به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۸۶۶۱۲

واکنش‌ها به فیلم«جوکر»؛شاهکار،تاریک و پیچیده

گروه فرهنگ و هنر: ساعاتی پیش فیلم جدید Joker با هنرنمایی واکین فینیکس در بینال ونیز به نمایش درآمد و چنان محسور‌کننده ظاهر شد که همه را به شگفتی وا داشت.
واکنش‌ها به فیلم«جوکر»؛شاهکار،تاریک و پیچیده
این فیلم به کارگردانی تاد فیلیپس، شخصیت مشهور و پرطرفدار جوکر را به دهه ۸۰ میلادی می‌برد، جایی که کمدینِ شکست‌خورده، آرتور فلِک آرام آرام به یکی از هراس برانگیزترین افسانه‌های تاریخ بدل می‌شود.خیلی از طرفداران و اهالی سینما پیش از این هم جذب Joker شده بودند. تریلرهای مختلف فیلم حاکی از آن بود که دنیای دی‌سی قصد ایجاد یک رنسانس و بازگشت اساسی را دارد. نام واکین فینیکس هم که به خودی خود می‌توانست فیلم مذکور را به عنوانی مورد انتظار تبدیل کند. نهایتا این شد که پس از نمایشِ بینال ونیز، فهمیدیم آن نمایش‌های اولیه و زمینه‌سازی‌ها صرفا یک سری تبلیغات توخالی برای جلب مخاطب نبودند. منتقدان و افرادی که برای اولین بار به تماشای فیلم پرداختند، در توصیف آن از واژه‌هایی چون «حیرت‌انگیز»، «بی‌نظیر»، «تاریک» و «پیچیده» استفاده کرد‌ه‌اند.

حال بیایید نگاهی به چند نمونه‌ از واکنش‌ها چه از سوی منتقدان و چه مخاطبان داشته باشیم.
باورم نمی‌شود Joker بتواند تا این حد خوب باشد. این فیلم یک شاهکار است. جذاب، تاریک، ستودنی و پر از خشم! واکین فینیکس هم یک اعجوبه به تمام معناست و در تک‌تک صحنه‌ها می‌درخشد.در این فیلم هم «پیش از جوکر» و هم «پس از جوکر» روایت می‌شود. واقعا نمی‌دانم که آیا دنیا برای چنین فیلمی آماده است یا خیر. دیوانه‌کننده است. نمی‌توانید تصور کنید Joker چقد فوق‌العاده است. نمی‌توانید.این دست از واکنش‌ها، تنها چیزی است که درباره فیلم جدید Joker در سطح فضای مجازی پیدا خواهید کرد. واقعا نمی‌دانیم واکین فینیکس و تاد فیلیپس با مخاطبان چه کرده‌اند؛ گویی هر کس این اثر را تماشا کرده، به نوعی هیپنوتیزم شده است و هیچ کاری نمی‌تواند بکند جز تعریف از جوکر.چندی پیش کارگردان هنری Joker آقای کامرون بیلی فیلم را «ستودنی و مهیب» خوانده بود و حال به‌نظر می‌رسد که آنچنان هم بی‌راه نگفته است. این عنوان یک روایت کاملا متفاوت و جدید نسبت به کتاب‌های کمیک است و شاید پس از این بتواند جای کتاب‌ها را گرفته و مرجعی برای فیلم‌های آینده دی‌سی باشد. بیلی صحبت‌های خود را اینگونه کامل کرده بود:

فیلم جوکر بر اساس داستان‌های پیشین ساخته نشده، اما بدانید که برخی از برترین هنرپیشگان حال حاضر در هالیوود، یعنی واکین فینیکس و رابرت دنیرو در آن حضور دارند. در این فیلم رویکردی به‌شدت متفاوت و ویژه اتخاذ شده و شاید بتوان گفت زمین تا آسمان با فیلم‌های دیگرِ دی‌سی فرق دارد.جوکر ما در دهه ۷۰/۸۰ میلادی روایت می‌شود و فضای تاریک آن به خوبی با عناصر زمانیِ آن دوران ترکیب شده است. در این فیلم حتی اشاره‌های بسیاری به سبک فیلم‌سازی مارتین اسکورسیزی افسانه‌ای وجود دارد و به عقیده بنده یکی از دستاوردهای مهم سینمایی محسوب می‌گردد. کار این اثر در ظاهر کاملا عامه‌پسند است و از سوی دیگر به شدت بلندپروازانه عمل می‌کند. اینگونه است که هم مخاطبان عمومی و هم متخصصان سینمایی به ستایش آن می‌پردازند.به هرحال واکنش‌های باورنکردنی‌ای نسبت به فیلم Joker و نمایش واکین فینیکس وجود دارد و بعید نیست این بازیگر خیز بلندی برای دریافت اسکار برداشته باشد. بدون شک مخاطبان بسیاری وجود دارند که مانند شخص بنده برای تماشای جوکر لحظه‌شماری می‌کنند. عنوان تحسین‌شده Joker روز چهارم اکتبر (مصادف با ۱۲ مهر) به صورت جهانی اکران خواهد شد.
مرجع : ویجیاتو
برچسب ها: جوکر