به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۸ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۱۸۶۴۸۹

ادعای انفجار یک موشک در مرکز فضایی ایران

گروه فناوری: رسانه‌های غربی مدعی شدند که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، موشکی در یک مرکز فضایی در ایران که قرار بوده یک ماهواره را پرتاب کند بر سکوی پرتاب منفجر شده است.
ادعای انفجار یک موشک در مرکز فضایی ایران
انفجار موشک ماهواره‌ای که  پنج‌شنبه ۲۹ اوت (۷ شهریور) بر سکوی پرتاب منفجر شده است با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پرتاب این موشک ماهواره‌ای همواره مورد انتقاد آمریکا بوده است. به نظر می‌رسد که این سومین بار تنها در عرض یک سال است که ایران قصد  پرتاب ماهواره داشته اما تلاشش شکست خورده است. رسانه‌ها و مقامات دولتی در ایران رویداد انفجار در مرکز فضایی امام خمینی سمنان را تایید نکرده‌اند اما وزیر فناوری و ارتباطات گفته است ماهواره ناهید سالم است و در آزمایشگاه قرار دارد. تصاویر ماهواره‌ای شرکت آمریکایی "Planet Labs Inc" ابری از دود سیاه را نشان داده‌اند که بر فراز سکوی پرتاب بوده و همچنین بقایای سوخته یک موشک در محل پرتاب قابل مشاهده بوده است. در روزهای گذشته تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دادند که مقامات در حال رنگ کردن سکوی پرتاب به رنگ آبی هستند. اما پنج‌شنبه صبح نیمی از آن رگ سوخته و محو شده بود. دیوید اشمرلر، از پژوهشگران موسسه مطالعات بین‌المللی میدل‌بری، در این باره گفت: «هر اتفاق که آنجا افتاده باشد، ترکیده و شما دارید به بقایای آنچه زمانی آنجا بود نگاه می‌کنید.»

شمرلر به آسوشیتدپرس گفت که تصاویر مرکز فضایی نشان می‌دهد که موشک یا موقع پرتاب منفجر شده یا کمی پس از اینکه از سکو بلند شده دوباره روی سکو افتاده است. به نظر می‌رسد که سپس سعی شده که آتش را با آب خاموش کنند. رادیوی آمریکایی ان‌پی‌ار نخست گزارش داده بود که تصاویر ماهواره‌ای حاکی از پرتاب موشکی نافرجامی در مرکز فضایی‌ای در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران هستند. در تیرماه سال جاری محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که تهران قصد دارد در سال جاری سه فروند موشک دیگر پرتاب کند که دو موشک آن برای ماهواره کاوشگر و کسب اطلاعات است و دیگری برای ارتباطات.