به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۸۶۶۴۳

اردوغان:، منطقه امن ایجاد نشود حمله می‌كنیم

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد این کشور برای کسب کنترل منطقهٔ امن در شمال‌ شرقی سوریه زمان زیادی ندارد و اگر این امر در هفته‌های پیشِ رو محقق نشود این کشور ناگزیر از انجام عملیاتی در این منطقه خواهد بود.
اردوغان:، منطقه امن ایجاد نشود حمله می‌كنیم
رجب طیب اردوغان، طی سخنانی در استانبول اعلام کرد:‌ «زمان و حوصلهٔ‌ زیادی برای منطقهٔ امن نداریم، اگر سربازان ما، در چند هفته، کنترل این منطقه را شروع نکنند، گزینه‌ای جز اجرای نقشه‌های عملیاتی خودمان باقی نمی‌ماند.» اجرای طرح منطقهٔ امن در شمال شرقی سوریه موضوع توافق آنکارا و واشنگتن بوده است و ترکیه بارها گفته است که هیچ گونه تاخیری در اجرای توافق با آمریکا را تحمل نمی‌کند و هشدار داده است که این کشور در صورت لزوم به سمت مرزهای خود می‌رود تا نوار مرزی را از شبه‌نظامیان کرد سوری یگان‌های مدافع خلق پاکسازی کند.
 
ترکیه ایجاد این منطقه امن را زمینه‌ساز بازگشت رانده‌شدگان سوری به خانهٔ خود توصیف می‌کند حال‌آنکه به گفته‌ٔ تحلیل‌گران ایالات متحده بر آن است که با این طرح از حملهٔ ترکیه به این مناطق سوریه پیشگیری کند. دولت بشار اسد، سه هفته پیش ارائه طرح ایجاد منطقه امن در خاک این کشور را به شدت محکوم کرده و اعلام نمود که این کار «تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه» و «نقض حقوق بین‌الملل» است.

ین در حالی است که منطقهٔ ادلب روز شنبه، برای دومین بار در ماه جاری میلادی شاهد فروکش کردن حملات هوایی بود. این دومین آتش‌بس موفق در ادلیب است، تنها بخشی از خاک سوریه که پس از قریب هشت سال جنگ هنوز در کنترل شورشیان است. گروه تحریرالشام که از ادغام چند گروه از جمله جبهه النصره سابق به وجود آمده، از ابتدای سال جاری سلطه خود بر استان ادلب را تقویت کرده است. با این حال «ارتش آزاد سوریه» که مورد حمایت ترکیه قرار دارد همچنان در این استان سوریه حضور دارد.