به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۱۸۶۸۸۱

انتقاد از ترویج پدیده کودک‌همسری در کشور

گروه جامعه: دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با انتقاد از پدیده کودک همسری در کشور گفت: این موضوع در وزارت دادگستری بررسی می‌شود.
اولین مدرسه تابستانی حقوق کودک ظهر امروز سه شنبه با مشارکت شهرداری تبریز و استانداری آذربایجان شرقی با حضور وزیر دادگستری در تبریز آغاز به کار کرد. محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در این مراسم با تاکید بر اینکه چالش‌های حوزه کودک شناسایی شد، گفت: وزارت دادگستری چالش‌ها و آسیب‌های کودکان در استان‌های مختلف را شناسایی و بررسی کرده است. وی با بیان اینکه تحول در حقوق کودکان به معنی برداشتن گام‌های بلندتری در برنامه‌های آتی و فعلی است، ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی در این حوزه به حدی نگران کننده است که رهبری نظام دولت را برای توضیحات در این زمینه به صف کرده است.
عباسی با اشاره به اینکه باید دولت و خانواده‌ها از کودکان حمایت کنند، ابراز داشت: در این بین سازمان‌های مردم نهاد نیز وظایفی بر عهده دارند.
وی با اشاره به برخی بزهکاری‌ها در جامعه گفت: هیچ کودکی بزهکار نیست حتی کودکان معارض قانون نیز خود کودکان آسیب دیده و بزه دیده‌ای هستند که حاصل طلاق و اعتیاد خانواده‌ها است. این مدرسه امروز در راستای اجرایی شدن مصوبات مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر دادگستری در تبریز آغاز به کار کرد. اصول بنیادین حمایت از کودکان در اسلام و حقوق موضوعه، حمایت از کودکان پناهنده سال، حمایت از کودکان در مقررات جمهوری اسلامی ایران، حمایت از فرزند خوانده و کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، خشونت علیه کودکان، دادرسی افتراقی کودکان و نوجوانان، مسئولیت کیفری کودکان، مسئولیت‌ها و وظایف دولت و سازمان‌های مردم نهاد در قبال حقوق کودک مصالح عالیه کودک، تبیین پروتکل مبارزه با فروش فحشاء و هرزه نگاری کودکان و حق بر سلامت کودکان و عوامل مؤثر بر آن از موضوعات اولین مدرسه تابستانی حقوق کودک است. این مدرسه تابستانی به مدت سه روز با همکاری اداره کل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز برگزار می‌شود.

انتشار ویدئوی عقد دختر خردسال دردآور بود

در همین حال، مهناز افشار (بازیگر سینمای ایران) با ابراز ناراحتی درباره انتشار ویدئوی عقد دختر خردسال، تاکید کرد اگر این اتفاق غیرواقعی هم باشد، غم‌انگیز است و ترجیح می‌دهد ویدئو را منتشر نکند.
مهناز افشار در واکنش به انتشار ویدئویی از عقد یک دختر خردسال در فضای مجازی، توییتی را منتشر کرد و نوشت: «مطمئنم اکثر شماهایی که اینجا هستید با هر اندازه از اعتقاد، تصویر عقد یک دختر خردسال در کنار یک مرد بالغ، قلبتون رو به درد میاره؛ با خانم دانشور عزیز صحبت کردم و برای اطلاعات دقیق و درست منتظر خبر هستیم. حتی غیرواقعی بودنش هم غم انگیزه. منتشر نکردن این ویدئو را ترجیح می‌دهم.»
برچسب ها: کودک‌همسری