کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران

شهيد: وضع حقوق بشر در ایران تغيير نكرد

1 آبان 1392 ساعت 23:35

گروه سياسي: گزارشگر ویژه سازمان ملل، در گزارش تازه خود وضعیت حقوق بشر در ایران را باعث نگرانی دانسته است و به پیامدهای ناگوار تحریم‌ها بر مردم ایران اشاره كرده است.


احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، با حضور در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دومین گزارش سال جاری خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را ارائه داد. دبیرکل سازمان ملل در مقدمه خود نوشته است که این گزارش، تمامی موارد نقض حقوق بشر در ایران را شامل نمی‌شود بلکه حاوی "نگاهی کلی" به وضعیت حقوق بشر در این کشور بوده و عواملی را مطرح می‌کند که به منزله آن است که دولت ایران به تعهدات جهانی خود در زمینه رعایت موازین حقوق بشر عمل نکرده است.

این دومین گزارش احمد شهید در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران طی سال جاری میلادی است و نخستین گزارش او از زمان انتخاب حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری است. وی در ابتدای این گزارش مدعي شده است که "وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران همچنان باعث نگرانی شدید است و نشانه‌ای از پیشرفت در رفع نواقصی دیده نمی‌شود که پیشتر توسط مجمع عمومی سازمان ملل و سایر سازوکارهای نظارت بر حقوق بشر مطرح شده است.

این گزارش در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد در حالی که متن کامل آن را احمد شهید از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده است. در گزارش شهید آمده که شرایط حقوق بشر در ایران همچنان دغدغه جدی ساز و کارهای مختلف ناظر حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد است به‌طوری که هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در این زمینه دیده نمی‌شود.

گزارشگر سازمان ملل متحد سپس از ایران انتقاد می‌کند که «همکاری باری به هر جهت» آن با ساز و کارهای حقوق بشر سازمان ملل متحد موجب نگرانی بیشتری درباره پایبندی ایران به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر می‌شود، چنان‌چه جمهوری اسلامی از میان ۲۸ نامه مشترکی که نهاهای ویژه حقوق بشر در سال ۲۰۱۲ برای آن فرستاده‌اند تنها به ۸ عدد آن پاسخ داده و درخواست‌های آنان برای بازدید از ایران را نیز بی‌پاسخ گذاشته است.

بخشی از این گزارش به پیامدهای ناگوار تحریم‌ها بر مردم ایران اشاره دارد. کمبود دارو و کمیاب شدن داروهای خاص از جمله مواردی است که احمد شهید می‌گوید در اثر تحریم‌ها به مردم خسارت وارد کرده است. در این گزارش قید شده که بر اثر تحریم‌ها داروهای سرطان، بیماری‌های قلبی، تالاسمی، هموفیلی، ایدز و دیگر بیماری‌های خاص در ایران کمیاب شده است.

همچنین در این گزارش از کمبود تجهیزات پزشکی در ایران سخن رفته است. احمد شهید به نقل از انجمن هموفیلی یادآور شده است که نزدیک به ۷ هزار بیمار هموفیلی در خطر کمبود دارو هستند. شهید خاطرنشان کرده که تحریم‌های بانکی به واردات کالاهای ضروری و بشردوستانه لطمه زده است. مورد دیگری که شهید به آن اشاره کرده تحریم صادرات بنزین به ایران است که چنان‌چه او می‌گوید «موجب افزایش آلودگی در ایران» شده است چرا که سوخت تولید داخل کم کیفیت است.


کد مطلب: 18684

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/18684/شهيد-وضع-حقوق-بشر-ایران-تغيير-نكرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir