به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۸۶۸۱۲

محمد مهاجری:اصلاح‌طلبان به امید معجزه نباشند

گروه سیاسی: فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر راه دیپلماسی جدیدی باز شود به نفع اصلاح طلبان در انتخابات مجلس خواهد بود، اما آن‌ها منتظر معجزه نباشند.
محمد مهاجری:اصلاح‌طلبان به امید معجزه نباشند
 کمتر از 5 ماه دیگر ثبت نامه نامزدها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع می شود اما آن طور که انتظار می رود فضای سیاسی کشور رقابتی نیست.اصولگرایان مشغول نهایی کردن کمپین انتخاباتی هستند و اصلاح طلبان هم مردد بین آمدن یا نیامدن. حتی می توان گفت رقابت های درون اردوگاهی بیشتر در فضای رسانه ای خبرساز هستند تا کری خوانی های بین اردوگاهی.محمد مهاجری فعال اصولگرا معتقد است «در آماده سازی کمپین انتخاباتی اصلاح طلبان از اصولگرایان جلوترند اما این اصولگرایان هستند که در نهایت دوسوم کرسی های مجلس آینده را به دست می آورند».مشروح گفتگوی محمد مهاجری را در ادامه بخوانید.

سردی در فضای سیاسی نمی‌بینم
به نظر شما چرا برعکس ادوار گذشته انتخابات مجلس، یک کرخی و سردی را در دو جریان سیاسی کشور شاهد هستیم؟ علت این تردیدها را چه می دانید؟
اتفاقا فضا را نه تنها کِرِخ و سرد نمی بینم بلکه هر دو جریان فعال هستند. با توجه به 5 ماه مانده تا زمان انتخابات، بحث های درون گروهی و آماده سازی افکارعمومی خیلی کمتر از ادوار قبل نیست. نباید انتظار داشت که امروز کنشگری دو جریان همانند شب انتخابات باشد.

اصولگراها در آماده سازی افکارعموم قدری عقب تر از اصلاح طلبان هستند
در آماده سازی افکارعمومی اصلاح طلبان جلوتر هستند یا اصولگراها؟
به نظرم اصولگراها کارهای درون تشکیلاتی خود را انجام می دهند و فعالیت انتخاباتی شان خیلی بروز و ظهور بیرونی ندارد؛ آنها در مقطع کنونی رویکرد تخریب دولت را دنبال می کنند. اصلاح طلبان هم بیشتر روی حل اختلافات داخلی شان همچون تعریف نقش برای شورای عالی سیاستگذاری، سطح کنشگری افراد و سهم گروه ها متمرکز هستند. در مجموع شاید کار اصولگراها قدری عقب تر از اصلاح طلبان باشد.اصلاح طلبان به وحدت نمی رسند و اصولگراها با خیال راحت وزن کشی می کنند

به نظر شما اصولگراها در نهایت حول کدام محور جمع خواهند شد، جامعه روحانیت یا شورای وحدت؟
هیچ کدام. از آنجا که اصلاح طلبان به وحدت نمی رسند اصولگراها نیز با خیال راحت دنبال وزن کشی می روند و به احتمال زیاد به لیست واحد نمی رسند.

با توجه به اینکه معتقدید اصولگرایان و اصلاح طلبان به لحاظ درون اردوگاهی به وحدت نمی رسند، انتخابات آینده چند قطبی می شود؟
کاملا انتخابات بین اصولگرایان و اصلاح طلبان دو قطبی خواهد بود. هرچند شاید برخی افراد مستقل در شهرهای کوچک با تکیه به طرح مطالبات بومی و محلی و قومی ظهور و بروزهایی داشته باشند اما هرگز خط سوم در کشور ما پا نگرفته است و در این انتخابات هم شکل نخواهد گرفت.

اعتدال و توسعه به تنهایی شانس بالایی در انتخابات داشته باشد
با توجه به شکاف هایی که درون اردوگاهی که بین اصولگرایان و اصلاح طلبان وجود دارد، حزب اعتدال و توسعه نمی تواند یک فهرست میانه ای ارائه دهد؟
فکر نمی کنم اعتدال و توسعه به تنهایی شانس بالایی در انتخابات داشته باشد. آنها مجبور به ائتلاف یا دادن لیست مشترک با سایر احزاب هستند.

اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس دهم با اصلاح طلبان وارد ائتلاف شد، در انتخابات آینده به ائتلاف با اصولگرایان گرایش نشان می دهد یا دوباره اصلاح طلبان را برای ائتلاف انتخاب می کند؟
خود حزب اعتدال و توسعه خیلی یک دست نیست درون این حزب گرایش هایی به اصلاح طلبی و اصولگرایی وجود دارد. به نظرم اعتدال و توسعه اگر هم بخواهد لیست مستقل دهد طوری اقدام می کند که بتواند وجاهت خودش را بین هر دو جریان سیاسی کشور حفظ کند اما در مجموع به سمت اصولگراهای معتدل متمایل خواهد شد.

با توجه به اینکه گفتید هیچ کدام از دو جریان سیاسی روی ارائه فهرست واحد به اجماع نمی رسند، کدام فهرست در این دو جناح، فهرست اصلی خواهد بود؟
فکر می کنم مجموع ائتلاف کارگزاران با حزب اعتدال و توسعه و برخی احزاب کوچک اصلاح طلب روی ارائه یک فهرست مشترک توافق کنند. البته اصلاح طلبان به دلیل موضوع تأیید صلاحیت نامزدها شاید نتوانند تا روزهای آخر به جمع بندی مشخصی برسند که چگونه لیستی ببندند. در بین اصولگراها خیلی دورنمای روشنی ندارم. به نظر می آید جبهه پایداری و ایثارگران شاید به لیست واحدی برسند. البته اصولگرایان در این دوره دنبال آن هستند که اگر به یک فهرست واحد نرسیدند و 5 لیست خروجی آن جریان بود دوسوم این لیست ها با هم مشترک باشد که این یک گام رو به جلو است.

به نظر شما اصلاح طلبان آقای عارف را از لیدر خود در انتخابات مجلس کنار می گذارند؟
هرچند در این حوزه اصلاح طلبان به لحاظ محوریت نسبی آقای خاتمی یک پله جلوتر از اصولگرا هستند اما جریان اصلاح طلب هم مثل جریان اصولگرا هیچ لیدری ندارد.

کدام گروه شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات مجلس دارد؟
معتقدم در جریان اصولگرا تندروهایی مثل جبهه پایداری گفتمان غالب خواهند بود و حتی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم به خاطر آنکه بتوانند در انتخابات شلوغ کنند و فضا را به دست بگیرند مقهور جوی خواهند شد که پایداری ها راه خواهند انداخت.

کدام جناح اکثریت مجلس را می گیرد؟
از آنجا که در نوع تأیید صلاحیت نامزدها اتفاق خاصی نمی افتد و اصلاح طلبان چهره های اصلی خود را در صحنه رقابت نخواهند داشت و مشارکت عمومی هم بیشتر از 55 درصد نمی شود، اصلاح طلبان به دلیل کارنامه ناموفق فراکسیون امید دست پایین را خواهند داشت و نصاب دوسوم-یک سوم به نفع اصولگراها رقم می خورد.

اگر در عرصه سیاست خارجی با میانجی گری فرانسه تغییر و تحولی رخ دهد و راه دیپلماسی جدیدی باز شود، معادلات انتخابات اسفندماه تغییر می کند؟
باید این اتفاق بزرگتر و جدی تر از برجام باشد، اگر این اتفاق بیفتد به نفع اصلاح طلبان می شود چون می توانند سرمایه اجتماعی شان را پای صندوق رأی بیاورند. در غیر این صورت سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان در این دوره خیلی راحت پای صندوق رأی نمی آید.

به نظر شما این احتمال وجود دارد که ترامپ و روحانی در نیویورک با هم دست بدهند؟
بعید می دانم.

پالسی که فرانسه برای خرید نفت ایران تا سطح 15 میلیارد دلار داده بود نمی تواند زمینه دیدار روحانی و ترامپ را فراهم کند؟
این مسئله ربطی به آمریکایی ها ندارد، 5 میلیارد دلار را فرانسوی ها متعهد بودند بقیه را هم اتحادیه اروپا قرار بود تقبل کند، منتها مکرون می گفت «این در صورتی اتفاق می افتد که ایران وآمریکا مذاکره کنند و به نتیجه برسند.» که بعید می دانم این طور شود. نه آن 15 میلیارد دلار محقق می شود و نه مذاکره ای رخ می دهد. به فرض آنکه مذاکره ای هم انجام شود نتیجه اش معلوم نیست چه خواهد شد.

این طور که می فرمایید اصلاح طلبان نباید به امید یک معجزه در آستانه انتخابات باشند؟
دستکم درباره مذاکره ایران و آمریکا خیر. مگر آنکه گام سوم کاهش تعهدات برجامی منجر شود اروپایی ها بیشتر به سمت ما بیایند و بتواند در یک فضای مسالمت آمیزتری با ایران کار کنند. به نظرم باید دستگاه دیپلماسی فعالیتش را درباره چین و روسیه بیشتر کند تا درآمدهای حاصل از فروش نفتی را که از ناحیه اروپایی ها قابل تحصیل نیست بشود از روسیه و چین به دست آورد.
مرجع : نامه نیوز
برچسب ها: محمد مهاجری