طلب در مجلس و قوه مقننه است بدون اینكه میزان تاثیرگذاری آنها در اصلاح امور جامعه مشخص باشد.


کد مطلب: 186338

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/186338/بهزاد-نبوی-اصلاح-طلبی-بازتعریف-كرد-فقط-شرکت-بی-قید-شرط-انتخابات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir