به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۱۸۶۹۵۶

گزارشی تصویری از مردان قالیباف در ایران

گروه عکس: خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی به وضعیت طراحی، تولید و بافندگی و فروش فرش دستباف شهر خوی آذربایجان غربی پرداخته است.
گزارشی تصویری از مردان قالیباف در ایران
محمدرضا معماری، طراح، تولید کننده و فروشنده فرش دستباف خوی است. او در مصاحبه با آناتولی گفت: بازار فرش امروزه مشکلات زیادی دارد. امکان صادرات نداریم. تحریم و افزایش قیمت دلار روی قیمت مواد اولیه تاثیر گذاشته است و باعث شده قدرت خرید مشتری پایین بیاید و بازار برای تولید جذاب نباشد.
وی درباره شرایط کار بافندگی توضیح می دهد: پیش از این حدود 50 هزار نفر در این شهر مشغول بافندگی بودند. اما در حال حاضر به خاطر سختی کار و عدم بیمه طبیعتا کسی از شغل بافندگی استقبال نمی کنند. افراد در نهایت 10 سال می توانند بافندگی کنند و دچار مشکلات در ستون فقرات می شوند.

این تولید کننده فرش خوی با اشاره به اینکه تولید فرش در این شهر نسبت به 10 سال پیش خیلی کم شده است، می گوید: همچنین در گذشته ما بازار صادراتمان خوب بود. درست است که تقاضای فرش ماهی خیلی خوب است و اگر صادرات نباشد مصرف داخلی کفاف ما را می دهد اما ما مواد اولیه فرش را به قیمت دلار می خریم. فرش را به ریال می فروشیم. به عنوان مثال پشم و یا ابریشم 300 درصد گران شده است. اما چون مصرف داخلی داریم و نمی توانیم صادر کنیم قدرت خرید مردم هم کم شده است به همین دلیل تولید جذابیت ندارد.
معماری با بیان اینکه فرش خوی هم از تاثر تحریم‌ها در امان نبوده است، توضیح داد: در شرایط عادی ما می توانستیم به آلمان و آمریکا صادر کنیم. مشتری های خوبی هم داشتیم. حوزه خلیج فارس که به فرش های دستباف و بزرگ ما علاقه داشتند هم دیگر فرش های ما را نمی خرند.

وی همچنین از رغبت نداشتن جوان‌ها به این شغل می گوید: در گذشته ما آموزش را از کارگاه شروع می کردیم. به عنوان مثال 50 بافنده داشتم از میان آنها 10 نفر تازه کار بودند. بازار آنقدر خوب بود که ما وقت می گذاشتیم و به آنها آموزش قالیبافی می دادیم. الان هر فرشبافی که در خوی است بین 30 تا 50 ساله است. نسل جدید به فرشبافی روی نمی آورند و این نسل از بین می رود و در آینده فرشباف نداریم.
بازار شهر خوی در استان آذربایجان غربی یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران است و پس از بازارهای تبریز، شیراز و کرمان جزو زیباترین بازارهای سنتی و سرپوشیده این کشور به شمار می رود. اصناف مختلفی در این بازار مشغول فعالیت هستند که فرش فروشی یکی از مهم ترین کسب و کارهای این بازار و مردم این شهر است.
خوی به‌ دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و همچنین به دلیل وجود پل راه آهنی که آسیا را به اروپا متصل می کند از دیرباز مورد توجه و دارای رونق اقتصادی بوده است.

(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)
(تصاویر)