به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۱۸۶۵۴۰
واکنش ترامپ به آزمایش موشکی ایران

امیدوارم ایرانی‌ها متوجه شوند چه اتفاقی افتاد!

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیامی در توئیتر اعلام کرد ایالات متحده هیچ نقشی در حادثه انفجار موشک ایران نداشته و ابراز امیدواری کرد که جزئیات این حادثه روشن شود.
امیدوارم ایرانی‌ها متوجه شوند چه اتفاقی افتاد!
دونالد ترامپ در این توئیت نوشت: «ایالات متحده آمریکا هیچ نقشی در حادثه فاجعه‌بار روی داده در جریان مراحل نهایی آماده‌سازی شلیک پرتابگر سفیر در سایت پرتاب شماره یک سمنان در ایران نداشته است. بهترین آرزوها را برای ایران دارم و برایشان در شناسایی جزئیات اتفاق روی‌داده در سایت شماره یک آرزوی موفقیت می‌کنم.»

روز پنجشنبه هفتم شهریور ماه گزارش شد یک آزمایش موشکی ایران با شکست روبرو شده است. این تصاویر که از فراز محلی موسوم به مرکز تحقیقات فضایی امام خمینی گرفته شده، نشان می‌دهد ستونی از دود از سکوی پرتاب به هوا برخاسته است. دِیو شمرلر، کارشناس انستیتوی مطالعات بین‌المللی میدلبری، به شبکه رادیویی ان‌پی‌آر گفت که به احتمال زیاد یک دستگاه حامل موشک پرتابگر، روی سکو منفجر شده است. این سومین باری است که ایران موشک پرتابگر فضا را آزمایش کرده و با شکست روبرو می‌شود. در روز حادثه خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی که نامش را ذکر نکرده است، انفجار در سکوی پرتاپ موشک در پایگاه فضایی امام خمینی در جنوب سمنان را تایید کرده و گفته بود: «این موضوع به‌دلیل مسائل فنی بوده و انفجار رخ داده است اما دانشمندان جوان ما در تلاش برای برطرف کردن مشکل هستند.»از مشخصات دقیق این موشک و یا حادثه خبری منتشر نشده است.

به گزارش ان‌پی‌آر، موشک‌های پرتابگر ایران با نام سفیر، برای انتقال ماهواره‌های کوچک به فضا طراحی شده است. برنامه موشکی جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر با اعتراض بسیاری از کشورها انجام شده است.تا زمستان سال ۱۳۹۶ که آمریکا موضوع آزمایش های موشکی بالیستیک ایران را در شورای امنیت مطرح کرد، سپاه پاسداران این آزمایش‌ها را به طور مداوم انجام می‌داد. ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آنها به زبان‌های مختلف، از جمله عبری، شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود. جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر همچنین برای پرتاب ماهواره به فضا با استفاده از موشک تلاش کرده است. مقام‌های ایالات متحده بارها اعلام کرده‌اند که آزمایش‌های موشکی ایران خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان مل متحد است.

محمدجواد آذری جهرمی، ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران درباره تصاویر «انفجار» در سکوی پرتاب ماهواره در پایگاه فضایی سمنان، گفت: «ما اطلاع دقیقی ازآنچه در سمنان اتفاق افتاده نداریم و بهتر است در این زمینه دوستان ما در وزارت دفاع توضیح دهند.» وی در عین حال افزود: «اما آنچه به ما مربوط است ماهواره ناهید اینجاست و در رابطه با آزمایش در مدار قرار دادن این ماهواره هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

ذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که امروز شنبه، ۹ شهریور با برخی از خبرنگاران به پژوهشگاه فضایی ایران رفته بود، در پاسخ به سؤالی درباره توییت شب قبل دونالد ترامپ گفت: «در رابطه با اظهارنظر آمریکایی ها درباره پایگاه سمنان فکر می کنم مناسب تر باشد که وزیر دفاع که حوزه مسئولیت ایشان است اظهارنظر کنند.» آذری جهرمی در عین حال افزود: «ماهواره ناهید آماده است. آزمایش‌های نهایی روی آن انجام شده است. هر زمان وزارت دفاع به ما اعلام کند که آمادگی تحویل گرفتن ماهواره را دارد، تحویلش می‌دهیم.»